fit.pl mobile logo

Jak zachęcić dziecko do sportu? 10 wskazówek dla każdego rodzica

Wyniki badań i opinie specjalistów są zgodne – uprawianie sportu przez dzieci pozytywnie wpływa na ich rozwój psychofizyczny, a pośrednio także na radzenie sobie z nauką. Jak jednak sprawić, aby – przy wielu alternatywach – najmłodsi wybierali sport jako formę spędzenia wolnego czasu?

Powszechny problem, jakim jest unikanie ruchu przez osoby dorosłe, nie bierze się znikąd – nawyk uprawiania sportu powinno się rozwijać już od najmłodszych lat. Dziecku, które nauczy się czerpać radość z bycia aktywnym, po wejściu w dorosłość sport w dalszym ciągu będzie towarzyszył. Nieważne, czy będzie to piłka nożna, bieganie, zumba, czy jakakolwiek inna dyscyplina. Istotne jest to, że jej uprawianie przełoży się pozytywnie na zdrowie trenującej osoby.

U dzieci aktywność fizyczna spełnia wiele ważnych funkcji. Wśród nich jest nauka pewnych uniwersalnych cech i umiejętności, które w przyszłości będą przydatne podczas nauki  w szkole, pracy lub po prostu w codziennym życiu. Mowa głównie o systematyczności i wytrwałości w dążeniu do celu. – Jeśli młoda osoba jest w stanie poświęcić na trening czas w ciągu 3-4 dni w tygodniu, a potem jeszcze w weekend gra mecz, to taka postawa i zaangażowanie budują jej wytrwałość i potem łatwiej jest pewne rzeczy osiągać w szkole – opowiada Tomasz Kurach, psycholog sportowy z Fundacji Sportu Pozytywnego, i dodaje: – Zaangażowanie z zajęć sportowych można przenieść do życia codziennego. Dziecko zaprawione w sportowych bojach, które wyznaczy sobie cel, np. otrzymanie dobrej oceny, nie ustanie w wysiłkach, póki tego celu nie osiągnie.

Dla dzieci w wieku rozwojowym uprawianie sportu to również przeżywanie pierwszych sukcesów i porażek, kontrolowanie emocji czy kształtowanie relacji z innymi, a także – w przypadku sportów drużynowych – nauka pracy w zespole. Wpływ aktywności fizycznej na prawidłowy rozwój dzieci jest zatem niebagatelny. Pytanie brzmi: jak sprawić, aby Twoja pociecha regularnie uprawiała sport?

Odpowiedzi na to pytanie udzielimy w poniższym tekście opierając się na rozmowach z trójką znanych i cenionych psychologów sportowych, którzy na co dzień pracują ze sportowcami zarówno starszymi, jak i tymi młodszymi.

Inspiracja i świadomość punktem wyjścia


Najlepszym pomysłem na zachęcenie dziecka do aktywności fizycznej jest stawianie siebie za wzór. Jeśli rodzice sami wykazują zainteresowanie sportem, to dużo łatwiej jest uzyskać takie zainteresowanie u ich pociech. Do rozmów należy dołączyć zademonstrowanie swojej aktywności. – Z przeprowadzonego przeze mnie badania wynika, że praktycznie wszystkie osoby dorosłe, które uprawiają sport miały pozytywny przykład w osobie przynajmniej jednego aktywnego rodzica – wyjaśnia Julianna Czapska, która prowadzi warsztaty dla zawodniczek uczestniczących w Zimowej Akademii Młodych Orłów.

Kiedy zatem przekonujesz swoje dziecko do przejażdżki rowerowej kosztem gry na komputerze, samemu siedząc na kanapie przed telewizorem, nie dziw się, że Twoje słowa nie zostaną wysłuchane. Najważniejsza jest bowiem konsekwencja w tym, co się mówi i robi – dziecko nie powinno odbierać sprzecznych sygnałów, bo wówczas po prostu nie zmieni swoich przyzwyczajeń. Bądź zatem wzorem do naśladowania – inspiruj i uświadamiaj. – Od najmłodszych lat należy budować świadomość dzieci. Przekonujmy nasze pociechy, że uprawianie sportu jest inwestycją w zdrowie. Czymś, co przyniesie długofalowe korzyści – wyjaśnia Paweł Habrat, psycholog sportu współpracujący m.in. z reprezentantami Polski w tenisie.

Druga rzecz, jaką można zrobić, to zapytać dziecko o ulubiony rodzaj aktywności fizycznej. Należy mu pokazywać różne dyscypliny sportowe i sposoby spędzania czasu w ruchu, nie zaś przywiązywać się do jednego od początku. Dziecko, które będzie miało styczność z siatkówką, piłką ręczną czy tenisem, po pewnym czasie wybierze sobie najlepsze dla siebie zajęcie. Ważną funkcję pełnią turnieje sportowe, które zachęcają najmłodszych do ruchu dając szansę spełnienia marzeń i poznania swoich idoli. Tak jest chociażby w przypadku turnieju „Z Podwórka na Stadion o Puchar Tymbarku”, którego finał odbywa się na Stadionie PGE Narodowym, a zwycięzcy mogą spotkać się z piłkarzami reprezentacji Polski.

Tłumacz, rozmawiaj, bądź obok


Jeśli uda Ci się sprawić, że Twoja pociecha zainteresuje się sportem i zacznie go uprawiać, powinieneś pamiętać, że to dopiero początek i aby uniknąć szybkiego zniechęcenia dziecka należy umiejętnie się z nim komunikować. Wyjaśniaj więc mu, czemu ma służyć dany trening i dlaczego jest on ważny. Połączenie obowiązków szkolnych z zajęciami sportowymi nie jest łatwe i wymaga dużo samozaparcia zarówno od dziecka, jak i jego rodziców. Przydatne okazuje się tutaj wyznaczanie celów – czego dziecko chce się nauczyć w szkole, a czego na treningu. I tutaj Twoja duża rola, aby w wytyczaniu tych celów pomagać.

Rozmawiając ze swym dzieckiem dostosuj do niego język oraz upraszczaj wszystko, co wyjaśniasz i sprowadzaj to do konkretnych przykładów. Pamiętaj, że nie ma spraw oczywistych. Nie odraczaj też wyjaśnień w czasie - bieżąca komunikacja sprawi, że w Twoim dziecku utrwalać się będą dobre nawyki.

Regularne rozmowy z dzieckiem wpłyną na jego świadomość i na tym etapie możesz już przejść do wymagań. – Zdarza mi się rozmawiać z młodymi zawodnikami o tym, że ciężko im sprostać jednocześnie obowiązkom szkolnym i sportowym. Słyszę o oczekiwaniach rodziców, którzy chcieliby, żeby ich pociecha więcej czasu spędzała przy książkach. Te wymagania muszą wynikać wprost ze wcześniejszych ustaleń. Ponownie wracamy tu do początkowego określenia realnych do osiągnięcia celów, co na dalszym etapie da nam prawo do wymagania i ich weryfikowania – tłumaczy Kurach. Jeśli dany zawodnik wie, po co coś robi i wie, jakie są założenia, to łatwiej jest mu przedstawić nasze wymagania.

Kolejnym elementem efektywnego pobudzania i utrzymywania dziecka przy aktywności jest wsparcie. Ze strony rodzica to po prostu bycie obok: zawiezienie dziecka na trening czy mecz, wspólny pobyt w samochodzie i rozmowa, a także zadawanie pytań. Co ze wsparciem w trakcie meczów? – Podpowiedzi rodziców w trakcie meczów czy treningów ograniczają dziecku możliwość podjęcia własnej decyzji i popełnienia błędu. Ogranicza to wolność i autonomię dziecka. Sama obecność rodzica na meczu jest już wystarczającym wsparciem – tłumaczy Czapska. Paweł Habrat dodaje, że istotne jest odpowiednie działanie w trójkącie: trener-rodzic-zawodnik. Pomiędzy tymi osobami musi być dobra komunikacja. Każdy musi znać swoją rolę i nie wychodzić poza nią. Przekraczanie kompetencji to niestety dość częsty problem, a przecież należy pamiętać o tym, że to zawodnik jest w tym wszystkim najważniejszy.

Komentarze rodziców w trakcie gry znacznie częściej będą przeszkadzać niż pomagać. To, co można robić wspólnie z innymi rodzicami to kibicować w taki pozytywny sposób, nie wytykając błędów sędziemu i nie deprecjonując przy tym rywali. Zachowania rodziców są później bardzo często powielane przez ich pociechy. Jeśli takie dziecko zobaczy np. że rodzic wytyka błędy sędziemu, to najprawdopodobniej samo też tak będzie robiło. Warto dbać o spokój podczas meczów dziecka. – Sposób zaangażowania rodzica może być korzystny lub negatywny. Wracamy tu do świadomości, tym razem w odniesieniu do rodzica. Musi on zdawać sobie sprawę, jak jego zachowania przekładają się na dziecko. Rozróżnić można dwie grupy rodziców popełniających błędy: za bardzo zaangażowani i niezaangażowani. Najważniejsze jest znalezienie balansu – opowiada Habrat.

Wsparcie dla dziecka jest niezwykle istotne w momencie, gdy zauważymy u niego spadek motywacji. Dziecko ma wiele obowiązków i zajęć w ciągu tygodnia. Utrzymanie wysokiej motywacji będąc zmęczonym jest trudne, szczególnie dla młodej osoby. Warto się zastanowić, czy wszystkie zajęcia są jej niezbędne. Dobrze jest zorganizować chociaż jeden luźniejszy dzień w tygodniu, aby dziecko miało czas, żeby się po prostu ponudzić. Co więcej, powinno ono uprawiać sport, który przynosi mu satysfakcję. Wówczas znacznie łatwiej będzie mu utrzymać motywację.

Za pracę należy się nagroda


Rodzic powinien dostrzegać zaangażowanie swojego dziecka i nagradzać je za taką postawę. Nie musi to być wynagradzanie materialne i – co istotne – należy pamiętać, aby doceniać starania, a nie osiągnięcia. Wzbudzisz w ten sposób w dziecku pozytywną, radosną motywację do pracy. Chwal dziecko za podejmowanie aktywności fizycznej i doceniaj jego wysiłek motywując do dalszego uprawiania sportu.

Stosując się umiejętnie do powyższych rad sprawisz, że Twoje dziecko z biegiem czasu zacznie wygrywać – nie tylko w kontekście sportowym, ale przede wszystkim czysto ludzkim. – Zakładamy, że jeżeli rozwój dziecka będzie przebiegać prawidłowo, to wówczas rozwój sportowy będzie tego naturalną konsekwencją. I nawet jeżeli na pewnym etapie okaże się, że sport wyczynowy to jednak nie jest jego bajka, to wszystko będzie w porządku, bo taka osoba prawdopodobnie przy sporcie zostanie na dłużej i będzie go uprawiała rekreacyjnie – mówi Kurach.

Rodzice często zadają sobie pytanie, jak dużo czasu dzieci powinny poświęcać na zajęcia sportowe. Nie ma na to jednej odpowiedzi. Warto wziąć pod uwagę preferencje samego dziecka. Jednostki treningowe powinno się dobierać do tego, co się chce przez trening osiągnąć. Najważniejsze, żeby dana aktywność fizyczna sprawiała dziecku przyjemność. Przyjemność, która – co widać na przykładach Piotra Zielińskiego, Arkadiusza Milika czy Pauliny Dudek wywodzących się z turnieju „Z Podwórka na Stadion o Puchar Tymbarku” – może być początkiem pięknej sportowej kariery.

Dekalog rodzica aktywnego dziecka

1. Stawiaj siebie za wzór.
2. Inspiruj.
3. Buduj świadomość.
4. Pokaż dziecku różnorodność dyscyplin sportowych.
5. Pozwól dziecku wybrać rodzaj aktywności fizycznej.
6. Pamiętaj o komunikacji.
7. Ustalaj reguły i mądrze wymagaj.
8. Bądź wsparciem dla swojego dziecka.
9. Nie wychodź poza swoją rolę – daj pracować trenerowi.
10. Doceniaj starania i zaangażowanie swojej pociechy.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
daruderally

Chciałbym polecić każdemu dietetyka i trenera personalnego, Igora Mieńkowskiego. Jestem dopiero po niecałym miesiącu stosowania diety i dwóch wizytach, ale efekty przekroczyły moje najśmielsze oczekiwania. Na pierwszej wizycie Pan Igor przeprowadził ze mną bardzo szczegółowy wywiad, dzięki czemu w diecie nie znalazło się nic z rzeczy, których nie lubię. Na wszystkie pytania odpowiadał bardzo konkretnie i rzeczowo, wie chyba wszystko o każdej diecie :) Posiłki naprawdę łatwo się przygotowuje i są bardzo smaczne. W trakcie diety zakochałem się w warzywach i poprosiłem o dietę wegańską - dla Pana Igora to żaden problem! Efekt pierwszego miesiąca: 6 kg tkanki tłuszczowej mniej, mimo że nigdy nie byłem głodny, czasami miałem nawet problem ze zjedzeniem całej porcji. Oto strona Pana Igora: http://www.igortreneronline.pl Polecam każdemu! :)

Zgłoś nadużycie-
gabka5655

Serdecznie polecam trenera Mgr Igora Mieńkowskiego Wejdź na stronę WWW.IGORTRENERONLINE.PL Osiągnij szczupłe lub muskularne ciało szybciej niż kiedykolwiek! Prosty trening, tania dieta, indywidualnie dobrana suplementacja! Wejdź teraz na www.igortreneronline.pl i wygraj nawet 10 tysięcy złoty! Sama skorzystałam i serdecznie polecam :D

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl