Strategie marketingowe /strategie: startowe, lojalnościowe, sezonowe

Strategia marketingowa w klubie fitness jest tematem niezwykle szerokim, który wymaga olbrzymiej wiedzy oraz profesjonalizmu w podejmowaniu decyzji. Strategia marketingowa powinna być opisana już w biznes planie, na etapie planowania przedsięwzięcia
fit.pl
2010-03-12 00:00
Udostępnij
Strategie marketingowe /strategie: startowe, lojalnościowe, sezonowe
Od strategii marketingowej, którą wprowadzamy w życie zależy powodzenie biznesu. Oczywiście, można posługiwać się i korzystać z przyjętych modeli strategii marketingowych, ale ważne jest też wzięcie pod uwagę lokalnych uwarunkowań. Należy zwrócić uwagę na specyfikę działalności jaką jest prowadzenie fitness klubu.

Spośród strategii marketingowych, które stosowane są w wielu klubach fitness z dużą skutecznością warto wspomnieć o

- przedsprzedaży, przykład strategii startowej, powinna być prowadzona nie dłużej niż do trzech miesięcy przed otwarciem klubu fitness, prowadzona zazwyczaj w centrach handlowych: widoczne stoisko z materiałami promocyjnymi oraz profesjonalnie przygotowanym zespołem sprzedawców na czele z menedżerem klubu, uzupełnieniem przedsprzedaży mogą być organizowane pokazy instruktorów zajęć grupowych typu step czy indoor cycling. Kluby posiadające większy budżet marketingowy zapraszają do promocji przedsprzedażowej gwiazdy sportu czy show business-u, angażują lokalne media.

- oferta dla studentów i szkół średnich, przykład strategii startowej jak również stała pozycja w propozycjach klubu. Oferta dla studentów i szkół średnich cechuje się głównie niższą stawką za miesięczny karnet do klubu, w zamian za uczęszczanie w godzinach np. od 10 do 16, czyli wtedy gdy klub nie ma znacznego obłożenia..

- oferta dla firm, to popularna forma marketingowa- korporacje w ramach funduszy socjalnych wykupują dla pracowników członkostwa w klubach fitness, po promocyjnych niższych cenach- z reguły jest tak, iż pracownik nie płaci w ogóle za karnet lub dopłaca niewielką część.
 

 oferta dla osób z grupy 50+, struktura strategii skierowanej do seniorów podobna jest do oferty dla uczniów oraz studentów. Aby zachęcić seniorów do członkostwa w naszym klubie fitness jesteśmy zobligowani do poszerzenia oferty o zajęcia dla w/w grupy odbiorców,

- oferta lojalnościowa dla stałych członków, strategia lojalnościowa może mieć różne oblicza, począwszy od darmowego karnetu do klubu, przez rabaty w barku fitness, bezpłatną pulę treningów personalnych czy możliwość zaproszenia do klubu najbliższej osoby po promocyjnej cenie np. 50% wartości karnetu. Struktura strategii lojalnościowej jest niezwykle ważna z punktu widzenia fluktuacji, czyli rotacji członków w klubach, głównie ich rezygnacji. Lepiej jest inwestować w klubowiczów niż powielać koszty po ich utracie.

- oferta z okazji świąt, typu Wielkanoc, Boże Narodzenie, Walentynki, czy wakacji coraz częściej spotykane działania (przykład strategii sezonowej) mające na celu zmobilizować potencjalnych klientów do poszerzenia grupy członków klubu. Wbrew temu, co często słyszymy, wakacje wcale nie muszą być sezonem martwym dla fitness biznesu. Z reguły na wakacje wyjeżdża się do dwóch tygodni, a wakacje jak wiemy, to okres ponad dwóch miesięcy. Pomyślmy, porozmawiajmy z klubowiczami na temat ich zainteresowań, ich pomysłów na wspólnie spędzone czas podczas lata. Zapewniam dodatkowe zyski oraz zadowolenie członków klubu.

Warto raz jeszcze podkreślić. Wiedza marketingowa to jedno, ale przy tworzeniu strategii promocyjnych, strategii startowych, sezonowych oraz lojalnościowych niezbędna jest analiza lokalnego rynku, grupy, do której kierujemy usługi. Tylko dzięki temu planowane działania przyniosą efekt.

Artur Ligęska www.twojfitness.com

www.fit.pl