fit.pl mobile logo

Jak bezpiecznie odżywiać się w ciąży?

Planowanie dziecka lub zajście w ciążę to często impuls do weryfikacji swojego stanu zdrowia i sposobu żywienia. Kobiety spodziewające się dziecka, podobnie jak niemowlęta i małe dzieci, są szczególnie wrażliwe na działanie szkodliwych substancji zawartych w żywności. O ile w przypadku dzieci bezpiecznym rozwiązaniem jest wybieranie produktów z oznaczeniem wieku, o tyle przyszłe mamy muszą w sposób szczególny zatroszczyć się o jakość i źródło pochodzenia składników swojej diety.   
  Szczególne potrzeby żywieniowe matki i dziecka   Organizm kobiety w ciąży ma bardzo ważne i trudne zadanie do spełnienia – jest odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie wszystkich narządów kobiety, ale też za prawidłowy rozwój dziecka. Istotne znaczenie dla sprawnego funkcjonowania organizmu matki ma sposób żywienia. Prawidłowa dieta w ciąży powinna być komponowana w oparciu o zasady zdrowego żywienia, musi być urozmaicona, składać się ze składników pochodzących ze wszystkich grup produktów spożywczych. Szczególne znaczenie dla wrażliwego organizmu dziecka ma jakość żywności, może ona bowiem kumulować w sobie niebezpieczne związki, które zakłócą rozwój płodu w brzuchu mamy. 1000 pierwszych dni życia dziecka to bowiem okres intensywnego wzrostu. W okresie ciąży rozwija się m.in. mózg, układ pokarmowy, odpornościowy i detoksykacyjny dziecka. Żywienie na tym etapie otwiera niepowtarzalne okno możliwości, w którym, dzięki prawidłowemu i bezpiecznemu żywieniu, budujemy fundamenty dla zdrowia malucha w przyszłości. Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych to skupianie się na zdrowej i zbilansowanej diecie, ale także zwracanie uwagi na jakość i pochodzenie żywności. Kupując żywność zawsze zwracaj uwagę na etykiety, pamiętaj, że muszą się tam znaleźć wszystkie informacje o składnikach żywności. Dowiedz się, z jakich produktów w ciąży powinnaś zrezygnować, a wobec których zachować szczególną ostrożność. Bardzo ważne jest, by w ciąży korzystać z produktów wolnych od patogenów chorobotwórczych, takich jak bakterie, pierwotniaki, wirusy czy pasożyty. Mogą one powodować poronienia, wady rozwojowe płodu, być przyczyną przedwczesnych porodów czy też problemów ze zdrowiem na późniejszym etapie rozwoju dziecka.   Bardzo toksyczne dioksyny   Dioksyny do żywności przedostają się jako efekt skażenia środowiska. Zgodnie z raportem „Bezpieczeństwo żywności a potrzeby żywieniowe niemowląt i małych dzieci” przygotowanym we współpracy z Fundacją NUTRICIA, objętym patronatem honorowym Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego, dioksyny są szczególnie niebezpieczne dla kobiet w ciąży, ponieważ mają zdolność przenikania przez łożysko i mogą prowadzić do obumarcia zarodka lub wykształcenia się wad rozwojowych. Mogą też przenikać do mleka matki, stanowią więc zagrożenie dla kobiet karmiących piersią.  Znajdują się głównie w tłuszczach i produktach, które go zawierają. Najczęściej występują w mleku i produktach mlecznych, mięsie i rybach. Kupując wymienione produkty zawsze zwracaj więc uwagę na ich pochodzenie i posiadane przez nie certyfikaty. Nie jesteś w stanie całkowicie wyeliminować niebezpiecznych związków z diety, ale dzięki sprawdzonym dostawcom będziesz miała pewność, że żywność, którą wybierasz jest bezpieczna pod kątem substancji szkodliwych.
Jak uniknąć toksoplazmozy w ciąży?    Toksoplazmoza to choroba niezwykle niebezpieczna dla dziecka. Kobiety ciężarne, by uniknąć zachorowania, nie powinny spożywać wędzonych na zimno wędlin, surowego mięsa, surowych ryb i owoców morza (ostrygi czy małże). Przygotowując mięso, ryby, korzystaj zawsze z tego samego noża i deski i nie używaj ich później do krojenia innych produktów spożywczych. Dokładnie je myj, a najlepiej wyparzaj. Toksoplazmoza może pojawiać się również na surowych warzywach i owocach, dlatego należy je bardzo starannie myć. Jeśli jesteś poza domem, unikaj po prostu potraw zawierających surowe warzywa i owoce. Źródłem infekcji mogą być także odchody kotów, by uniknąć zarażenia, w sposób szczególny zadbaj o higienę po każdym kontakcie ze zwierzęciem. Zagrożeniem są głównie odchody kotów bezpańskich, a nie kotów domowych, które są pod stałą opieką weterynaryjną.   Niebezpieczne bakterie   Bakteria listeria monocytogenes może powodować listeriozę. Częstość występowania listeriozy u kobiet ciężarnych jest około 20-krotnie wyższa niż w populacji ogólnej. Szacuje się, że ciężarne z listeriozą stanowią ok. 1/3 wszystkich rozpoznanych przypadków tej choroby.  Bakterię powodującą tą groźną chorobę identyfikuje się w żywności gotowej do spożycia, szczególnie w rybach i serach. Żeby uniknąć zakażenia, należy zrezygnować w ciąży ze spożywania surowych ryb, surowego mięsa, pasztetów z mięsa lub ryb, serów wyprodukowanych z mleka niepasteryzowanego: serów pleśniowych, serów feta, typu brie czy camembert, oraz całkowicie wykluczyć z menu mleko niepasteryzowane. Podczas obróbki cieplnej oraz pod wysokim ciśnieniem bakteria listeria monocytogenes ginie.    Musisz też uważać na pojawiającą się w jajkach bakterię z rodziny Salmonella. Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) zakażenia Salmonellą zdarzają się rzadziej niż kiedyś. To wynik stosowania w żywieniu zbiorowym proszków jajecznych zamiast świeżych jaj, dzieje się to także dzięki programowi eliminacji Salmonelli ze stad kur. Poddanie żywności obróbce termicznej w temp. ok 70°C zabija bakterie Salmonella. W związku z tym do zatrucia najczęściej dochodzi po zjedzeniu surowych lub półsurowych jaj.  Dla kobiet w ciąży oznacza to prostą zasadę: mogą spożywać jedynie dobrze ugotowane czy też usmażone jajka. Pamiętaj, że równie ważne jak pochodzenie żywności jest jej odpowiednie przechowywanie i przygotowanie. Właściwa higiena pozwoli Ci uniknąć zakażenia niebezpiecznymi związkami czy bakteriami.
Podstawowe zasady higieny przy przygotowywaniu żywności w domu : • oddzielanie surowych produktów, zwłaszcza mięsa od przygotowanych pokarmów, • używanie oddzielnych naczyń i innego wyposażenia kuchennego (deski do krojenia, noże) do produktów surowych, szczególnie mięsa i ryb oraz ich przetworów, • przechowywanie żywności w odpowiedniej temperaturze – krótkotrwale w lodówce, przez dłuższy okres w zamrażarce, • mycie rąk przed przygotowaniem żywności, • mycie warzyw i owoców bezpośrednio przed spożyciem, używając bieżącej wody; w przypadku spożywania warzyw i owoców ze skórką należy szczególnie dokładnie umyć ich powierzchnię, • odnalezienie na etykiecie daty ważności produktu i przestrzeganie jej, a także sprawdzenie, czy zawiera ona zalecenia co do postępowania z produktem.   Dbaj o dietę dziecka także po jego pojawieniu się na świecie   Pamiętaj, że kluczowym okresem dla prawidłowego rozwoju dziecka jest zarówno okres ciąży, jak i pierwsze 3 lata jego życia, czyli umownie – 1000 pierwszych dni. Po urodzeniu dziecka zdecyduj się na wyłączne karmienie piersią przez 6 pierwszych miesięcy życia. Dzięki temu będziesz wspierała dalszy, prawidłowy rozwój dziecka, w który w czasie ciąży włożyłaś już tyle wysiłku. W momencie rozszerzania diety oraz później, w pierwszych 3 latach życia dziecka, wybieraj dla niego tylko bezpieczne, sprawdzone produkty z oznaczeniem wieku.    www.dziecko.fit.pl

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl