rejestracja w fit.plrejestracja
reebok live with fire zumba fitness taniec poradnia dietetyczna super Pani twardziel sex i przemoc drabina jakuba fitness projektowanie stron internetowych

Trening Tabata – 4 minuty ekstremalnych ćwiczeń

Czterominutowy trening Tabata daje tyle co godzina tradycyjnych ćwiczeń. Brzmi pięknie, prawda? Jednak jest on jednym z najcięższych i najbardziej ekstremalnych jakie można wykonać. Mimo to, wysiłek się opłaca 

Trening TabataTabata to czterominutowy, niezwykle intensywny trening interwałowy. Prawidłowo wykonany poprawia wydolność aerobową i anaerobową, przyspiesza metabolizm i stymuluje spalanie tkanki tłuszczowej. Dzięki niemu spalisz w sumie więcej kalorii niż w przypadku tradycyjnego, godzinnego treningu. To właśnie dlatego metoda wymyślona dla japońskiej reprezentacji olimpijskiej w latach 70. nazywana jest często czterominutowym cudem.

Wybierz aktywność

Podstawą treningu Tabataćwiczenia cardio. Najlepiej wybrać więc takie, które sprawiają nam największą przyjemność. Może to być bieganie, jazda na rowerze, skoki na skakance, szybkie pompki czy przysiady z podskokiem. Potem wykonujemy je z maksymalną intensywnością przez 20 sekund, kolejne 10 odpoczywamy. W sumie całość powtarzamy osiem razy.

Trzeba jednak pamiętać, że 20 sekund maksymalnej intensywności musi oznaczać dokładnie 100% naszych możliwości. W treningu Tabata nie wolno się oszczędzać, nawet jeśli po czterech minutach wszystko cię boli, nie masz siły wstać z miejsca i chce ci się wymiotować. Oszukiwanie własnego organizmu nie przyniesie efektów. Nieprzyjemne odczucia po treningu to właśnie efekt Tabaty – ty już nie ćwiczysz, a organizm dalej „hurtowo” spala kalorie.

Tak intensywnego treningu nie można bagatelizować. Organizm musi mieć czas na regenerację, dlatego optymalna ilość to 2- 3 treningi w tygodniu. Jeśli jednak na początku to dla ciebie za dużo, spróbuj ćwiczyć jeden dzień w tygodniu. Gdy poczujesz się pewniej, możesz zwiększyć ilość treningów.

Trening interwałowy TabataDobry timer

Zachowanie regularnych czasów interwałów jest niezwykle ważne. Nie warto polegać na odliczaniu w myślach do dwudziestu i dziesięciu. Przy maksymalnym wysiłku nasz umysł z pewnością nie będzie miał na to ochoty. Poza tym liczenie czasu „na oko” nie będzie dokładne.

Lepszym rozwiązaniem jest dobry timer, który sygnałem dźwiękowym wskaże nam moment, w którym powinniśmy przejść do maksymalnej intensywności oraz do odpoczynku.

Znajdź motywację

Po pierwszym tak ciężkim treningu ostatnie o czym zamarzysz to kolejne ćwiczenia Tabaty. Dlatego, gdy przyjdzie zniechęcenie i zmęczenie warto mieć silną motywację do dalszych działań – mantrę, którą będziemy sobie powtarzać w trakcie 20 sekund ekstremalnego wysiłku. To naprawdę pomaga skupić się na ćwiczeniach, a nie na ogarniającym wszystkie mięśnie bólu.

Kto odważy się spróbować? 

www.fit.pl

tagi: tabata, trening tabata, ćwiczenia tabata, trening interwałowy, interwały, spalanie tłuszczu
Skomentuj ten artykuł Wszystkie komentarze Zobacz inne dyskusje
To jest jakaś totalna bzdura..4min...może np.6 rund po 4min...10 rund...ale nie 4min i co do domu...idziemy...co to jest za wysiłek 4min max...dla młodego organizmu...zajmuje sie treningiem 40lat...i w takie 4min Tabaty...to Ja nie wierzę..proszę o szersze wyjaśnienie...

slon61 | 2012.05.09, 19:05:01
slon61, zrób 4 min. solidną tabatę, ale taką na 100% ze sztangą przez okres 1-2 miesięcy i skomentuj ponownie :)

Aga25a | 2012.05.09, 19:05:09
Aga25a, masz 100% racji. Niech spróbuje, przekona się. Gwarantuję Ci, że po prawidłowej Tabacie, nie będziesz miał ani siły ani ochoty dalej ćwiczyć. 4 minuty super intensywnego treningu wystarczy. To naukowo opracowana metoda i jest skuteczna. Wystarczy poczytać na forach opinie osób, które to stosowały. Ale warunek jest jeden - nie oszczędzać się i nie próbować oszukiwać.

regnar | 2012.05.10, 12:05:23
slon61 całkowicie się z tobą zgadzam. Który sportowiec robi cos takiego? Fantastyczne efekty? Dla kogoś kto nie ćwiczy, fantastyczne efekty to nawet po codziennym spacerze są. Rozwalają mnie te Amerykańskie filmiki, przecież oni mają skłonności do przesady. Nie podoba mi sie ze nic o rozgrzewce nie piszecie, wejdzie taki małolat, albo co gorzej "stary" i zacznie na maxa walić te 160 pompek bez rozgrzewki(tak na filmiku było). Do każdego wysiłku sie organizm przyzwyczaja,fajny sposób na motywacje do ćwiczeń i robienie czegokolwiek,ale na dłuższą metę? Więcej niż miesiąc?

Tota | 2013.04.03, 09:04:14
POZOSTAŁE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU:
Trening żołnierza na CrossCore
Trening żołnierza na CrossCore
Trening interwałowy na basenie
Trening interwałowy na basenie
Ćwicz całe ciało!
Ćwicz całe ciało!
7 ćwiczeń inspirowanych olimpiadą
7 ćwiczeń inspirowanych olimpiadą
Ćwiczenia na Wielkanoc
Ćwiczenia na Wielkanoc
Stretching - obalamy popularne mity
Stretching - obalamy popularne mity
Jak zostać mistrzem pływania?
Jak zostać mistrzem pływania?
Źródło witalności w tajemniczych pozycjach tybetańskich
Źródło witalności w tajemniczych pozycjach tybetańskich
Squat: jedno ćwiczenie, wiele możliwości
Squat: jedno ćwiczenie, wiele możliwości
Hula hop - ćwicz razem z dzieckiem
Hula hop - ćwicz razem z dzieckiem