Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 26

Wątek: Joga szkodzi?

  1. #1

    Joga szkodzi?

    Znalazłem taki artykuł:

    Joga nie jest taka zdrowa

    Joga ma coraz więcej przeciwników, bo rośnie ilość urazów oraz wątpliwości, czy rzeczywiście poprawia formę. Czyżby padła jedynie ofiarą swojej popularności?

    W ostatnich latach joga zawojowała rynek fitness. Odnowa biologiczna z jogą należy do najpopularniejszych ofert wakacyjnych. Trudno też jest znaleźć na świecie studio fitness, które nie oferuje przynajmniej jednego typu zajęć jogi, niezależnie od tego, czy będą to klasyczne pozycje Hatha, duszne sesje Bikram w ogrzewanej sali czy dynamiczna wersja jogi Ashtanga, znana jako „power joga”.

    Ten boom na jogę może jednak niebawem się załamać. Magazyn Time donosił niedawno, że w Ameryce ortopedzi, fizjoterapeuci i kręgarze coraz częściej mają do czynienia ze skutkami ubocznymi ćwiczenia jogi, a o znaczną część tych urazów obwinia się fakt, że wraz ze wzrostem popularności jogi coraz częściej uczy się jej i ćwiczy niewłaściwie.

    Time sugeruje także, że joga jako forma ćwiczeń fizycznych jest bardzo mało efektywna, przynosząc minimalne efekty, jeśli chodzi o trening sercowo-naczyniowy i utratę masy ciała.

    Robin Shepherd, obecny prezes General Osteopathic Council, zgadza się, że joga wiąże się z określonym ryzykiem.

    - Ludzie żyją w mylnym poczuciu bezpieczeństwa, ponieważ joga jest postrzegana jako aktywność o niewielkim oddziaływaniu. Ja spotykam pacjentów, którzy ćwicząc jogę doznali urazów – mówi.

    Często na przykład osoby z bólami pleców decydują się na zajęcia jogi, sądząc, że to rozwiąże ich problemy.

    - Jednak wiele z tych osób ma w kręgosłupie odcinki o nadmiernej ruchomości, które z łatwością poddają się rozciąganiu, co utwierdza ćwiczących w przekonaniu, że jest to dla nich dobre, mimo że joga w ogóle nie oddziałuje na sztywniejsze części kręgosłupa – wyjaśnia Shepherd.

    W najlepszym wypadku jest to co najwyżej nieskuteczne, a w najgorszym - może być przyczyną urazów.

    Jak przekonała się Shami Choudhry, marketingowiec z Manchesteru, przyczyną problemów może być zarówno słabe zrozumienie samych ćwiczeń, jak i źle wytrenowani, niedoświadczeni lub nadgorliwi nauczyciele.

    - Byłam na zajęciach Ashtanga w pozycji, w której należy naprawdę mocno skręcić kręgosłup. Mój nauczyciel podszedł do mnie, by pomóc mi właściwie ustawić się w tej pozycji i praktycznie mnie w nią wepchnął. Poczułam się wtedy bardzo niewygodnie, a potem było jeszcze gorzej. Stało się to tak bolesne, że poszłam do lekarza, a ten stwierdził, że stłukłam sobie żebro.

    Mimo że Choudhry jest doświadczoną joginką, to czuła się zbyt niepewnie, by zadać nauczycielowi pytania.

    - Kiedy jest się w trakcie ćwiczeń, trudno jest powiedzieć: „Au, to boli!” - mówi. - Mój nauczyciel miał dość silny charakter i przekonanie, że wie, co robi.

    Jeden nauczyciel jogi nie równa się drugiemu. Mimo wzrastającego zapotrzebowania na tego rodzaju zajęcia, nie istnieje prawo określające standardy lub konieczne szkolenia dla nauczycieli jogi, nie ma też nigdzie zapisu mówiącego o tym, że godzinne zajęcia w twoim studiu fitness powinny być nadzorowane przez kogoś o odpowiednich kwalifikacjach.

    - Bardzo możliwe, że rozpowszechnienie się jogi powoduje pojawienie się także złych nauczycieli – mówi Helen Smith, szefowa Brytyjskiego Koła Jogi.

    Wskazuje ona jednak, że w wielu studiach fitness i centrach zdrowotnych zajęcia jogi są prowadzone przez bardzo dobrych nauczycieli i jest prosty sposób, by się o tym przekonać: zapytać ich o kwalifikacje.

    - Każdy nauczyciel jogi powinien być dumny z tego, gdzie trenował – wyjaśnia Smith. Najważniejsze rzeczy, których należy się dowiedzieć, to jak długo trenują jogę i jak dobrze znają się na anatomii i fizjologii. Nauczyciele powinni także zawsze pytać o dotychczasowe urazy i być w stanie zaoferować odpowiednie ćwiczenia.

    - Nauczyciele Brytyjskiego Koła Jogi trenują zwykle przez trzy lata, a i wcześniej wymagana jest od nich całkiem duża ilość nauki – dodaje Smith. - Bezpieczeństwo jest zawsze najważniejsze. Nauczyciele są uczeni, jak uważnie obserwować uczniów i udzielać im indywidualnej pomocy.

    Jednak przede wszystkim to uczniowie jogi mogą pomóc samym sobie przez wzięcie odpowiedzialności za swoje ćwiczenia. Jonathan Sattin, kierownik centrów Triyoga w Londynie, wyjaśnia: - To nie jest tak, że trafia się do kieratu. Wymaga to rozsądku i zrozumienia własnego ciała. Trzeba nauczyć się rozpoznawać niedobry ból i w razie potrzeby przerwać ćwiczenie. Nie są to ćwiczenia służące współzawodnictwu ani wymagające zmuszania się do przyjmowania pozycji, w których nie czujesz się dobrze.

    Shepherd dodaje, że należy być świadomym mocnych i słabych punktów swojego organizmu, by móc poinformować o nich nauczyciela oraz mieć rozsądne podejście do ćwiczenia jogi dokładnie tak samo, jak powinno się je mieć do każdego rodzaju ćwiczeń.

    - Ludzie lubią przesadzać w tych kwestiach – wyjaśnia.

    - Mała, regularna ilość każdego rodzaju ćwiczeń jest znacznie lepsza niż przetrenowanie.

    Zgadza się z tym Amanda James, nauczycielka jogi Hatha w Yogahome w północnym Londynie.

    - Każdy rodzaj ćwiczeń wiąże się z ryzykiem urazu – zauważa. - A ludzie zapominają, że ćwiczenie jogi to zajęcie na całe życie. Nawet więcej - to ćwiczenie duchowe. Wiążą się z nim korzyści fizyczne, ale jeśli interesuje cię jak najszybsze zdobycie formy, idź lepiej na siłownię.

    A co z opiniami, że joga nie jest „dobrym” treningiem?

    - Spróbuj to powiedzieć komuś, kto właśnie skończył dwugodzinne zajęcia z jogi Ashtanga - mówi Sattin. - To jednak ma niewiele wspólnego z celem tych ćwiczeń. Korzyści płynące z jogi dotyczą ogólnego dobrego samopoczucia, a nie dobrze rozwiniętych, napiętych mięśni.

    W miarę, jak coraz więcej ludzi eksperymentuje z jogą, będzie przybywać jej przeciwników, którzy jej nie polubią lub trafią na fatalnego nauczyciela. Jeśli jednak będziesz pamiętać, że joga może być wymagająca zarówno pod względem fizycznym, jak i umysłowym, a także weźmiesz odpowiedzialność za swoje bezpieczeństwo, nie czeka cię większe zagrożenie, niż podczas podejmowania jakiejkolwiek innej aktywności fizycznej. Tu chodzi po prostu o zdrowy rozsądek. Jak mówi James: „Chodzi tylko o to, by nie rzucać się na coś, o czym nie ma się pojęcia, nie wiedząc, że może się to na tobie niekorzystnie odbić.”

    JAK BEZPIECZNIE ĆWICZYĆ JOGĘ?

    Sprawdź wyszkolenie, kwalifikacje i doświadczenie swojego nauczyciela

    [red. W Polsce jednym z właściwych organów jest m.in. Polskie Stowarzyszenie Jogi Iyengara]

    * Jeśli jesteś początkujący, zacznij od zajęć dla początkujących, nawet jeśli czujesz się sprawniejszy i bardziej giętki niż przeciętny żółtodziób.
    * Zawsze na pierwszym spotkaniu zgłaszaj swojemu nauczycielowi jogi dotychczasowe urazy, niepokoje i obawy. [Red.- jeśli masz podejrzenia co do stanu swego zdrowia, w tym stanu swego kręgosłupa koniecznie zasięgnij porady lekarza.
    * Nie przesilaj się niepotrzebnie. W ćwiczeniach chodzi o dokonywanie postępów w twoim własnym tempie, a nie dorównywanie sąsiadowi.
    * Pytaj, jeśli masz wątpliwości co do ruchów lub pozycji. Niewielkie zmiany w ustawieniu mogą zrobić olbrzymią różnicę.
    * Nie obawiaj się powiedzieć nauczycielowi, jeśli czujesz się niewygodnie lub wycofać się z pozycji wcześniej, gdy staje się ona zbyt obciążająca.

    [Red. - jeśli masz podejrzenia co do stanu swego zdrowia, w tym stanu swego kręgosłupa koniecznie zasięgnij porady lekarza.

    - jeśli chorujesz na poważne choroby skonsultuj z lekarzem prowadzącym czy możesz uprawiać jogę, a następnie zgłoś to nauczycielowi jogi.

    - nawet przebywa depresja może być przeciwwskazaniem do ćwiczenia jogi, zgłoś to nauczycielowi przed zajęciami.

    - pamiętaj – hatha joga, podobnie jak i astanga joga nie są da dla wszystkich. Generalnie bezpiecznie mogą ją ćwiczyć tylko ludzie zupełnie zdrowi.

    - ćwicz uważnie – obserwuj w trakcie zajęć i po swoje ciało i samopoczucie. Wszelkie wątpliwości zgłaszaj i omawiaj z nauczycielem.]

    Alice Wignall
    Źródło: The Guardian
    Cyt. za: zdrowie.onet.pl



    Co wy na to? Zapraszam do dyskusji.

  2. #2
    Junior Member Awatar vomen
    Dołączył
    May 2006
    Posty
    16

    Wink ufffff. pierwsze słysze

    Moim zdaniem myśle że wszystko ma jakieś konsekwencje jeżeli robimy coś w nadmiarze . Gdyby wziąść pod uwage wszystko co jemy co robimy i doszukiwali się powodów w których dojdziemy do wniosku że coś nam szkodzi to było by tego wiele !!!!!. Jest wiele za i przeciw ale ludzie mamy głowy chyba po to aby pyśleć że wszystko ma swoje wady i zalety ale odpowiednie i rozważne zastosowanie stanowi dla nas dobre rezultaty .Podstawą wszystkiego jest UWAżNE SłUCHANIE SAMEGO SIEBIE , TEGO CO MóWI NASZ ORGANIZM.
    Jeżeli do opanujemy do perfekcji to będzie nam lżej we wszystkich zamierzeniach które zdecydujmy umieścić w naszym życiu!!!!!!!!!!!!!!!!

  3. #3
    Junior Member Awatar elf33
    Dołączył
    Jan 2010
    Posty
    1
    cytuję:

    Joga nie jest taka zdrowa

    Joga ma coraz więcej przeciwników, bo rośnie ilość urazów oraz wątpliwości, czy rzeczywiście poprawia formę. Czyżby padła jedynie ofiarą swojej popularności?

    W ostatnich latach joga zawojowała rynek fitness. Odnowa biologiczna z jogą należy do najpopularniejszych ofert wakacyjnych. Trudno też jest znaleźć na świecie studio fitness, które nie oferuje przynajmniej jednego typu zajęć jogi, niezależnie od tego, czy będą to klasyczne pozycje Hatha, duszne sesje Bikram w ogrzewanej sali czy dynamiczna wersja jogi Ashtanga, znana jako „power joga”.

    Ten boom na jogę może jednak niebawem się załamać. Magazyn Time donosił niedawno, że w Ameryce ortopedzi, fizjoterapeuci i kręgarze coraz częściej mają do czynienia ze skutkami ubocznymi ćwiczenia jogi, a o znaczną część tych urazów obwinia się fakt, że wraz ze wzrostem popularności jogi coraz częściej uczy się jej i ćwiczy niewłaściwie.

    Time sugeruje także, że joga jako forma ćwiczeń fizycznych jest bardzo mało efektywna, przynosząc minimalne efekty, jeśli chodzi o trening sercowo-naczyniowy i utratę masy ciała.


    komentuję:

    to amerykańska propaganda, szkoda czasu na czytanie i komentowanie jednakże stracę trochę czasu i skomentuję:

    na necie znajdziecie wszystko: prawdę i fałsz - sami musicie uważnie oceniać, fałsz od prawdy oddzielać

    plotki sieją instruktorzy fitnessu, amerykanie bo się boją, że joga zabierze im klientelę

    liczba nauczycieli jogi w Stanach, fachowych, dyplomowanych jest naprawdę niewielka w porównaniu z np. Polską biorąc pod uwagę ilość nauczycieli w stosunku do ilości mieszkańców

    zajęcia jogi często prowadzą amatorzy a uczniowie nawet nie są informowani, że powinni zgłaszać kontuzje, problemy zdrowotne, nie mówiąc już o kobiecych tematach

    amerykanie od dziecka współzawodniczą ze sobą: wszyscy ze wszystkimi - joga to nie są zawody sportowe, choć jest wycisk fizyczny, tutaj każdy jest złotym medalistą - sam dla siebie

    kontuzje oczywiście się zdarzają ale bardzo, bardzo rzadko, sama czasami złapię jakąś ponieważ nawet i ja czasami przesadzę, źle się rozgrzeję, zrobię jakiś błąd ale na każdą kontuzję znajdę właściwą asanę (pozycję)

    zanim zaczęłam ćwiczyć jogę, uprawiałam różne inne sporty, np. piłkę ręczną, tenis, taniec, pływanie, fitness - naprawdę wiem co kontuzja i mam porównanie ile kontuzji można złapać, wiem również, że joga jest super i z pełnym spokojem polecam ją każdemu, zwłaszcza gdy ma się problemy z ciałem

    naprawdę, naprawdę sami sprawdźcie na własnym ciele o co chodzi z jogą i sami wyróbcie sobie zdanie na ten temat - nie sugerujcie się "TIMES'em"

    serdecznie zapraszam do Szkoły Jogi na Dębnikach w Krakowie

    pozdrawiam bardzo serdecznie

    :lol:

  4. #4
    tytuł artykułu nie powinien brzmieć joga szkodzi, czy nie jest zdrowa, bo joga sama w sobie jest bardzo korzystna dla każdej sfery życia człowieka, jednak wszystko zalezy od ćwiczeń, od wykwalifikowanego nauczyciela, od wskazań i przeciwskazań do konkretnych pozycji, czyli liczy się indywidualne podejście, jeśli źle ćwiczymy to logiczne, że to zaszkodzi, tak jest w każdym przypadku aktywności
    http://www.open-info.eu/category/poradniki/

  5. #5
    Senior Member
    Dołączył
    May 2009
    Posty
    125
    Jestem podobnego zdania, że wszystko może nam zaszkodzić, jeśli po pierwsze będziemy coś wykonywać w nadmiarze, w myśl zasady co za dużo to niezdrowo, albo jeśli ćwiczenia przez nas wykonywane nie będą robione tak jak powinny. Ale nie powiedziałabym, że joga szkodzi. Mimo tego, że są za tym argumenty nie można zaprzeczyć temu, że uprawianie, czy ćwiczenie jogi przynosi szereg korzyści

  6. #6
    Senior Member Awatar jagienkaFit
    Dołączył
    Feb 2008
    Posty
    1,285
    przede wszystkim laicy w kwestii jogi powinni pracować z profesjonalnymi instruktorami, joga wycisz, wzmacnia głębokie partie mięśni, uelastycznia, a jeśli ktoś ma ochotę to i filozofię w niej odnajdzie

  7. #7
    Senior Member
    Dołączył
    Apr 2010
    Posty
    106
    A jak jest z tą Jogą Astanga ?? Czy ktoś z was to ćwiczył? Wiem tylko, że jest to bardziej dynamiczna odmiana jogi, ale nic poza tym. Interesująco to brzmi i może bym się na takie coś zapisał, bo widzę że mają to w mercurym. Jeśli ktoś ma z tym jakieś większe doświadczenie byłbym wdzięczny za trochę info, jak to wygląda w praktyce.

  8. #8
    Senior Member
    Dołączył
    Jun 2009
    Posty
    102
    Na pewno na świecie nie ma niczego, co by tylko same korzyści przynosiło. Także wiadomo, że joga nie jest idealna i na pewno nie każdy może ją uprawiać. Ja uważam, że mi przynosi korzyści i nie mam zamiaru z niej rezygnować, mimo tego co jest napisane w tym artykule.

  9. #9
    Junior Member
    Dołączył
    Jan 2011
    Posty
    1

    Joga- proszę o pomoc

    Witam. Jestem studentką fizjoterapii i miłośniczką spraw energetycznych)-Joga, czakry itp., itd
    Bardzo proszę o pomoc, chodzi o wypełnienie ankiet dotyczących korzyści płynących z ćwiczeń Jogi. ANKIETY TE SĄ RACZEJ SKIEROWANE DO OSÓB, KTÓRE JUŻ ROZPOCZĘŁY SWOJĄ PRZYGODĘ Z JOGĄ. Z góry bardzo dziękuję za wypełnienie.

    Linki do ankiety:
    http://www.ankietka.pl/ankieta/53668...ania-jogi.html

    http://www.ankietka.pl/ankieta/54298...oconajoga.html

  10. #10
    Czyli jeśli decydować się na jogę to tylko z wykwalifikowanym nauczycielem. A myślałam, że będzie to mój sposób na stres.

Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •