fit.pl mobile logo

10 zasad odporności, cz. 1

Dobry układ odpornościowy przydaje nam się o każdej porze roku, tradycyjnie jednak o odporności najwięcej mówimy w sezonie „grypowym”, czyli właśnie jesienią i wczesną wiosną. Mocny układ odpornościowy chroni nas przed chorobami, zakażeniami, lecz kiedy nie jest w pełni wydolny zwiększa się ryzyko nadwrażliwości pokarmowej  

Jak twierdzi Gillian McKeith, światowej sławy dietetyczka, to z kolei prowadzi do zatrzymywania wody w organizmie i napadów łakienia szkodzących produktów – a stąd już tylko krok do wzrostu masy ciała.

Zatem o układ odpornościowy trzeba dbać nie tylko po to by mieć swoistą tarczę na bakterie i wirusy, ale także – po to by zachować prawidłową wagę ciała.

Oto pięć zasad, o których powinnaś pamiętać dbając o odporność. W drugiej części artykułu przedstawiamy kolejne pięć.

1. Regularnie uprawiaj aktywność fizyczną
Siłownia, basen, aerobik, zumba – możliwości ruchu jest wiele. Jeżeli kompletnie nie lubisz sportu, staraj się chociaż chodzić na szybkie spacery (szybkim krokiem), bądź zadbać o ruch w domu (taniec, gimnastyka). Najlepsza jest aktywność na świeżym powietrzu, bez względu na pogodę. Pewna instruktorka Nordic Walking powiedziała mi kiedyś: nie ma złej pogody na nordic walking, jest tylko nieodpowiednie ubranie. Zatem zadbaj o odpowiedni strój, ruch na świeżym powietrzu przez cały rok, nie tylko w sezonie „grypowym”.

2. Śpij wystarczającą ilość czasu
Raz po raz naukowcy dostarczają nam dowodów na fatalny wpływ na organizm niewystarczającej ilości snu. Dbaj zatem o to by każdej nocy przesypiać odpowiednią ilość godzin – tylko wtedy twój organizm może się w pełni regenerować. Najlepiej kłaść się spać przed północą – wtedy ten sen jest najbardziej wartościowy. Zadbaj też o to, by twoje dzieci spały wystarczająco długo – większość rodziców nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, jakich niedoborów snu brakuje ich dzieciom.

3. Nie wychodź z domu bez śniadania
Śniadanie to podstawa – badania naukowe dowiodły, że osoby, które nie lekceważą tego pierwszego posiłki, rzadziej zapadają na infekcje. W sezonie jesiennym najlepiej zjadać ciepłe śniadania – kasza jaglana, owsianka z rożnego rodzaju dodatkami (bakalie, jabłko itd.) stanowią fantastyczną propozycję zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. Jeżeli należysz do tych osób, które rano nie są w stanie nic przełknąć to.... zrezygnuj z kolacji. Obudzisz się głodna i z przyjemnością zjesz pożywne śniadanie. I jeszcze jedno – kawa, nawet z mlekiem i cukrem – to nie śniadanie!

4. Unikaj mleka
Właśnie – mleko wcale nie sprzyja budowaniu odporności, jak próbują nam mówić reklamy. Mleko sprzyja wychładzaniu organizmu, powstawaniu nadmiaru śluzu, co z kolei wystawia nasz organizm prosto na infekcje. Dowiedzono naukowo, że picie mleka ma związek z różnego rodzaju kobiecymi chorobami, także warto unikać mleka, także i z tego powodu. Jeżeli już „musimy”, zastąpmy mleko naturalnym jogurtem, jednak jesienią i zimą, najlepiej w ogóle unikać mleka i jego przetworów.

5. Unikaj cukru
Cukier nie ma w sobie żadnych wartości odżywczych, o czym pisaliśmy niejednokrotnie. Cukier osłabia funkcje odpornościowe i uzależnia. Często wybieramy słodkie przekąski zamiast wartościowych produktów. Zjedzenie trzech wafelków zamiast obiadu nie przyspoży nam odporności. Więcej na temat cukru pisaliśmy w artykule (grudzień 2011): Zanim posłodzisz... - 10 faktów na temat cukru

Co jeszcze możesz zrobić dla poprawy odporności? Przeczytaj w drugiej części artykułu: 10 zasad odporności, cz.2.

www.wellness.fit.pl
 

 



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl