fit.pl mobile logo

Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska to wzorcowa dieta przeciwmiażdżycowa. To sprawdzony i niewątpliwie najzdrowszy sposób odżywiania się, a nie kolejna dieta "cud"

Dieta śródziemnomorska nie jest jeszcze jedną dietą „cud”, przeznaczoną do stosowania przez jakiś czas. Jest ona bowiem doskonałym sposobem żywienia na całe życie. Ze względu na jej niepowtarzalny smak i atrakcyjność z pewnością stanie się nowym sposobem odżywiania dla całej rodziny i codziennie będzie dostarczała wielu wspaniałych wrażeń kulinarnych.

Gdzie króluje?


Śródziemnomorski sposób na życie cieszy się ogromną popularnością w wielu krajach. Preferują go zwłaszcza społeczeństwa z państw basenu Morza Śródziemnego: Grecja, Włochy, Francja, Hiszpania, Portugalia. Jednak należy zaznaczyć, że taki model odżywiania zyskał sobie wielu zwolenników także wśród Amerykanów, Niemców i Polaków.

Co ją charakteryzuje?

Dieta śródziemnomorska charakteryzuje się dużym spożyciem warzyw (włączając w to rośliny strączkowe), ziemniaków, produktów zbożowych (pieczywa, makaronów, kasz i ryżu) oraz świeżych owoców. Często spożywa się też jogurty, ryby, sery i orzechy. Natomiast do rzadkości należą posiłki z dodatkiem mięsa, jaj i białego cukru. Dominującym tłuszczem w diecie jest oliwa z oliwek.

warzywa zdroweŚródziemnomorskie zwyczaje

Kuchnia śródziemnomorska nie zna zwyczaju smarowania pieczywa. Prawie żadna gospodyni nie stosuje do zup zasmażek z mąki czy dodatku śmietany. Obowiązuje powszechnie zwyczaj zagęszczania zup chlebem lub zmielonymi migdałami. Produkty spożywcze są świeże i przyprawione dużą ilością czosnku, cebuli i ziół. Do popołudniowych i wieczornych posiłków pija się młode czerwone wino. Zaś wszystkie potrawy są gotowane według przekazywanej z pokolenia na pokolenie tradycji.

Dużo roślin mało tłuszczów zwierzęcych

W diecie śródziemnomorskiej królują rośliny i bardzo mało jest w niej tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Mocny fundament diety stanowią produkty zbożowe, traktowane jako podstawowe źródło energii dla pracy mięśni i funkcjonowania całego organizmu.

warzywna kanapkaDrugą grupę pod względem ilościowym stanowią warzywa, przyrządzane bez tłuszczu, z dużą ilością ziół i przypraw. Surowe owoce oraz soki w diecie śródziemnomorskiej zastępują desery, ciasta i przekąski.

Produkty mleczne reprezentowane są w diecie przez sery kozie i owcze, jogurty. Podaje się je jako przystawkę, lub dodaje się do potraw i sałatek. Mleka słodkiego spożywa się niewiele. Głównym źródłem białka są ryby (łosoś, tuńczyk, dorsze, sole, sardynki), owoce morza (krewetki, langusty, kraby, homary, ośmiornice, mule) i rośliny strączkowe (fasola, soja, soczewica, bób).

Jedynym stosowanym w kuchni tłuszczem jest oliwa z oliwek. Służy ona zarówno do smażenia jak i do sporządzani sosów, dipów do sałatek, zalew i marynat do ryb, nadając potrawom charakterystyczny smak i aromat. 

Co mówią badania?

Badania dowodzą, że w krajach, w których zwyczajowym sposobem odżywiania się jest dieta śródziemnomorska życie trwa najdłużej. Mieszkańcy tych krajów rzadko zapadają na choroby układu krążenia, cukrzycę, niektóre nowotwory i nadciśnienie tętnicze. Jako pierwszy dobroczynny wpływ tej diety na organizm człowieka potwierdził amerykański lekarz Ancel Keys w tzw. Badaniu Siedmiu Krajów.

[-------]

polski obiadJak żywi się statystyczny Polak?

Polacy spożywają nadal zbyt dużo tłuszczów zwierzęcych. Niestety sporadycznie sięgamy po owoce, warzywa, ryby i rośliny strączkowe. W badaniach przeprowadzonych w 2000 roku dowiedziono, że w Grecji przeciętna długość życia wynosiła dla mężczyzn 75 lat, a dla kobiet 80 lat. W Polsce mężczyzna w tym czasie żył średnio 68 lat, a kobieta 76 lat.

Daleko nam do śródziemnomorskiego modelu żywienia. A przecież przy dzisiejszych możliwościach polskiego ogrodnictwa i sadownictwa, przy intensywnej wymianie towarowej z zagranicą dieta śródziemnomorska jest tylko kwestią rozsądnego wyboru. 



PRODUKTY ŻYWNOŚCIOWE SPOŻYWANE W GRECJI I W POLSCE (g/osobę/dzień)

PRODUKT ŻYWNOŚCIOWY

 GRECJA

 POLSKA

 CHLEB

 218

 255

 MĄKA

 30

 52

 MAKARON

 28

 5

 ZIEMNIAKI

 155

 301

 WARZYWA

 252

 177

 NAIONA STRĄCZKOWE

 16

 3

 OWOCE

 341

 95

 CUKIER

 40

 89

 MIĘSO

 275

 187

 RYBY

 39

 15

 MLEKO

 112

 317

 SERY

 84

 64

 JAJA

 25

 30

 MASŁO

 1

 26

 TŁUSZCZE ROŚLINNE

 89

 17

TŁUSZCZE ZWIERZĘCE

 0

 16



kuchnia srodziemnomorska2Jak ją rozpocząć?

Stosowanie diety śródziemnomorskiej w naszych warunkach nie polega na sporadycznym spożywaniu potraw kuchni francuskiej, włoskiej, czy hiszpańskiej, ale na wykorzystaniu różnych rodzinnych produktów spożywczych we właściwych proporcjach.

Przy komponowaniu potraw należy pamiętać o dużym udziale warzyw, owoców i ryb, przy stosunkowo niewielkiej porcji chudego mięsa. Warto też włożyć odrobinę fantazji i wyobraźni w tworzenie nowych przepisów, wykorzystujących warzywa w naszym codziennym jadłospisie. Sens ma to jedynie wówczas, gdy każdy z nas zaadaptuje tę dietę do własnych upodobań kulinarnych.

Śródziemnomorski talerz na polskim stole

  • Produkty zbożowe spożywaj do każdego posiłku w ciągu dnia. Najbardziej wartościowe są pieczywa i mąki z pełnego przemiału (razowe). Jedz kasze gryczaną, jęczmienną i ciemny ryż i makaron.
  • Warzywa – powinny gościć na Twoim talerzu, co najmniej w 4 porcjach na dzień. Mogą być zarówno w postaci surowej (surówki) jak i gotowanej (marchew, brokuły, fasola).
  • Owoce i soki owocowe jedz, co najmniej 3 razy w ciągu dnia. Zastępuj nimi desery i przekąski.
  • Wybieraj mleko i produkty mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu. Kupuj jogurty 0%, odtłuszczone sery, twarogi. Śmietanę w kuchni zastąp kefirem lub jogurtem. Zrezygnuj ze spożycia serów topionych, tłustego mleka i masła.
  • Ogranicz spożycie tłustego czerwonego mięsa. W to miejsce wkomponuj mięso chude: drób i ryby. Ryby są zdrowsze niż mięso, gdyż zawierają mniej kwasów tłuszczowych nasyconych i cholesterolu. Dostarczają natomiast organizmowi cennych kwasów omega – 3, które chronią przed miażdżycą i zmniejszają krzepliwość krwi. Spożycie ryb przy najmniej 2 razy w tygodniu chroni nas przed wystąpieniem niedokrwiennej choroby serca.
  • Świetnym źródłem białka są też rośliny strączkowe, owoce morza.
  • Wyklucz z diety smalec i masło, a zastąp je oliwą z oliwek. Jest ona najpopularniejszym tłuszczem w krajach śródziemnomorskich, gdzie stosuje się ją od czasów antycznych. Lekarze i dietetycy uważają, że oliwa z oliwek jest jednym z elementów diety śródziemnomorskiej, któremu zawdzięcza się zdrowe i długie życie.


Aleksandra Czarnewicz - Kamińska
www.fit.pl



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
rafa395

OSIĄGAJ SZCZUPŁE LUB MUSKULARNE CIAŁO SZYBCIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK! PROSTY TRENING, TANIA DIETA, INDYWIDUALNIE DOBRANA SUPLEMENTACJA! WEJDŹ TERAZ NA WWW.IGORTRENERONLINE.PL I WYGRAJ 10 TYSIĘCY ZŁOTYCH!

Zgłoś nadużycie-
Justin_Rose

Chcesz zbudować fantastyczną muskulaturę? Chcesz spalić zbędny tłuszcz? Chcesz spełnić swoje kulturystyczne marzenie? Chcesz stać się prawdziwą bestią? Chcesz stać się sławny i bogaty? Chcesz zdobyć podziw pięknych kobiet i zazdrość wszystkich mężczyzn na Świecie? Już teraz możesz to zrobić, bo rozwiązanie na, które od dawna czekasz? Jest teraz na wyciągnięcie ręki!!! Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl Igor Mieńkowski, twórca PAKIETU DZIK zaprasza Cię do przeżycia niesamowitej przygody! PAKIET DZIK to według wielu firm z branży sportu, zdrowia i suplementacji największa REWOLUCJA NA RYNKU trenerskim. PAKIET DZIK to jedyne tak skuteczne rozwiązanie w całej Polsce i Europie, które pozwala Ci w ciągu zaledwie tygodnia spalić tłuszcz i zbudować potężną muskulaturę! Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl PAKIET DZIK to jedyne rozwiązanie w Polsce i Europie w którym razem z planem treningowym, dietą i suplementacją otrzymujesz sekretną wiedzę opracowaną przez specjalistów, podzieloną na etapy kiedy masz ją stosować. Ta wiedza jest dostępna tylko dla wybranych. To wszystko pozwala Ci wreszcie na ekstremalnie skuteczną i szybką przemianę! Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl

Zgłoś nadużycie-
Mikolaj Nq

Pragnę zaprezentować wam dwa pakiety, jeden z nich jest dla mężczyzn a jeden dla kobiet. Jestem osobą, która mało w co wierzy... zakupiłem pakiet aby przekonać się czy to jest prawda. Efekty są zniewalające, w końcu pozbyłem się tego wstrętnego odstającego brzucha... jak to wygląda kiedy przez drzwi pierwszy wchodzi Twój brzuch a później dopiero Ty... strasznie mi to przeszkadzało !. Niżej zaprezentuje wam oba pakiety, które są dostępne na stronie: www.igortreneronline.pl Pakiet DZIK (dla mężczyzn) - a dokładniej, jest to kompleksowy zestaw, który pomoże każdemu. Nie ważne jak wyglądasz, czy masz w tym czasie 20-40 kg nadwagi... z tym pakietem budujesz mięśnie i spalasz niechciany tłuszcz, pierwsze efekty są już widoczne po tygodniu !. Jeśli jesteś zainteresowany zapraszam na stronę www.igortreneronline.pl . Posiadamy również pakiet dla płci pięknej ! Nasz pakiet dla kobiet - dzięki niemu spalasz niechciany tłuszcz, ujędrnisz swój biust oraz pośladki. Twoja skóra stanie się bardziej błyszcząca, poprawisz również wygląd swoich włosów oraz paznokci. Pakiet dla kobiet charakteryzuje się bardzo dużą skutecznością. Jeśli jesteś zainteresowana zapraszam na stronę www.igortreneronline.pl .

Zgłoś nadużycie-
Jan Kowalski

cos znalazlem ciekawego tu jest fajna opisana dieta http://szczuplabyc.net/dieta-srodziemnomorska/

Zgłoś nadużycie-

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl