fit.pl mobile logo

Kukurydza - ważny składnik diety

Kukurydza jest produktem o wyjątkowym znaczeniu w żywieniu człowieka. Jej wartość odżywcza i smakowa związana jest z wysoką ilością węglowodanów złożonych, wpływających pozytywnie na uczucie sytości, oraz z wysoką zawartością błonnika regulującego pracę przewodu pokarmowego. Magdalena Czyrynda-Koleda, specjalistka ds. żywienia i ekspertka kampanii „Kukurydza – źródło zdrowia, energii i smaku” mówi, jakie osoby szczególnie powinny uwzględnić ją w swojej diecie

Osoby wymagające stosowania diety bezglutenowej
Kukurydza, ze względu na fakt, że jest całkowicie wolna od glutenu, może być stosowana przez osoby na diecie bezglutenowej. Polega ona na eliminacji z jadłospisu białek należących do grupy prolamin, występujących w nasionach traw, w tym zbóż takich jak pszenica, żyto, jęczmień. Wskazaniem do stosowania tego typu diety jest:
- celiakia, zwana chorobą trzewną, będąca schorzeniem autoimmunologicznym o podłożu genetycznym,
- alergia na gluten,
- nieceliakalna nadwrażliwość na gluten,
- choroba Duhringa, zwana „celiakią skórną”.

Celiakia jest chorobą przewlekłą, która wymaga rygorystycznego przestrzegania zaleceń diety bezglutenowej przez całe życie, co oznacza rezygnację z produktów zawierających gluten i zastąpienie ich tymi, które są wolne od opisywanego białka. Do takich produktów należy kukurydza oraz jej przetwory. – Wprowadzenie do diety bezglutenowej produktów kukurydzianych pozwala zadbać o odpowiednią podaż błonnika pokarmowego, witamin z grupy B i wielu składników mineralnych, do których niedoboru dochodzi na skutek źle prowadzonej eliminacji i wdrażania nowych, bezglutenowych zaleceń żywieniowych – wyjaśnia Magdalena Czyrynda-Koleda.
Alergia na gluten jest uważana za uczulenie pokarmowe, powstałe na skutek działania określonych alergenów, natomiast nieceliakalna nadwrażliwość na gluten jest stosunkowo niedawno odkrytą chorobą
i ujawnia się poprzez charakterystyczne objawy na skutek spożycia glutenu. – Zarówno w jednym, jak
i w drugim przypadku ważne jest ograniczenie spożycia produktów z glutenem bądź całkowita ich eliminacja. Jako zagęszczacz dań bezglutenowych świetnie sprawdzi się mąka kukurydziana, która może być również jednym ze składników placków śniadaniowych. Kasza kukurydziana z kolei będzie doskonałą bazą do przygotowania obiadowego dania jednogarnkowego lub sałatki – proponuje ekspertka kampanii „Kukurydza – źródło zdrowia, energii i smaku”.

Chorzy z zaburzeniami hormonalnymi
Tarczyca to gruczoł, który do prawidłowej pracy potrzebuje odpowiedniego poziomu selenu. Pierwiastek ten bowiem bierze udział w syntezie enzymu zwanego peroksydazą glutationową, chroniącą tarczycę przed stresem oksydacyjnym i działaniem wolnych rodników. Kukurydza jest źródłem selenu i dzięki temu może wspierać pracę tarczycy. Ponadto zawiera szereg przeciwutleniaczy o silnym działaniu przeciwzapalnym, które są polecane w diecie osób zmagających się z niedoczynnością tarczycy i/lub Hashimoto.

Kukurydza znajdzie również zastosowanie w diecie osób insulinoopornych oraz chorych z cukrzycą typu II (indeks glikemiczny kukurydzy, w zależności od źródła, plasuje się między niskim a średnim).

Co ważne, kukurydza jest źródłem skrobi opornej, która - nie będąc podatna na działanie enzymów trawiennych - trafia w niezmienionej formie do jelita grubego, zapobiegając tym samym dużym skokom poziomu glukozy we krwi.

Weganie i fleksitarianie
Kukurydza charakteryzuje się wysoką zawartością skrobi, co sprawia, że jest polecana osobom na diecie fleksitariańskiej. Dieta ta wywodzi się od słów flexible – elastyczny i vegetarian – wegetariański, co
w dosłownym tłumaczeniu oznacza „elastyczny wegetarianizm”. – Powyższy sposób żywienia opiera się przede wszystkim na zwiększonym spożyciu owoców i warzyw, a dużo rzadziej pojawiają się w jadłospisie fleksitarian mięso i ryby. Osoby na diecie fleksitariańskiej kładą większy nacisk na udział w codziennym menu nasion roślin strączkowych i produktów zbożowych pełnoziarnistych, w tym kukurydzy, przy jednoczesnym ograniczeniu żywności wysokoprzetworzonej. Dzięki temu chronią swój organizm przed chorobami serca, otyłością, nowotworami czy cukrzycą – tłumaczy specjalistka ds. żywienia.

Ziarna kukurydzy, ze względu na zawartość białka roślinnego, powinny znaleźć się także w jadłospisie wegan. Makroskładnik ten pełni funkcję budulcową w organizmie oraz uczestniczy w odbudowie zniszczonych tkanek, wspierając przy tym pracę układu immunologicznego.

Cierpiący na hiperlipidemię
Z podwyższonym poziomem cholesterolu i trójglicerydów, czyli z hiperlipidemią, zmaga się coraz więcej osób. W dłuższej perspektywie może ona prowadzić do rozwoju wielu chorób ze strony układu sercowo-naczyniowego, takich jak miażdżyca czy choroba niedokrwienna serca. – Błonnik rozpuszczalny zawarty
w kukurydzy, zwłaszcza pod postacią β-glukanów, wspomaga obniżanie poziomu cholesterolu we krwi. Wpływa na tempo wydalania kwasów żółciowych wraz z kałem, które są syntetyzowane z cholesterolu. Dokonując wyboru przetworów kukurydzianych, warto skupić się na tych otrzymywanych z pełnego ziarna, które oprócz wyższej zawartości błonnika pokarmowego będą również bogatszym źródłem witamin z grupy B – zaleca Magdalena Czyrynda-Koleda.

Ważne znaczenie w leczeniu hiperlipidemii ma również kwas linolowy, występujący m.in. w oleju kukurydzianym. Kwas ten zmniejsza stężenie frakcji lipoprotein LDL, zwanych potocznie „złym cholesterolem”. Działanie to wzmacniają sterole roślinne, które hamują wchłanianie z jelit cholesterolu wątrobowego, jak i tego dostarczanego wraz z pożywieniem.

Osoby z problemami jelitowymi
Wysoka zawartość błonnika pokarmowego w kukurydzy pomaga zmiękczyć stolec, ułatwiając tym samym regularne wypróżnianie się. Obecność skrobi opornej wspiera pracę jelit. Jako składnik niepodlegający działaniu enzymów w jelicie cienkim, wędruje do jelita grubego, stanowiąc pożywkę dla „dobrych bakterii”
i wpływając pozytywnie na stan mikroflory jelitowej. Wspomniane „dobre bakterie” pełnią kluczową rolę
w zmniejszaniu ryzyka bądź całkowitym zapobieganiu rakowi okrężnicy.

Dzieci na początku rozszerzania diety
Kasza kukurydziana jest jednym z tych produktów, które podaje się niemowlakom podczas rozszerzania ich diety, czyli po 6. miesiącu życia. Jest ona produktem szybkim w przygotowaniu, bogatym w selen, który pełni ważną rolą w budowaniu odporności. Ponadto kasza ta zawiera szereg innych substancji o właściwościach antyoksydacyjnych, jak karotenoidy, antocyjany czy witamina E. Oprócz kaszy kukurydzianej, w diecie dzieci świetnie sprawdzi się również mąka kukurydziana, najlepiej pełnoziarnista, z której można przygotować placki bądź naleśniki.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl