fit.pl mobile logo

Cholesterol zabija

Coraz powszechniej używamy określenia, że najlepszym lekarstwem w trosce o nasze zdrowie jest ruch. Aktywność ruchowa stanowi kluczowy, integrujący składnik zdrowego stylu życia
Bez niej niemożliwa jest jakakolwiek strategia zdrowia, jego utrzymanie i pomnażanie, a u dzieci i młodzieży prawidłowy rozwój.

Jej niedostatek, ale i nadmiar może być przyczyną wielu zaburzeń i zwiększonego ryzyka chorób. Jest niezbędna w promocji zdrowia. Wtedy jednak aktywność ta musi być na poziomie powodującym utrzymanie lub poprawę stanu zdrowia. Może ona być ważnym czynnikiem zapobiegającym chorobom: krążenia, radzenia sobie ze stresem oraz odkładania się niezdrowego cholesterolu.

Cholesterol jest ważnym związkiem tłuszczowym, koniecznym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W naszym organizmie nie może go zabraknąć, gdyż jest potrzebny do wielu procesów niezbędnych do życia.

Występuje niemalże w każdej komórce ludzkiego ciała, jest budulcem błon komórkowych, przez co decyduje o ich właściwym funkcjonowaniu. Jest niezbędny dla prawidłowej czynności komórek nerwowych, jest także substancją wyjściową w syntezie ważnych dla życia hormonów sterydowych, witaminy D oraz kwasów żółciowych, bez których niemożliwe byłoby trawienie dostarczanych z posiłkiem tłuszczów.

Organizm człowieka produkuje ok. 80% niezbędnej ilości cholesterolu, pozostała część dostarczana jest z pożywienia. Jeśli przekroczymy spożycie cholesterolu z pokarmem, organizm w warunkach prawidłowych zmniejsza jego wytwarzanie. Problem pojawia się, gdy system samoregulujący nie działa w naszym organizmie prawidłowo i wówczas dochodzi do jego nadprodukcji. Nie ulega wątpliwości, że nadmiar tej substancji jest dla nas szkodliwy."Zły" cholesterol osadza się w naczyniach krwionośnych, tworząc płytkę miażdżycową. Zwęża ona światło tętnic i zmniejsza przepływ krwi, co może powodować zawał serca lub udar mózgu. Ryzyko choroby niedokrwiennej serca można redukować, zmieniając swoje nawyki żywieniowe.

[-------]

Odpowiednia dieta jest kluczem do sukcesu, a także stanowi podstawę profilaktyki cholesterolowej. Dzienne spożycie cholesterolu pokarmowego nie powinno przekraczać 300 mg. Ograniczyć, a nawet wykluczyć z diety należy produkty bogate w cholesterol, takie jak podroby, żółtka jaj, śmietanę, tłuszcze zwierząt rzeźnych. Dobrze byłoby ograniczyć spożycie ciast, czekolady, oczyszczonego cukru i soli oraz zmniejszyć ilość spożywanego alkoholu.



Duże znaczenie w profilaktyce chorób układu krążenia ma regularne spożywanie ryb morskich (2-3) razy w tygodniu oraz 500g warzyw i owoców dziennie. Należy pić co najmniej 2 litry płynów dziennie, najlepiej wodę mineralną, herbatę, napary z ziół. Stosowanie wyłącznie zbilansowanej diety nie wystarczy, aby cholesterol w naszym organizmie się zmniejszył.
Jednym z najskuteczniejszych sposobów zabezpieczenia się przed miażdżycą jest aktywność fizyczna. Ruch sprawia, że organizm wytwarza więcej dobrego cholesterolu HDL, który oczyszcza ściany tętnic ze złego cholesterolu LDL. Ale żeby osiągnąć ten cel trzeba ćwiczyć 2-3 razy w tygodniu przez co najmniej 30 minut. Osoby, które wraz z cholesterolem pragną zwalczyć nadwagę, musza ćwiczyć co najmniej godzinę dziennie, gdyż dopiero po 30 minutach organizm zaczyna spalać tkankę tłuszczową.

Wbrew wielu opiniom, prowadzenie zdrowego trybu życia nie wymaga tak wielkich wyrzeczeń od nas, a jedynie odrobinę samodyscypliny. Osoby borykające się z dużym stężeniem cholesterolu oraz wszyscy ci, którzy swoim prowadzonym trybem życia są na "dobrej drodze" do uzyskania takiego stanu powinni wdrożyć w życie kilka małych zmian aby mogli oni cieszyć się dobrym zdrowiem lepszym samopoczuciem i zgrabną sylwetką .

Zatem, aby uniknąć problemu z naszym zdrowiem, z naszym cholesterolem dbajmy o siebie i o naszą kondycję fizyczną.


Natalia Sieniutowicz

www.fit.pl



 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl