fit.pl mobile logo

Zdradliwa jesień. Optymalna dieta na przeziębienie

Jesień, choć piękna, bywa i zdradliwa. Gdy dni stają się coraz chłodniejsze, łatwiej o przeziębienie. Jak wzmocnić organizm, aby uniknąć infekcji? Warto wprowadzić modyfikacje w diecie, nie rezygnować z aktywności fizycznej oraz dbać o odpowiednią ilość snu, by cieszyć się wzmocnioną odpornością przez cały sezon

Dieta na zwiększenie odporności

Dieta przeciw infekcjom powinna w naturalny sposób wzmocnić układ odpornościowy po to, aby w sezonie przeziębień utrzymać zdrowie i niczym się nie zarazić. W tym celu wybierajmy produkty, które pozytywnie wpłyną na nasz system immunologiczny. Postawmy na antyoksydanty zawarte w warzywach i owocach, fermentowane produkty, zawierające cenne bakterie, ryby, gwarantujące kwasy omega-3 oraz jaja, dostarczające białko wzorcowe. Dodatek łyżeczki miodu dziennie również świetnie zregeneruje organizm. Warunkiem jest, aby spożywać go z napojem o temperaturze niższej niż 50 stopni. To remedium dla osób, które są przemęczone, zestresowane i żyją w pośpiechu.

Idealnym rozwiązaniem będzie codzienna szklanka napoju "bogów" wypita na czczo:

  • Letnia woda – szklanka
  • Sok z cytryny – 1/2 sztuki
  • Korzeń imbiru – 1,5-2cm kawałek
  • Miód – 1 łyżeczka

W wodzie rozpuszczamy miód. Dodajemy sok z cytryny i starty lub pokrojony imbir. Wypijamy na czczo.

Owoce i warzywa wzmacniające odporność

Wśród warzyw i owoców nie brakuje tych, które warto spożywać na co dzień. Dostarczają one wielu cennych składników, pomagają nam zachować zdrowie i wspierają funkcjonowanie naszego organizmu. Szczególnie warto wyróżnić kilka z nich. Po pierwsze, godne polecenia są pomarańczowe warzywa takie, jak marchewka czy dynia. Są one skarbnicą beta-karotenu, czyli jednego z najsilniejszych związków antyoksydacyjnych. Beta-karoten wspiera nasze drogi oddechowe i utrudnia przenikanie zarazków do krwi, a przy tym buduje naszą odporność. Marchewka zjedzona na surowo jest natomiast tarczą, broniącą nas przed atakiem wirusów grypy czy przeziębienia.

Nasz układ odpornościowy wzmocnią także warzywa cebulowe takie, jak cebula albo czosnek. Obok witamin z grupy B oraz C, są też gwarancją olejków eterycznych i siarczków, które powstrzymują rozwój infekcji. Allicyna, którą znajdziemy w czosnku, skraca czas trwania przeziębienia. Ważne, aby czosnek spożywać na surowo. Spośród owoców warto zwrócić uwagę na cytrusy, które są źródłem witaminy C. Witamina ta uszczelnia ściany naczyń krwionośnych i uniemożliwia przenikanie wirusów do organizmu. Wystarczy zjeść jednego grejpfruta, aby dostarczyć niezbędną ilość tego składnika. Co ciekawe, różowe grejpfruty zawierają więcej witaminy C niż żółte. Dobrym źródłem tej witaminy jest także natka pietruszki, oczywiście jedzona na surowo, ponieważ pod wpływem wysokiej temperatury zmniejsza się ilość witaminy C w produktach.  

Ryby i jajka pomogą chronić organizm przed infekcją

W rybach morskich znajdziemy cenne kwasy omega-3. To właśnie one są składnikiem hormonów przeciwzapalnych, które wzmacniają naszą odporność. Wystarczą dwie porcje w tygodniu, aby dostarczyć ok. 1 g kwasów omega-3 i zapewnić sobie ich niezbędną podaż. Jeśli nie spożywamy ryb, warto rozważyć suplementację tych składników. Jajka nie dość, że są bogate w witaminy A, D, E, K, to są jeszcze źródłem wielu składników mineralnych takich, jak: wapń, żelazo, magnez, cynk czy potas. Dzięki temu powstrzymują rozmnażanie wirusów, znacząco skracają czas infekcji, a do tego wzmacniają działanie białych krwinek, które łagodzą procesy zapalne w organizmie. Dodatkowo, żółtko również jest źródłem kwasów omega-3.

Fermentowane produkty pomogą w budowaniu odporności

Fermentowane produkty to prawdziwa skarbnica zdrowia! Zawierają cenne probiotyki, które uaktywniają system obronny i bronią nas przed chorobami. Na wzmocnienie odporności polecane są zwłaszcza naturalne jogurty, kefiry, ogórki i kapusta kiszona. Dzięki temu, że zawierają pałeczki kwasu mlekowego, stanowią wsparcie dla naszej naturalnej flory bakteryjnej.

Jesienią nasza odporność spada, dlatego jesteśmy bardziej narażeni na przeziębienie oraz wszelkiego rodzaju infekcje. Ponadto, częściej dochodzi do wahań nastroju. Budując swoją odporność, nie możemy zapominać o aktywności fizycznej. Regularne ćwiczenia na świeżym powietrzu pozwolą nie tylko uodpornić się na bakterie czy zarazki, ale również korzystnie wpłyną na nasza samopoczucie. Wysiłek wpływa na wydzielanie się endorfin, które uchronią nas przed jesienną chandrą. Poza tym, kiedy budować wiosenną formę, jak nie teraz?

Podsumowując, dieta wzmacniająca nasz organizm opiera się na naturalnych produktach, które jedzone zgodnie z sezonem, zapewnią nam zdrowie i odporność na cały okres jesienno-zimowy. Stawiajmy na świeże warzywa i owoce, kiszonki, fermentowane produkty mleczne, ryby i jaja, a zapomnimy, czym jest przeziębienie!

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl