fit.pl mobile logo

Nadmierna tkanka tłuszczowa zagraża zdrowiu

Grubi żyją 6-7 lat krócej twierdzi „Framingham Heart Study”. Swego czasu magazyn „Journal od the American Medical Association”, ogłosił, że otyłość stanie się główną przyczyną śmierci, prześcigając nikotynę. Przedstawiono projekcję wskazującą 33% przyrost śmiertelności na skutek otyłości w ciągu ostatniej dekady. Amerykański Ośrodek Zwalczania Chorób zweryfikował te dane, zmniejszając wskaźnik do 10%
Otyłość jest głównym czynnikiem związanym z ryzykiem chorób serca. Jeszcze do roku 1988 uważano, że jest to czynnik drugorzędny, zmieniło się to jednak gdy Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne postawiło otyłość na równi z innymi czynnikami ryzyka jak: wysoki poziom lipidów we krwi, wysokie ciśnienie, palenie i siedzący tryb życia.

Ćwicz, ćwicz, ćwicz

Aktywność fizyczna chroni nas przed ryzykiem chorób serca, nawet u osób z przekraczającym normę BMI. Ważna jest regularność ćwiczeń i stosunkowo wysoka wydolność układu sercowo-naczyniowego. Jednakże, nie ma co ukrywać, że nadmiar tkanki tłuszczowej znacząco obniża jakość życia, może nawet je skracać. Niektóre choroby i problemy zdrowotne ściśle wiążą się z otyłością. W ciągu ostatnich lat wzrosła liczba diagnozowanych chorób takich jak: cukrzyca, rak piersi, astma, bóle w plecach.

Skąd bierze się tkanka tłuszczowa?
Są dwa czynniki znacząco wpływające na poziom tkanki tłuszczowej w organizmie:
1. kalorie – dostarczane w diecie i spalane podczas wysiłku fizycznego
2. biotyp – dziedziczony typ sylwetki.

Badania naukowe wskazują, że każdy organizm posiada charakterystyczny dla siebie przedział tkanki tłuszczowej zależny od genów. Odejście o więcej niż 10-15% od tego poziomu może skutkować zmianą metabolizmu. Jednakże takie zmiany są krótkotrwałe, gdyż po pewnym czasie organizm przyzwyczaja się niejako do nowej wagi, jeżeli utrzymuje się ona na stałym poziomie przez dłuższy czas. Pewną ciekawostką było odkrycie genu odpowiedzialnego za otyłość, jednakże nie doprowadziło to do stworzenia uniwersalnej tabletki na odchudzanie, a jedynie rozleniwiło osoby, które tłumaczyły swoje zaniedbanie owym genem.

Gruby Jasio, gruby Jan

Budowa ciała ma tendencję do utrzymywania się, dlatego już od jakiegoś czasu słychać głosy nawołujące do utrzymywania prawidłowej wagi u dzieci. Chcąc dobrze dla swojego dziecka, lepiej nie rozpieszczać go czekoladką, a … wspólnym spędzeniem czasu np. na spacerze. Nadwaga w dzieciństwie powoduje produkcję większej liczby komórek tłuszczowych i przyczynia się do otyłości w późniejszym życiu. Tkanki tłuszczowe tworzą się także u otyłych dorosłych, czego dowiedziono niedawno, jednakże najczęściej powiększają się one wskutek tycia.

Tyjemy z wiekiem

Stajemy się także coraz grubsi z wiekiem – dla przeciętnego człowieka jest to przyrost od około ¼ do ½ kilograma na rok. Jeżeli dbamy o aktywność fizyczną, możemy znacznie spowolnić ten proces. Jeżeli nie – eksperci sugerują zmniejszać ilość spożywanych kalorii o 3% na każdą dekadę życia po ukończeniu 25 lat.*

Chcesz schudnąć?

Nic nie dzieje się za dotknęciem magicznej różdżki. Dobry program odchudzania to wzmacnianie prawidłowych nawyków żywieniowych i aktywność fizyczna. Zmiana stylu życia będzie skutkowała długotrwałym zachowaniem proporcjonalnej sylwetki. Pamiętaj, że dopiero osoby z BMI powyżej 30, bądź osoby z nadmiernym poziomem tkanki tłuszczowej są kwalifikowane do stosowania farmakoterapii przy odchudzaniu, i to pod kontrolą lekarza oraz z równoległym wprowadzaniem zmian w stylu odżywniania i aktywności fizycznej.

* Charles B.Corbin, Gregory J.Welk, Wiliam R.Corbin, Karen A.Welk „Fitness i wellness. Kondycja, sprawność, zdrowie”

Beata Mąkolska

www.wellness.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl