fit.pl mobile logo

Zajadasz stres? Zmień to!

O zajadaniu stresu mówimy jako o czynności negatywnej – o to na skutek presji chwytamy za to co jest pod ręką i faszerujemy się szkodliwym cukrem, tłuszczami nasyconymi, słonymi przekąskami. Taka dieta nie złagodzi negatywnego wpływu stresu na nasze ciało i samopoczucie. Co zatem możemy jeść aby być bardziej odpornymi na stres?  
Oto nasza siódemka składków odżywczych, które są niezbędne w diecie antystresowej:

1. Witamina B

Wszystkie witaminy z grupy wzmacniają system nerwowy, szczególnie zaś korzystnie działa witramina B1, zapobiegając depresji i wyciszając, oraz witamina B6, która łagodzi stany lękowe, bierze udział w syntezie serotoniny i wspomaga wchłanianie magnezu. Lekarze twierdzą, że weganie, wegetarianie i osoby po 50-tym roku życia są szczególnie narażone na niedobór witaminy B12. Ponadto osoby palące papierosy, spożywające alkohol, czy nie dbające o dietę także są narażone na niedobory witamin z grupy B. Witaminy z grupy B znajdziesz w: kaszach, fasoli, pestkach słonecznika, brokułach, kapuście, razowym pieczynie, awokado, wołowinie, rybach.

2. Magnez

Magnez pozytywnie wpływa na pracę mózgu, ponadto stabilizuje funkcje układu nerwowego. Uspokaja, poprawia pamięć. Zbyt duża ilość wypijanej kawy za to wypłukuje go z organizmu. Nie licz jednak na to, że wystarczy wraz z kawą łykać magnez w tabletkach. Najlepiej przyswajalny magnez to ten, który dostarczasz w pożywieniu. A gdzie szukać magnezu? W kaszy gryczanej, fasoli, orzechach, szpinaku, bananach, żółtym serze, gorzkiej czekoladzie.

3. Złożone węglowodany

Dzięki nim twój umysł będzie sprawnie pracował, ponieważ stopniowo uwalniają się do krwi, nie odczujesz zatem skoku cukrowego, który jest odpowiedzialny za nagły przypływ energii, a następnie - za jej gwałtowny spadek. Takie wahania glukozy są niebezpieczne, o wiele korzystniej jest utrzymywać jej stały poziom, dzięki czemu mózg może produkować odpowiednią ilość serotoniny. Węglowodany złożone znajdują się w produktach pełnoziarnistych (pieczywie i makaronach), kaszach, ryżu, fasoli. Teraz już wiesz, dlaczego diety wykluczające z jadłospisu wszystkie węglowodany nie są najlepszym rozwiązaniem....

4. Cynk

Cynk wzmacnia system nerwowy i pomaga radzić sobie ze stresem, wpływa także na regulację ciśnienia krwi i rytm serca. Jego niedobór często objawia się m.in.: białymi plamkami na paznokciach, ospałością, problemami ze skórą, może także powodować depresję. Naukowcy wspominają także, że cynk poprawia sprawność intelektualną w starszym wieku. Zadbaj zatem o obecność w swojej diecie owoców morza, drobiu, roślin strączkowych, kiełków pszenicy, produktów z pełnego przemiału.

5. Tryptofan

Tryptofan to aminokwas, który także jest potrzebny do produkcji neuroprzekaźników – serotoniny i melatoniny. Te z kolei biorą udział w kontrolowaniu nastroju i radzeniu sobie ze stresem. Dzięki tryptofanowi mamy dobry nastrój, a ponieważ organizm nie potrafi go wytworzyć, istotne jest aby w twojej diecie nie zabrakło: ryb morskich, nasion dyni i słonecznika, orzechów ziemnych, jajek, awokado, bananów, chudego mięsa.

6. Flawonoidy

Te popularne antyoksydanty wpływają na ośrodkowy oraz obwodowy układ nerwowy. Dowiedzono ich pozytywne działanie w walce z rakiem, wspomaganie odporności, działanie przeciwzapalne. Co ciekawe, flawonoidy podtrzymują działanie adrenaliny, która z kolei działa motywująco, stymulująco i dodaje nam energii do działania. Najwięcej flawonoidów znajdziemy w jabłkach, owocach cytrusowych, pomidorach, winogronach, papryce, ogórku, cykorii, selerze naciowym, cebuli, kapuście.

7. Wapń

Jak twierdzą eksperci, wapń bierze udział w uwalnianiu neuroprzekaźników oraz produkcji żeńskich hormonów, które wpływają na stan psychiczny kobiety. Jeżeli w twojej diecie nie będzie nabiału, brokułów, soi, fasoli, serów żółtych, to może się okazać, że masz słabą odporność na stres. Uważaj też na nadmiar białka (szczególna uwaga na diety oparte głównie na dostarczaniu białka!), kofeiny czy alkoholu – utrudniają przyswajanie wapnia.

Beata Mąkolska

www.wellness.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl