fit.pl mobile logo


Doskonały klub fitness

Pojawienie się trendu, znanego jako wellness, w znaczący sposób wpłynęło na zmianę układu przestrzennego wielu
Branża fitness, wraz z rosnącymi wymaganiami klientów, wciąż się rozwija. W ostatnich latach możemy obserwować postęp zarówno ilościowy, jak i jakościowy. Pojawienie się trendu, znanego jako wellness, w znaczący sposób wpłynęło na zmianę układu przestrzennego wielu istniejących już klubów na świecie.fitnesclub

Jak powinna wyglądać rozsądna, przemyślana aranżacja klubowej przestrzeni? Niemożliwością jest określenie, jaki procent ogólnej powierzchni przeznaczyć na poszczególne strefy. W tym przypadku nie może obowiązywać zasada: „One size fits all”. O wiele większe znaczenie ma pozycjonowanie lub przeznaczenie projektowanego obiektu.

Musimy zadać sobie kilka istotnych pytań: Jakiego typu klub chcemy otworzyć? Czy chodzi nam o stworzenie przestrzeni treningowej czy chcemy wykreować strefy relaksu? W zależności od przeznaczenia lub pozycjonowania powinny powstać zindywidualizowane koncepcje zagospodarowania powierzchni, dostosowane do wybranej lokalizacji i grupy docelowej. Układ przestrzenny powinien również uwzględniać filozofię firmy i pomysły jej właścicieli.

Otwierając nowy klub należy pamiętać przede wszystkim o tym, aby zaprojektować go perspektywicznie. Trzeba zaplanować układ pomieszczeń tak, żeby w przyszłości można było reagować elastycznie na zmiany zachodzące na rynku fitness i wellness. Aby móc z jednej strony konwertować powierzchnię, czyli w istniejących ramach wprowadzać nowe formy jej wykorzystania i to w taki sposób, aby nie pociągało to za sobą wysokich kosztów ani konieczności przeprowadzania dużych remontów; a z drugiej strony zwiększyć powierzchnię, tak by można było przyjąć więcej członków i wzbogacać ofertę nowymi propozycjami.

Trendy w projektowaniu

Sposób projektowania klubów fitness w ostatnich latach zdominowały takie czynniki, jak atrakcyjna forma, gra światłem i kolorem, atmosfera relaksu, czytelny i przestrzenny podział pomieszczeń, wysokiej jakości materiały, wentylacja i klimatyzacja oraz przestronne, wygodne szatnie i łazienki. W zależności od koncepcji właścicieli kluby znacznie się od siebie różnią. Korzystając z polskich wzorców weźmy na przykład nowy klub wellness Bella Line w Toruniu (2500 m2, efektowny i spójny designersko wystrój, nowoczesne rozwiązania, intymne kąciki relaksu, komfortowa strefa wellness, przestronne i wygodne szatnie), klub prozdrowotny Maniac Gym w Białymstoku (2000 m2, rozbudowana część rehabilitacyjna, nowoczesna strefa basenowa), klub Sportfactory o charakterze centrum sportowego w Bydgoszczy (6000 m2, funkcjonalnie urządzony, z bardzo zróżnicowaną ofertą, niepowtarzalną atmosferą i sportowym duchem, z przemyślaną i dużą strefą treningową, z kącikiem dla pań) albo Shape w Warszawie, który wprowadza nową kategorię klubów na nasz rynek (1600 m2, nowoczesna architektura, miejsce spotkań i treningu dla aktywnych, młodych ludzi) – każdy z nich ma inny, indywidualny układ przestrzenny. Jedno jednak mają wspólne: każdy z tych ośrodków kieruje swoją ofertę do coraz bardziej wymagającej klienteli, która kupując abonament lub kartę klubową, oczekuje określonych standardów, jak w trzy- lub czterogwiazdkowym hotelu.

[-------]

Ważne parametry

Aranżacja powierzchni powinna być efektem następujących rozważań:
- Jaka jest lokalizacja klubu (np. miasto, prowincja; okolica przemysłowa, mieszkaniowa)? - Jaką koncepcję chcę realizować (klub treningowy, rodzinny, prozdrowotny, fitness itd.)? - Jak duży jest rynek moich usług - maksymalnie ilu i jakich klientów mogę się spodziewać? - Jakim budżetem dysponuję?
Z takiej analizy możemy uzyskać orientacyjne dane, pomocne przy projektowaniu obiektu i aranżacji. Można również kierować się obowiązującymi na świecie standardami, które mówią, że na 1 m2 powinien przypadać 1 klubowicz. Oznaczałoby to w praktyce, że licząc na 1000 członków klubu musimy pomyśleć co najmniej o powierzchni 1000 m2, aby móc zmieścić na niej atrakcyjną ofertę. W przypadku klubu silnie ukierunkowanego na wellness, który nastawia się nie tylko na stałych klientów (opłata za jednorazowe wejście), powierzchnia powinna zbliżać się raczej do 1.200 m2, aby można było urządzić odpowiednio dużą strefę wellness i przestronne szatnie.

Jak pokazuje poniższa tabela, efektywność wykorzystania powierzchni np. w niemieckich klubach pozostawia jeszcze wiele do życzenia – albo projektuje się zbyt duże obiekty albo właścicielom klubów brakuje profesjonalizmu. Niemal wszystkie zorganizowane kluby (działające w sieci lub na zasadzie franczyzy), poza nielicznymi wyjątkami, osiągają magiczną liczbę 1 członka na m2; kilka dochodzi nawet do 1,5 lub więcej członków na m2.

Znaczący wpływ na aranżację przestrzeni powinna mieć kwestia przewidywanej liczby członków i efektywności wykorzystania powierzchni. Do niedawna uznawano, że strefa treningowa (wliczając w to sale do aerobiku) powinna stanowić 50-60 proc. całkowitej powierzchni obiektu. Kładło się nacisk przede wszystkim na powierzchnię treningową. Obecnie, w zależności od profilu i wielkości klubu, zaznacza się raczej tendencja do jej zmniejszania, gdyż nadchodzą nowe koncepcje treningowe, w których skraca się czas ćwiczeń. W ciągu ostatnich 5 lat bardzo zmieniały się też same zajęcia (indor-cycling, body combat itd.) i są teraz adresowane również kobiet.

Przy projektowaniu rozkładu pomieszczeń zasadniczą rolę odgrywa wiedza na temat grupy docelowej, którą chcemy przyciągnąć do klubu. Czy możliwe jest w ogóle jej zdefiniowanie, czy swoją koncepcję kierujemy do wszystkich?

Efekt zaskoczenia

Wejście jest wizytówką klubu, to ono decyduje o pierwszym wrażeniu. Miękkie, przyjazne formy i ekologiczny wystrój można znaleźć w strefie recepcyjnej wielu nowych klubów. Klienci lubią, gdy obiekt „automatycznie się przed nimi otwiera”, czyli ma na tyle przejrzysty układ, że wystarczy kilka spojrzeń, aby było wiadomo, co ich tutaj czeka. Elegancka recepcja przy wejściu jest już standardem w dobrych klubach, a uprzejmy uśmiech osób tam pracujących jest w stanie zadowolić każdego klienta. Można tę pierwszą strefę zaprojektować jako wielofunkcyjny hol, także jako centrum komunikacji czy dodatkowego relaksu. Niektórzy właściciele klubów preferują krótkie drogi dojścia do szatni, inni świadomie prowadzą klientów po obiekcie, zanim do niej trafią. Które rozwiązanie wybrać? To zależy od filozofii i koncepcji inwestora oraz osób zarządzających. Klient w żadnym wypadku nie powinien jednak za bardzo kluczyć ani mieć problemów ze znalezieniem szatni.

[-------]

Kardynalne błędy

W wielu klubach, także z powodów finansowych, wciąż jeszcze bagatelizowana jest kwestia sprawnie działającej wentylacji. Tymczasem profesjonalne doprowadzanie i odprowadzanie powietrza lub nawet klimatyzacja to już standard dla klubu na poziomie (w zależności od strefy w ciągu godziny powinna nastąpić wymiana powietrza od 6 do 12 razy). Nie warto również oszczędzać na materiałach wykończeniowych, a także wygodnych rozwiązaniach szatni, natrysków i toalet. Klienci zwracają baczną uwagę na wygodę także po treningu. Dużo małych, ciasnych pomieszczeń, jak również jaskrawe i krzykliwe kolory na pewno nie spotkają się z aprobatą klubowiczów. Tu także obowiązuje sprawdzona zasada: mniej znaczy więcej.

Klub fitness przyszłości

Co musi oferować klub, który chce aspirować do tego miana? Na pewno więcej niż trening siłowy. Nawet jeśli na rynku, jak grzyby po deszczu, pojawiają się tanie kluby, należy pamiętać, że nieodłączną częścią fitnessu jest dobre samopoczucie, a do tego potrzeba odpowiedniego otoczenia i atmosfery pozwalającej przeżywać określone emocje.

Klub fitness przyszłości oferuje z pewnością także lepszy serwis i więcej usług skupiających się na zdrowiu klientów i ich relaksie. Tym samym dostarcza kompleksowych usług z zakresu profilaktyki zdrowotnej, łącząc wiedzę i korzyści z przeżyciami i przyjemnością. Wszystko odbywa się w przyjaznym otoczeniu, na zaaranżowanej w przemyślany sposób powierzchni, która w 100 procentach uwzględnia potrzeby grupy docelowej, do której kierujemy ofertę.

Body Life



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl