rejestracja w fit.plrejestracja
reebok live with fire zumba fitness taniec poradnia dietetyczna super Pani twardziel sex i przemoc drabina jakuba fitness projektowanie stron internetowych

Żywność wzbogacona, jak wygląda?

Coraz popularniejsze staje się zdrowe odżywianie. Jednak obecnie coraz trudniej jest mówić o zdrowej żywności, gdyż coraz trudniej jest znaleźć żywność bez różnych dodatków

Dawniej spożywanie posiłków było pewnym rytuałem, obecnie szybki pęd życia sprawia, że często nie zastanawiamy się nad tym, co jemy. Dodatkowo spożywamy posiłki bardzo nieregularnie.

Sięgając po produkty z półek sklepowych również nie mamy pewności, że sięgamy po te najlepsze, bogate w witaminy i niezbędne dla naszego organizmu składniki. Żywność ze sklepowych półek to najczęściej żywność wzbogacona technologicznie, przechowywana i transportowana w złych warunkach, jednym słowem możemy powiedzieć, że jest to żywność wzbogacona, czyli taka do produkcji której dodano związków chemicznych. Oczywiście produkty w ten sposób wyprodukowane nie mogą stanowić zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka i muszą być bioprzyswajalne.

Żywność można wzbogacać na kilka sposobów:
- poprzez dodawanie składników utraconych podczas produkcji – soki na przykład wzbogaca się witaminami;
- dodawanie składników odżywczych, które nie występują naturalnie, na przykład tłuszcze roślinne wzbogaca się witaminami A i D;
- zwiększenie ilości substancji występujących w danym produkcie.

Żywność najczęściej wzbogacana jest następującymi substancjami:
- błonnik pokarmowy, którego zadaniem jest usprawnianie pracy jelit;
- witaminy A, C, D, E, z grupy B, beta-karoten, wpływające na koncentrację i odporność;
- składniki mineralne – wapń, magnez, żelazo, selen, jod, mangan, potas
- lecytyna;
- wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które odpowiadają za prawidłowy rozwój układu nerwowego;
- aminokwasy usprawniające metabolizm;
- kofeina

Pierwszymi produktami, które zaczęto wzbogacać, były mieszanki mleczne dla niemowląt i małych dzieci. Następne produkty przeznaczono dla sportowców. L-karnityna, kwasy tłuszczowe czy kofeina dodawane do napojów lub innego rodzaju żywności mają zwiększyć wydolność i poprawić kondycję.

Żywność wzbogaconą dietetycy zalecają wszystkim osobom narażonym na pojawienie się niedoborów witamin i innych składników odżywczych, a w szczególności - dzieciom i młodzieży, kobietom ciężarnym i karmiącym, osobom pracującym fizycznie, sportowcom, ludziom starszym oraz rekonwalescentom. Najczęściej wzbogacanymi grupami żywności są te, które spożywamy najczęściej, a nawet codziennie: produkty zbożowe, np. mąka, chleb, makarony, płatki śniadaniowe; mleko i jego przetwory; tłuszcze roślinne, np. margaryny, soki i napoje owocowe i warzywne. Wzbogacanie żywności powinno stanowić skuteczny sposób zapobiegania niedostatecznemu spożyciu witamin i składników mineralnych w kierunku realizowania norm żywienia na te składniki

Żywność wzbogacona ma swoje wady i zalety. Można ją spożywać, ale nie należy przesadzać z jej ilością. Najlepiej urozmaicić swoją dietę w naturalne składniki, które będą bardziej wartościowe od żywności wzbogaconej.

www.dieta.fit.pl
 

tagi: żywność wzbogacona, błonnik pokarmowy, żywność, odżywianie, zdrowe odżywianie, dietetyka
Skomentuj ten artykuł Wszystkie komentarze Zobacz inne dyskusje


Anonimowy |
POZOSTAŁE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU:
Produkty detoksykujące organizm
Produkty detoksykujące organizm
Co powinna jeść przyszła mama?
Co powinna jeść przyszła mama?
Ksylitol – cukier z drewna
Ksylitol – cukier z drewna
GMO – szansa czy zagrożenie?
GMO – szansa czy zagrożenie?
Słonecznik – odżywczy dodatek do posiłków
Słonecznik – odżywczy dodatek do posiłków
Żyj według Slow Food
Żyj według Slow Food
Orkisz – modny i zdrowy
Orkisz – modny i zdrowy
Zdrowe przepisy na lato
Zdrowe przepisy na lato
Jedzenie powinno smakować
Jedzenie powinno smakować
Dekalog zdrowego odżywiania
Dekalog zdrowego odżywiania