fit.pl mobile logo

Przyprawy na lepszą przemianę materii

Dodawaj je do zup, posypuj sałatki i surówki, przyprawiaj mięsa - zioła i przyprawy są naszym sprzymierzeńcem w walce z kaloriami
Przyprawy łączą przyjemne z pożytecznym. Nie tylko nadają potrawom wyjątkowego smaku i aromatu. Kucharze wykorzystują walory smakowe przypraw, a dietetycy doceniają rolę, jaką odrywają w procesie trawienia.
Przyprawy, przyspieszając przemianę materii, pomagają w utrzymaniu szczupłej sylwetki. Pobudzają metabolizm, pomagają spalić zbędne kalorie, dzięki czemu są nieocenione w procesie odchudzania.


Zioła i przyprawy najczęściej używane w polskiej kuchni:


Rozmaryn – ułatwia trawienie tłustych potraw.


Majeranek – zapobiega wzdęciom, wspomaga trawienie warzyw strączkowych, np. fasoli i grochu.


Lubczyk – łagodzi zgagę i niestrawność, poprawia przemianę materii, działa moczopędnie i oczyszcza nerki.


Tymianek – zapobiega bólom żołądka.


Koper – ułatwia wypróżnianie, zapobiega kolkom i skurczom, wspomaga pracę jelit.


Kolendra – przyspiesza trawienie, działa żółciopędnie, przeciwbólowo i antyseptycznie.


Mięta – reguluje proces trawienie, wzmaga wydzielanie soku żołądkowego, pobudza wydzielanie żółci i reguluje pracę żołądka.


Szałwia – pobudza wydzielanie soku żołądkowego, wspomaga trawienie tłuszczu, mięs i serów.


Chili – ułatwia trawienie i poprawia ukrwienie.


Bazylia – przyspiesza trawienie białek i tłuszczu.


Imbir – ma właściwości rozgrzewające i przyspieszające przemianę materii. Pobudza wydzielanie soków trawiennych i ułatwia pracę żołądka, ma korzystny wpływ na pracę jelit.


Cząber – wspomaga funkcje trawienne, zapobiega wzdęciom i niestrawności.


Jałowiec – zapobiega wzdęciom, ułatwia usuwanie nadmiaru wody z organizmu.


Kminek – zwiększa wydzielanie żółci i soków żołądkowych, przyspiesza trawienie, łagodzi wzdęcia. Wpływa też pobudzająco na pracę nerek. Reguluje procesy fermentacyjne w jelitach, pobudza trawienie, działa przeciwbólowo i przeciwskurczowo.

[-------]


Cynamon – wspomaga pracę żołądka i ułatwia trawienie, zapobiega wzdęciom, reguluje trawienie, działa antyseptycznie i obniża poziom cukru we krwi.


ziolaAnyż – pobudza czynność jelit, reguluje funkcje gruczołów trawiennych.


Gałka muszkatołowa – korzystnie wpływa na pracę jelit.


Pieprz – sprzyja wydzielaniu soków trawiennych, stymuluje układ trawienny, zawiera szczególnie dużo chromu, który obniża apetyt na słodycze.


Przyprawy w diecie

  • Najbardziej wartościowe są świeże zioła i przyprawy.
  • Wiele przypraw i ziół, takich jak bazylia, oregano, koper czy mięta, można uprawiać samodzielnie. Hodowane przez ciebie przyprawy powinny stać w nasłoneczniony miejscu i być regularnie podlewane.
  • Przyprawy dodawaj pod koniec gotowania, aby nie straciły swojego aromatu ani właściwości.
  • Przed użyciem przyprawy, najpierw rozetrzyj ją w palcach lub dłoni, wtedy zapach szybciej się uwolni.
  • Suszone zioła przechowuj w suchym i zaciemnionym miejscu, najlepiej w papierowej torbie, pojemniku lub zamkniętym słoiczku, żeby nie straciły na jakości, chroń je przed wysoką temperaturą i wilgocią.
  • Pamiętaj, że jedne przyprawy osłabiają działanie drugich.




www.fit.pl

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

fit.pl profil na Facebooku fit.pl kanał na Youtube Forum dyskusyjne fit.pl