fit.pl mobile logo

Dieta optymalna

Specjaliści z dziedziny żywienia jednogłośnie przestrzegają przed szkodliwością diety optymalnej. Mimo to wiele osób decyduje się na jej stosowanie wierząc, że optymalny sposób żywienia pomoże im schudnąć i przywrócić zdrowie  
Autorem diety optymalnej jest polski lekarz Jan Kwaśniewski, stąd inna nazwa – dieta Kwaśniewskiego. Dieta optymalna określana jest przez swojego twórcę i propagatora jako metoda żywienia oraz postępowania w różnych stanach chorobowych. Zwolennicy diety twierdzą, że pomaga ona schudnąć oraz pozbyć się wielu przewlekłych dolegliwości takich jak cukrzyca, miażdżyca oraz niektóre choroby układu nerwowego i stawów.

Tłuszcze górą

Dieta optymalna zaliczana jest do diet niskowęglowodanowych. Jej podstawę stanowią bogate w tłuszcze produkty pochodzenia zwierzęcego takie jak tłuste mięsa, podroby, żółtka jaj, masło, śmietana oraz sery. Bogate w węglowodany produkty zbożowe są niemalże całkowicie eliminowane. Z diety wykluczone są również produkty bogate w sacharozę i cukry proste takie jak cukier, miód, większość owoców oraz przetwory owocowe. Jako źródło węglowodanów zalecane są w ograniczonej ilości warzywa niskocukrowe oraz te zawierające skrobię (np. ziemniaki). Ponadto w diecie dopuszczalne są niewielkie ilości owoców jagodowych takich jak żurawina, jagody czy porzeczki.

Optymalne proporcje

Najważniejszą zasadą diety optymalnej jest zachowanie odpowiednich proporcji między składnikami dostarczającymi energii. Stosunek między białkami, tłuszczami i węglowodanami powinien wynosić 1: 2,5-3,5: 0,5. Oznacza to, że na każdy 1 g dostarczonego wraz z pożywieniem białka powinno przypadać 2,5-3,5 g tłuszczów i jedynie 0,5 g węglowodanów. Tak drastyczne obniżenie spożycia węglowodanów powoduje, że organizm przestawia się na czerpanie energii z tłuszczów oraz związków ketonowych, które powstają jako produkt częściowego spalania tłuszczów. Kwaśniewski zakłada, że im lepsze paliwo energetyczne (czyli najlepiej tłuszcz) tym zapotrzebowanie na białko jest mniejsze. W diecie optymalnej za wystarczające uważa się spożycie białka w ilości 30-50 g/dobę. Podkreśla się jednak, że musi to być białko o wysokiej wartości biologicznej, a więc te pochodzenia zwierzęcego.

Jesz tyle, ile chcesz

Oprócz wymienionych zasad w diecie propagowanej przez Kwaśniewskiego istnieje szereg zaleceń dodatkowych. Nie wolno się głodzić, ani ograniczać jedzenia. Należy jeść wtedy, kiedy czuję się głód i tyle, aby nie czuć potrzeby dalszego jedzenia. Docelowo zaleca się jednak trzy posiłki dziennie oraz rezygnację z podjadania. Podobna zasada dotyczy ilości przyjmowanych płynów. Należy je pić w ilości zgodnej z odczuwanym pragnieniem, przy czym za najlepszy napój uważana jest czysta woda. Wszelkie napoje bogate w węglowodany, a więc również soki, należy z jadłospisu wykluczyć.

Opinia ekspertów Fit.pl

Dieta optymalna do tej pory nie została poddana rzetelnym badaniom naukowym, które pozwoliłyby potwierdzić jej dobroczynny wpływ na organizm ludzki. Istnieją natomiast argumenty przemawiające za potencjalną szkodliwością tej diety, zwłaszcza jeśli stosowana jest ona przez dłuższy okres czasu. Komitet Terapii Polskiej Akademii Nauk uznał dietę optymalną za niekorzystną dla zdrowia ze względu na znacznie przekroczone normy dla cholesterolu, witaminy A (w nadmierz jest toksyczna), żelaza oraz jednoczesny niedobór witaminy C, potasu, wapnia i magnezu. Oprócz typowych objawów ubocznych związanych ze zminimalizowanym spożyciem węglowodanów (bóle głowy, osłabienie) i produktów roślinnych (zaparcia, niedobory niektórych witamin i składników mineralnych), dieta ta może sprzyjać rozwojowi miażdżycy, kamicy nerkowej oraz osteoporozy.

W przypadku osób otyłych w początkowym okresie odchudzania dieta optymalna podobnie jak inne diety niskowęglowodanowe może dawać lepsze efekty (większy ubytek masy ciała) niż w przypadku diet konwencjonalnych. Jeśli jednak jest ona stosowana przez wiele miesięcy (ponad pół roku) różnice te zacierają się. Co więcej, diety niskowęglowodanowe na dłuższą metę okazują się mniej skuteczne ze względu na obowiązujący podczas ich stosowania reżim dietetyczny. Rezygnacja ze spożywania produktów zbożowych czy ograniczanie spożycia owoców i warzyw dla wielu osób okazuje się zbyt dużym wyzwaniem.

dr Joanna Anna Walczak

www.dieta.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl