fit.pl mobile logo

Ćwiczenia po porodzie – przyjemność czy konieczność?

Wiele przyszłych mam zastanawia się, jak ich ciało funkcjonować będzie po porodzie, co ulegnie zmianie, jak odnajdą się w zmienionym ciele. Ich pytania i obawy są uzasadnione, gdyż czas 9 miesięcy ciąży to czas niezwykle intensywnych zmian w ciele kobiety. Należy jednak pamiętać, że bardzo wiele leży w rękach przyszłej mamy - odpowiednim dbaniem o siebie, racjonalnym odżywianiem i dobraną dla siebie aktywnością fizyczną, kobieta jest w stanie zminimalizować ryzyko pojawienia się wielu problemów po ciąży 


Pierwszym problemem jest, często pojawiający się już w ciąży, a niejednokrotnie nie ustępujący po porodzie, ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. W ciąży następuje zmiana ułożenia miednicy do przodopochylenia oraz zwiększenie lordozy lędźwiowej. Prowadzi to do dużego dyskomfortu dolnego odcinka kręgosłupa i przesunięcia się środka ciężkości o 2 cm do przodu. Zwiększone napięcie mięśni w okolicy miednicy po porodzie oraz czynności dnia codziennego związane z nowo narodzonym dzieckiem będą przyczyniały się do zwiększenia bolesności. Nawet 45%-56% kobiet skarży się na bóle odcinka lędźwiowego już podczas ciąży. Po przeprowadzonej ankiecie złożonej z 30 pytań u 180 kobiet wszystkie w mniejszym lub większym stopniu odczuwają bóle dolnego odcinka kręgosłupa.

Kolejnym aspektem jest nadwaga. Z dniem porodu nie pozbywamy się wszystkich dodatkowych kilogramów. Uważa się, że kobieta może przybrać w czasie ciąży ok. 10-12 kg, każdy naddatek spowoduje, że powrót do stanu sprzed ciąży będzie trudniejszy i zajmie więcej czasu. Nadwaga jest dodatkowym elementem, który przyczynia się do spotęgowania bólu kręgosłupa i pogorszenia samopoczucia. Należy pamiętać, że zbędne kilogramy powodować będą osłabienie i utrudnienie powrotu do pełnej formy sprzed ciąży.

Ciążą, a także sam poród przyczyniają się do znacznego osłabienia mięśni dna miednicy (mięśni Kegla). Podczas wysiłku, jakim jest parcie w trakcie porodu naturalnego, niejednokrotnie dochodzi do mechanicznego uszkodzenia struktur mięśniowych, które na co dzień odpowiadają między innymi za trzymanie moczu. Problem wysiłkowego nietrzymania moczu dotyczy bardzo wielu kobiet, a każda kolejna ciąża i poród tylko ten problem zwiększają. Temat ten nadal jest uznawany za wstydliwy i jest bardzo rzadko poruszany, a przecież można temu zaradzić. Umiejętne wykonywane ćwiczenia mięśni Kegla pomagają szybciej dojść do formy, zapobiegają problemowi nietrzymania ciąży i jak wskazują badania mają pozytywny wpływ na sferę seksualną kobiety.

Jak zatem zaradzić opisanym powyżej problemom? Ćwiczenia fizyczne wydają się być elementem łączącym, nieodzownym środkiem do odzyskania formy we wszystkich opisanych aspektach. Tymczasem większość mam uważa trening za konieczność i obowiązek. Próby podejmowania aktywności fizycznej w domu kończą się najczęściej niepowodzeniem, zniechęceniem i brakuje w nich motywacji do działania. Część ćwiczeń jest źle wykonywana, co przyczynia się do zwiększenia obecnych już dolegliwości bólowych. Pamiętajmy, że trening z telewizorem i własna interpretacja ćwiczeń – pozycji wyjściowych, ilości powtórzeń i intensywności, nie zawsze wychodzi na dobre.

Na dobry początek świetnym rozwiązaniem są po prostu... spacery. Już trwająca 30 minut forma aktywności o umiarkowanej intensywności (szybki marsz i pchanie wózka) pomoże pozbyć się kilku zbędnych kilogramów oraz poprawi jędrność nóg i pośladków. Każde kolejne wyjście będzie sprzyjało poprawie wydolności, a każdy dodatkowy kilogram malucha to kolejny stopień do odzyskania utraconej formy. To ponadto dobry sposób na wypracowanie w sobie nawyku codziennej aktywności ruchowej.

Dobrym pomysłem jest trening w gronie innych mam. Najlepiej pod okiem wykwalifikowanego trenera lub fizjoterapeuty, który indywidualnie dobierze aktywności, zalecenia i ćwiczenia przeciwwskazane. Wiele fitness club’ów i siłowni ma w swej ofercie treningi na świeżo upieczonych mam, niejednokrotnie jest możliwość uczestniczenia w nich z maleństwem. A to duże ułatwienie dla każdej mamy. Stowarzyszenie BuggyGym  na co dzień organizuje już w wielu miastach Polski treningi fitness dla mam z dzieckiem w wózku – na świeżym powietrzu. Treningi prowadzone są przez przeszkolonych pod okiem fizjoterapeutów i lekarzy instruktorów. Taka forma aktywności, w gronie zaprzyjaźnionych mam, to świetne połączenie przyjemnego z pożytecznym – spaceru z dzieckiem z treningiem dopasowanym do potrzeb kobiety po porodzie.

Okres urlopu macierzyńskiego to niezwykle intensywny czas dla każdej mamy. Warto wyciągnąć z niego coś dla siebie – odpowiednio dobrana do potrzeb kobiety aktywność fizyczna, ćwiczenia wykonywane pod okiem profesjonalisty, mogą nie tylko pomóc w powrocie sylwetki, mięśni i wydolności do stanu sprzed porodu, ale również dodać kobiecie energii i endorfin. Taki trening będzie nie tylko koniecznością, ale stanie się również przyjemnością.

www.dziecko.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl