fit.pl mobile logo

Wskazówki dla kobiet w ciąży, karmiących piersią i dumnych mam maluchów

Mama – to brzmi dumnie! Niezależnie od tego, na którym etapie bycia mamą jesteś – czy jesteś w ciąży, ile Twoje dzieci mają lat – dzisiaj jest Twój dzień! Poznaj wskazówki, jak możesz dbać o malucha poprzez żywienie w kluczowym okresie 1000 pierwszych dni życia z myślą o zdrowiu Twoim i Twojego dziecka – teraz i w przyszłości

Kiedy spodziewasz się dziecka lub planujesz jego przyjście na świat

Twój styl życia ma ogromne znaczenie dla rozwoju płodu od etapu planowania ciąży. Już wtedy powinnaś przygotować się do macierzyństwa, dbając o swoje zdrowie, zbilansowaną dietę, zalecaną suplementację oraz rezygnując z używek. „Każda kobieta, która planuje ciążę, powinna minimum 3 miesiące wcześniej uważnie przyjrzeć się prowadzonemu stylowi życia. Znaczenie ma regularne odżywianie i prawidłowo zbilansowana dieta. Ważne są stałe godziny posiłków, ich ilość oraz skład. Dieta kobiety planującej ciążę oraz w ciąży powinna być pełnowartościowa i urozmaicona. Jej integralnym elementem jest przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów. Zalecane jest wypijanie 1,5 litra wody mineralnej w ciągu dnia” – radzi Aleksandra Milewska, edukator żywieniowy programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”.

Przyszła mamo, pamiętaj:

  • Ważnym składnikiem Twojej diety jest kwas foliowy (witamina B9). Jego źródłem są np.: szpinak, sałata, banany, jaja i drożdże. Niestety ilość zawarta w codziennej diecie zazwyczaj nie jest wystarczająca dla kobiety w ciąży, dlatego zalecana jest suplementacja tym składnikiem już na etapie planowania macierzyństwa.
  • Komponuj swoją dietę z produktów bogatych w żelazo (np. czerwone mięso, drób, natka pietruszki, orzechy). Aby zwiększyć przyswajalność żelaza, warto łączyć dania mięsne produktami bogatymi w witaminę C, np. z papryką.
  • Nie zapomnij o spożywaniu różnorodnych warzyw i owoców. To źródło witamin i składników mineralnych. Najlepiej wybieraj te sezonowe i od lokalnych dostawców, a w zimie korzystaj z mrożonek.
    „Jadłospis kobiety w ciąży powinien składać się z 5 posiłków. W codziennej diecie należy także uwzględnić i zaplanować suplementację kwasu foliowego i witaminy D” – dodaje Aleksandra Milewska.
    Czy wiesz, że…
    …to, co spożywa kobieta w ciąży ma wpływ na kształtowanie nawyków żywieniowych dziecka?
    Pamiętaj o tym, komponując swój jadłospis.

Kiedy karmisz piersią

Mama, karmiąc dziecko piersią, daje mu najlepszy pokarm, dopasowany do jego wyjątkowych potrzeb i najlepiej wspierający jego rozwój. Ważne, aby na tym etapie dbała również o swoją dietę, ponieważ jej organizm wykorzystuje spożyte przez nią pokarmy do produkcji mleka. Codzienny jadłospis powinien dostarczać energii, która zaspokoi potrzeby mamy karmiącej. Tymczasem tylko 13% polskich matek stosuje dietę o prawidłowej kaloryczności, a aż 79% – poniżej normy1.

Porady dla mamy karmiącej od Amandy Igras, edukatorki żywieniowej programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”:

  • Sięgaj po mniejsze posiłki, ale częściej.
  • Pamiętaj o nawodnieniu – karmiąc piersią, pij dużo wody, która najlepiej zaspokaja pragnienie.
  • Unikaj używek – mocna kawa, mocna herbata, alkohol czy nikotyna przenikają do pokarmu.
  • Czytaj etykiety – unikaj produktów z wysoką zawartością cukru, dań typu fast-food czy instant.
  • Pamiętaj o zdrowych przekąskach – sięgaj po suszone owoce i orzechy, chipsy z jarmużu, frytki warzywne czy koktajle owocowo-warzywne.

Edukator żywieniowy radzi:

Urozmaicenie diety to również stosowanie różnych technik kulinarnych. W zdrowym odżywianiu powinno dominować gotowanie, gotowanie na parze, pieczenie i duszenie. Jeżeli sięgamy po produkty z różnych grup, istnieje większa szansa, że dostarczymy organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych (białka, tłuszczów, węglowodanów), witamin i soli mineralnych.

Kiedy jesteś dumną mamą

Na etapie rozszerzania diety niemowlę powinno otrzymywać specjalnie dla niego przeznaczoną żywność, która jest bezpieczna i odpowiedniej jakości. Jego organizm jest wrażliwy na wpływ czynników zewnętrznych, dlatego maluch nie jest gotowy na dania z „dorosłego” stołu. Z kolei dziecko w wieku przedszkolnym chętnie poznaje potrawy ze stołu rodziców, dlatego tak ważne jest, aby opiekunowie uważnie komponowali swój jadłospis.

Mamo, o tym pamiętaj:
Dziecko uczy się poprzez naśladownictwo, dlatego jeśli rodzice popełniają błędy żywieniowe, ono też będzie.
Dbaj o swoją dietę! Jeśli przedszkolak zobaczy, że mama zamiast po słodzony sok, sięga po wodę, a tata na podwieczorek wybiera owoce, a nie ciastka, będzie powtarzał te zachowania.

Angażuj dziecko w przygotowywanie potraw. Może to być też wspaniałą atrakcją, np. na Dzień Matki.
„Wspólne gotowanie z rodziną daje wiele satysfakcji, zacieśnia więzi, wzmacnia relacje i daje mnóstwo pozytywnej energii. Z okazji Święta Mamy warto zaserwować maluchowi coś pysznego, a jednocześnie zdrowego i wspólnie to przygotować” – proponuje Anna Zielińska, edukator żywieniowy programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
Eryka Xawa

A co do kawy to już w ciąży piłam bardzo fajną zbożową mama caffee, w smaku bardzo przypomina mi kawę naturalną, dodaję mleko i trochę cukru, smak lubię waniliowy.

Zgłoś nadużycie-
Paulina Pola

Ja przez swoją całą ciążę na prawdę starałam się dobrze i zdrowo odżywić, długo łykałam folik i folik mama a teraz karmię córcię piersią i nadal pozostały mi te4 dobre nawyki żywieniowe :)

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl