fit.pl mobile logo

Jakie ćwiczenia są odpowiednie dla kobiet w ciąży

Wiele przyszłych mam martwi się o tycie w ciąży i o to, że po przyjściu na świat dziecka nie powrócą już do dawnej figury. Podpowiadamy w jaki sposób zadbać o dietę i jakie ćwiczenia są dozwolone w ciąży.

W prawidłowej ciąży przybieramy na wadze ok. 12 kilogramów i jest to waga nie tylko dziecka, ale także macicy, wód płodowych, nabrzmiewający piersi, zwiększonej objętości krwi w organizmie, a także niewielkiego zapasu tkanki tłuszczowej na czas połogu. Taka waga jest prawidłowa i zapewnia fizjologiczny rozwój płodu, a także to, że w okresie poporodowym mamie nie zabraknie składników odżywczych.

Kobiety z niedowagą mogą przytyć nieco więcej, jednak przyszłe mamy, które już przed ciążą mają nadprogramowe kilogramy, powinny szczególnie uważnie kontrolować przyrost wagi. U nich zapas tkanki tłuszczowej już jest obecny i korzystnie byłoby go nie powiększać.

Dieta w ciąży

Kiedy spodziewamy się dziecka nasze zapotrzebowanie kaloryczne nie zwiększa się drastycznie. Rośnie stopniowo. U kobiety o przeciętnej wadze 50-60 kg i siedzącym trybie życia podstawowe zapotrzebowanie kaloryczne wynosi 1800-2000 kcal na dzień. W drugim trymestrze ciąży zapotrzebowanie zwiększa się o 360 kcal, a w trzecim o 475 kcal. Oznacza to jedną dodatkową przekąskę w drugim trymestrze i dobrze zbilansowany obiad w drugim.

Warto zatem porzucić wyobrażenie o jedzeniu za dwoje.

Dieta w ciąży powinna być dobrze zbilansowana. W szczególności ważne jest zadbanie o odpowiednią podaż białka, wapnią i witamin oraz żelaza. Dlatego podstawą diety w ciąży powinny być węglowodany złożone (kasze, ciemne pieczywo), białko (ryby, mięso, jaja), nabiał (szczególnie fermentowany) oraz warzywa i owoce. 5 porcji warzyw i owoców to obowiązujący standard nie tylko u dzieci.

Ćwiczenia w ciąży

Wiele kobiet, które chcą być aktywne w ciąży spotyka się z krytyką rodziny, bliskich, a nawet lekarzy. Zwykle, hołdując mitom, zaleca się im spacery, basen, a w najlepszym razie specjalną gimnastykę dla kobiet w ciąży. Nic dziwnego, że polskie przyszłe mamy tyją w ciąży, cierpią na bóle pleców i czują się ociężałe. Tymczasem ćwiczenia w ciąży nie są zabronione i mogą bardzo korzystnie wpłynąć na samopoczucie i zdrowie ciężarnej.

Jak ćwiczyć w ciąży

Panie, które prowadziły bardzo aktywny tryb życia przed ciążą zwykle znają swoje ciało i nie rezygnują z aktywności. Potrafią dopasować rodzaj uprawianego sportu do swoich potrzeb i samopoczucia. Niestety osoby, które nie miały wcześniej ze sportem wiele wspólnego lub ćwiczyły tylko rekreacyjnie mogą mieć trudności z organizacją aktywności. Dlatego w takiej sytuacji najlepiej udać się do trenera osobistego z doświadczeniem w prowadzeniu kobiet w ciąży. Taki specjalista będzie w stanie dopasować aktywność do indywidualnych potrzeb klientki. Dobierze ćwiczenia w przypadku bólu pleców, z pewnością dostrzeże, które partie mięśniowe wymagają wzmocnienia, a nawet dobierze odpowiednie obciążenie na siłowni. Ćwiczenia siłowe w ciąży są dozwolone, ale niezwykle ważne jest, aby stosować prawidłową technikę i nie forsować się nadmiernie. Przyjmuje się, że podczas ćwiczeń w ciąży tętno nie powinno przekroczyć 140 uderzeń na minutę. Ważne jest, aby uzupełniać płyny i nie dopuszczać do przegrzania organizmu.

Ćwiczenia zabronione w ciąży

Aktywność urazowa, bogata w podskoki nie jest wskazana w ciąży. Do tego nie powinno się ćwiczyć mięśni prostych brzucha, gdy ten jest już pokaźnych rozmiarów. Te wskazówki należy wziąć pod uwagę planując ćwiczenia w ciąży. Skoki do wody, narty, jazda konna, sporty walki, trampoliny - to nie są najlepsze aktywności na czas ciąży. Jednak umiarkowane ćwiczenia siłowe oraz ćwiczenia cardio przy pulsie poniżej 140 uderzeń na minutę są jak najbardziej korzystne. Do tego warto rozważyć ćwiczenia wzmacniające plecy oraz mięśnie dna miednicy. Warto pamiętać, że każda aktywność wspomoże dbanie o prawidłową wagę w ciąży a do tego wzmocni organizm w czasie pełnym wyzwań, jakim jest okres ciąży, połogu i karmienia piersią.

 

 

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl