fit.pl mobile logo

Zakończ toksyczny związek – rzuć palenie!

Palenie papierosów to jeden z najbardziej podstępnych nałogów, często nawet nie zauważasz, jak Twój organizm krzyczy o łyk świeżego powietrza. Niestety związek, szczególnie wieloletni, trudno zakończyć, dlatego poznaj swoich sojuszników w walce o zdrowe płuca!

Nikotynizm

 

Uzależnienie ma wymiar psychiczny i fizyczny, ten pierwszy dotyczy mechanizmów psychologicznych, odczuwania przymusu zapalenia papierosa. Uzależnienie psychiczne działa na zasadzie reakcji, która wiąże używkę z pozytywnymi emocjami, np. odprężeniem. Jako uzależnienie fizyczne definiuje się natomiast zespół dolegliwości fizjologicznych, które występują w czasie odstawienia substancji uzależniającej. Uznaje się, że tzw. głód nikotynowy trwa 2-3 tygodnie. Niestety 3 tygodnie bez papierosa nie zlikwidują uzależnienia psychicznego, które bywa najczęstszą przyczyną powrotu do nałogu.

 

Po pierwsze – motywacja

 

Choć brzmi to sztampowo, dla niektórych może niewiarygodnie, pierwszym krokiem do zerwania z paleniem jest znalezienie w sobie motywacji. Nikt nie może zrobić tego za Ciebie, dlatego presja lekarza czy rodziny może wystarczyć do tego, aby odstawić papierosy na kilka dni, ale nie na całe życie. To Ty musisz znaleźć powód, który będzie Cię codziennie mobilizował do niesięgnięcia po papierosa. Może to względy estetyczne sprawią, że zerwiesz z nałogiem, w końcu papieros i ładna cera nie idą w parze, być może to myśl o odłożeniu pieniędzy na wakacje przekona Cię, aby wreszcie przestać kupować paczkę papierosów dziennie? To bez znaczenia, liczy się tylko to, że ma Cię co napędzać do walki!

 

Motywacja i co dalej?

 

Powód do zerwania z nałogiem już jest. Teraz pora wybrać najlepszy sposób walki z uzależnieniem. Wśród wielu propozycji na pewno znajdziesz coś, co pomoże Tobie. Warto rozważyć zastosowanie dwóch, a nawet trzech metod, ponieważ ich połączenie może dać lepsze efekty. Pamiętaj, aby nie zniechęcać się porażką, bowiem badania wskazują, że osoby, które wielokrotnie próbowały zerwać z nałogiem, zwykle osiągają swój cel! Nie zapominaj także, aby poprosić o wsparcie najbliższych oraz wypracować zdrowe nawyki, które pomogą zastąpić te występujące podczas wypalania papierosa.

 

Literatura ku pokrzepieniu płuc

 

Podobnie jak w przypadku wielu zagadnień i rzucaniu palenia poświęcono obszerne tomy z dziedziny medycyny, psychologii i poradnictwa. Spośród wielu książek na szczególną uwagę zasługuje poradnik Allana Carra pod tytułem „Prosta metoda jak skutecznie rzucić palenie”. Książka ta stała się prawdziwym bestsellerem, spora grupa czytelników przyznała, że dzięki lekturze z dnia na dzień zerwała z nikotynizmem i nie odczuwała objawów odstawienia! Na poradniku oparto także tzw. metodę Carra, czyli seminarium dla palaczy. Terapii tej przypisuje się aż 70% skuteczność, więc może to sposób dla Ciebie?

 

Medycyna chińska i współczesna

 

Niektóre zabiegi pomagają zwalczyć uzależnienie! Akupunktura i elektrostymulacja to metody, które ułatwiają wyciszenie organizmu i przywrócenie mu równowagi po odstawieniu papierosów. Gabinety oferujące takie usługi deklarują, że akupunktura sprawdza się aż w 60% przypadków! Alternatywą jest biorezonans, który polega na wywołaniu w organizmie reakcji osłabiającej głód nikotynowy. Pomysłodawcy wykorzystania biorezonansu podają, że ta metoda na 90% wyleczy Cię z nałogu!

 

Nikotynowa terapia zastępcza

 

Jeśli jednak nie ufasz biorezonansowi i terapeutom, postaw na farmakologię! Nikotynowa terapia zastępcza polega na dostarczeniu do organizmu czystej nikotyny, bez towarzyszących paleniu papierosów substancji smolistych, odpowiedzialnych za większość schorzeń powiązanych z nikotynizmem. Rynek apteczny oferuje szeroki wybór preparatów z nikotyną, kilka z nich na pewno znasz z reklam. Producenci wychodzą naprzeciw Twoim potrzebom, umożliwiając wybór preparatów z terapeutyczną dawką nikotyny w postaci sprayu (Nicorette), plastrów (Nicorette, Niquitin), gum w różnych smakach Nicorette, Niquitin, Nicotinell, Nico-Lek, a także pastylek i tabletek do ssania (Nicorette oraz Niquitin). Te leki pozwalają skutecznie wyciszyć symptomy głodu nikotynowego, takie jak pobudzenie czy nerwowość.

 

Leki bez nikotyny

 

Nie wszystkie produkty apteczne zawierają nikotynę, niektóre – jak Tabex czy Desmoxan – bazują na cytyzynie. Ten alkaloid wykazuje działanie zbliżone do nikotyny i łączy się z tymi samymi receptorami, dzięki czemu „oszukuje” organizm, redukując tym samym głód nikotynowy i jego objawy. Pierwsze dawki tych preparatów przyjmuje się na kilka dni przed zakończeniem palenia, co pozwala na łagodne zastąpienie nikotyny przez cytyzynę. Producenci tych preparatów przekonują, że 25 dni wystarczy, aby zapomnieć o papierosach raz na zawsze!

 

Palenie to brzydki nałóg, który nie tylko szpeci ciało od zewnątrz, ale i wyrządza szkody wewnątrz! Pamiętaj, że każda próba przybliża Cię do uwolnienia się od papierosów, dlatego bez względu na to, czy sięgniesz po metody psychologiczne, alternatywne, czy farmakologiczne, liczy się tylko to, że skutecznie pozwolą Ci wyjść z uzależnienia!

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl