fit.pl mobile logo


Rower w czasie upałów? Nic trudnego, ale pamiętajcie o nawodnieniu!

Odpowiednie nawodnienie pełni jedną z kluczowych ról zarówno w sporcie, jak i w życiu codziennym - mówi dr Piotr Kosielski, lekarz zespołu CCC Team, występującego od tego sezonu w elitarnym UCI WorldTour.

Odpowiednie nawodnienie jest bardzo ważne w życiu codziennym każdego z nas, a jak to wygląda w przypadku zawodowych sportowców?

- Pełni jedną z kluczowych ról tak w sporcie, jak i w życiu codziennym. Różnica polega na tym, że wszelkie odchylenia od optymalnego stanu nawodnienia stają się widoczne dużo szybciej w grupie sportowców, a to ze względu na intensywny wysiłek fizyczny.

Najlepiej nawadniać się wodą, czy innymi płynami?

- Nawodnienie to nie tylko woda, która jest głównym narzędziem termoregulacji i gwarantem zapewnienia odpowiedniej objętości krwi w łożysku naczyniowym, ale też elektrolity, zapewniające między innymi odpowiedni potencjał błonowy potrzebny w mechanizmie skurczu mięśnia.

A upraszczając?

- Odpowiednie nawodnienie to efektywniejsza i spokojniejsza praca układu sercowo-naczyniowego, lepsza praca układu mięśniowego, a także gładka skóra i lepsze samopoczucie. Braki w nawodnieniu mogą powodować bóle i zawroty głowy, gorszą koncentrację, obniżenie wydolności, zaburzenia rytmu serca a w skrajnych sytuacjach - zagrożenie życia.

Uprawiając sport, nawet amatorsko, również trzeba regularnie się nawadniać?

- Oczywiście. Najlepiej myśleć o nawodnieniu już w momencie przebudzenia i zaraz po wstaniu z łóżka wypić szklankę wody. Odpowiednie nawodnienie przed aktywnością jest równie ważne jak to w trakcie oraz uzupełnienie płynów po treningu. Tutaj stawiamy głównie na napoje hipotoniczne. Podczas aktywności, zwłaszcza dłuższej i o wyższej intensywności preferowanymi napojami są izotoniki. Po wysiłku zastosowanie znajdują przeważnie roztwory hipertoniczne.

Jak dużo trzeba ich wypić?

- W zależności od aktualnego stanu nawodnienia oraz pogody powinniśmy zapewnić podaż płynów w granicach 0,5 do nawet 1,5 l wody na kilka godzin przed wysiłkiem, ok. 0,7- 1 litra na godzinę podczas wysiłku oraz uzupełnić płyny po wysiłku w zależności od utraty masy ciała do ok. 150 proc., czyli na każdy utracony kilogram masy ciała podczas wysiłku powinniśmy przyjmować nawet 1,5l płynów.

Mamy teraz wysokie temperatury w całej Europie. W jaki sposób kolarze CCC Team  sobie z nimi radzą na co dzień i w wyścigach?

- W CCC Team od zawsze stawialiśmy przede wszystkim na profilaktykę. Duża liczba badań diagnostycznych, jakim poddawani są nasi kolarze, dostarcza nam wystarczającą wiedzę o ich organizmach aby pomóc im odpowiednio przygotować się do wysiłku w każdych warunkach. To badania analizy składu masy ciała, badania wydolnościowe z termowizją, pomiary temperatury wewnętrznej podczas wyścigów, badania ogólne moczu, ocena ciężaru właściwego moczu, analiza utraty masy ciała po etapie czy określenie zawartości sodu w pocie.

Osobiście współpracuję także z firmami zewnętrznymi przy budowie różnego rodzaju czujników - takich jak chociażby czujnik nawodnienia MyHydro pozwalający na ocenę nawodnienia w czasie rzeczywistym podczas wysiłku.

A jak wygląda kwestia nawodnienia przed zawodami w UCI WorldTour ?

- Znając naszych kolarzy oraz warunki atmosferyczne w jakich przyjdzie im rywalizować wspólnie z naszym dietetykiem Adamem Plucińskim dostosowujemy odpowiednio plan nawadniania oraz plan żywienia na poszczególne etapy. Obsługa dodatkowo dba o to, by kolarze mogli schłodzić się przed etapem: stosowane są specjalne kamizelki chłodzące, czy wiatraki do rozgrzewki, ale też podczas wyścigu: tu wykorzystywane są opakowane kostki lodu, które kolarze wkładają pod koszulkę mniej więcej na wysokości karku. W upalne dni dodatkową nagrodą na mecie bywają lody - taki chłodny, słodki akcent na koniec etapu.

 

Co by pan polecił sympatykom kolarstwa, którzy przy takich temperaturach jakie mamy tego lata chcą oglądać ten sport nie tylko w telewizji, ale samemu go uprawiać?

- Jeśli planujesz długą wyprawę, wycieczkę czy trening w wysokich temperaturach - pamiętaj o nawadnianiu od samego rana! Twój wyjściowy stan nawodnienia pomoże ci określić kolor porannego moczu: im ciemniejszy, tym więcej musisz przyjąć płynów. Pamiętaj też, że na trasie nie będą na ciebie czekać masażyści z nowymi, chłodnymi bidonami, bufety i uzupełnienie płynów musisz zaplanować sobie sam i to zdecydowanie przed wyruszeniem w drogę. Licz mniej więcej zużycie 2 bidonów na godzinę! Weź też ze sobą lekko słone przekąski, w gorące dni możesz zresztą spokojnie dodawać trochę więcej soli do posiłków.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl