fit.pl mobile logo

Jak być fit w ciąży?

Ciąża to wyjątkowy czas dla każdej kobiety. To okres radosny, ale również niezwykle trudny. Ciało kobiety przechodzi prawdziwą rewolucję. Na szczęście coraz rzadziej ciążą kojarzy się z nadmiernym przybieraniem na wadze, a bycie fit staje się coraz bardziej popularne. Jak w ciąży cieszyć się dobrym zdrowiem psychicznym i fizycznym?

Dieta w ciąży

Nie od dziś wiadomo, że zdrowy tryb życia stosowany w ciąży ma bezpośrednie przełożenie na okres po urodzeniu dziecka. To jak się odżywiamy i czy jesteśmy aktywne w ciąży wpływa nie tylko na nasze zdrowie i wygląd, ale przede wszystkim na samopoczucie, co w tym okresie jest niezwykle ważne. Pełnowartościowe posiłki i aktywność fizyczna znacząco wpływają na obniżenie stresu, a tym samym na zdrowie rozwijającego się w nas życia.

W ciąży łatwiej jest się zapomnieć i zrezygnować ze zdrowych nawyków. Kobiety często powtarzają sobie, że skoro mają ochotę np. na słodkie czy fast foody to znaczy, że ich dziecko tego potrzebuje. Nic bardziej mylnego. To czego potrzebuje dziecko do prawidłowego rozwoju to zbilansowana dieta, która dostarcza mamie wszystkich niezbędnych składników. Zdecydowanie nie jest to dieta składająca się jedynie z węglowodanów, cukrów prostych i tłuszczów.

Utrzymanie prawidłowych nawyków żywieniowych może być niełatwe, zwłaszcza w I trymestrze ciąży. To okres, w którym większość kobiet doświadcza braku apetytu, nieprzyjemnych mdłości czy nawet wymiotów. Wtedy zjedzenie czegokolwiek, na co nie mamy ochoty, jest prawdziwą katorgą. Mamy szczęście jeżeli nasz organizm dobrze przyjmuje warzywa czy owoce, gorzej jeżeli jedyne na co mamy ochotę to te niezdrowe przekąski. Jak sobie z tym radzić? Przede wszystkim warto np. udać się do supermarketu i prześledzić różne produkty – oczywiście te zdrowe – zastanawiając się czy będę w stanie je zjeść. Nawet jeżeli większość np. warzyw nas odrzuca to na pewno znajdzie się jakieś, które będziemy w stanie przełknąć w tym czasie. Dietę należy uzupełniać również świeżymi sokami bez dodatku cukru.

Poniżej kilka zasad, które warto wcielić w życie, będąc w ciąży:

  1. Postarajmy się całkowicie zrezygnować ze słodyczy. Być może będziemy należały do grupy szczęśliwych pań, które wcale nie mają ochoty na cukier. Jeżeli jednak tak się nie stanie to spróbujmy sięgać po słodkie raz w tygodniu, np. w sobotę. Dzięki temu dzień ten będzie naprawdę wyjątkowy, a my zdrowsze.
  2. Uważajmy również na owoce oraz soki owocowe, mimo że są one zdrowe zawierają sporo cukru. Starajmy się nie spożywać tych produktów po godzinie 18.00. Jeśli chcemy zmniejszyć ilość pochłanianego cukru warto również rozcieńczać soki owocowe wodą (pół na pół). Dzięki temu nie musimy rezygnować z ulubionych napojów, a szklanka soku będzie miała o połowę mniej cukru i kalorii.
  3. Na czas ciąży zrezygnujmy ze wszystkich słodzików.
  4. Postarajmy się ograniczyć do minimum węglowodany proste tkj. białe pieczywo, biały ryż czy makaron. Zrezygnujmy z drożdżówek, pączków, ciastek i ciasteczek.
  5. Do diety wprowadźmy węglowodany złożone tkj. pełnoziarniste pieczywo, pełnoziarnisty makaron, brązowy ryż, płatki owsiane. Pamiętajmy jednak, że również tych produktów nie należy spożywać w zbyt dużych ilościach. Powinny się one pojawiać jako dodatek do każdego posiłku, a nie ich główny składnik.
  6. Najlepiej, aby min. 3 posiłki dziennie (a najlepiej wszystkie) zawierały solidną porcję warzyw.
  7. Spożywajmy białko pochodzenia zwierzęcego czyli ryby, jaja, mleko, przetwory mleczne oraz chude mięso. Te produkty powinny pokryć połowę dziennego zapotrzebowania na białko.
  8. Wybierajmy te produkty pochodzenia zwierzęcego, które posiadają obniżoną zawartość tłuszczu. Zastąpmy również tłuszcze zwierzęce tłuszczami roślinnymi i produktami, które zawierają cenne kwasy omega 3.
  9. Zrezygnujmy z ciężkostrawnych i tłustych potraw, a przede wszystkim z fast foodów.
  10. Starajmy się przygotowywać posiłki na grillu, gotować je w wodzie i na parze, piec lub dusić. Ograniczmy spożywanie smażonych potraw.

Aktywność fizyczna w ciąży

Aktywność fizyczna w czasie ciąży jest niezwykle ważna. Chociaż często w tym czasie czujemy, że na nic nie mamy siły (zwłaszcza w I i w III trymestrze) to właśnie ćwiczenia fizyczne mogą nam dodać energii. Rezygnując z ruchu wpadamy w tzw. błędne koło.


Zalety bycia aktywną fizycznie w ciąży:

  • lepsza sprawność fizyczna i większa wydolność tlenowa, co bezpośrednio przekłada się na wzrost siły w czasie ciąży, podczas porodu i po urodzeniu dziecka, lepsze funkcjonowanie układu oddechowego i krążeniowego, wzmocnienie serca,
  • szybsza przemiana materii, a tym samym wolniejszy przyrost masy ciała, ćwiczenia pozwolą na zachowanie zdrowej sylwetki w ciąży i szybszy powrót do formy po porodzie, dodatkowo ćwiczenia zmniejszą ryzyko pojawiania się zaparć, które w ciąży mogą być szczególnie dokuczliwe,
  • zminimalizowanie ryzyka wystąpienia cukrzycy ciążowej,
  • lepsze samopoczucie,
  • więcej energii,
  • poprawa jakości snu,
  • zapobieganie lub minimalizowanie dokuczliwego bólu pleców i problemów ze stawami,
  • zwiększony przepływ krwi przez macicę oraz łożysko, co dodatkowo wspomaga rozwój płody i przebieg samej ciąży,
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia porodu przedwczesnego czy też opóźnień w jego przebiegu,
  • zapobieganie nieprawidłowemu ułożeniu się płodu,
  • pozytywny wpływ na przebieg porodu, który dzięki ćwiczeniom fizycznym może trwać krócej i być mniej bolesny, tym samym powrót do domu po porodzie będzie znacznie szybszy,
  • pozytywny wpływ na laktację – przyspieszenie i przedłużenie czasu jej trwania,
  • ćwiczenia fizyczne zapewniają równowagę psychiczną, minimalizują wahania nastrojów związane z burzą hormonów, polepszają nastrój,
  • pozytywny wpływ na skórę, zapobieganie powstawaniu nieestetycznych rozstępów, większa elastyczność skóry,
  • zapobieganie pojawianiu się żylaków czy obrzęków,
  • pozytywny wpływ na rozwój dziecka, zmniejszenie ryzyka zachorowania, a nawet śmierci okołoporodowej.

Zdrowa dieta i aktywność fizyczna to nie wszystko

Zbilansowana dieta i odpowiednia dawka aktywności fizycznej mają kluczowe znaczenie dla przebiegu ciąży, ale istnieją jeszcze inne sposoby, żeby kobieta w stanie błogosławionym czuła się świetnie w tym wyjątkowym czasie. Ciąża to czas wyjątkowo kobiecy. Doświadczając trudności związanych ze zmieniającym się ciałem zwracajmy uwagę na to, jak się ubieramy. Nie najlepszym rozwiązaniem będą zbyt duże i rozciągnięte ubrania. Postawmy na wygodną odzież ciążową i pamiętajmy, że wygodnie nie znaczy brzydko. To jak wyglądamy ma bezpośrednie przełożenie na nasze samopoczucie, więc zamiast zaszywać się w domu z kolejną tabliczką czekolady lepiej odwiedzić kilka ciucholandów w poszukiwaniu fajnej ciążowej sukienki czy wygodnych spodni.

W I trymestrze większość z nas na nic nie ma siły, najchętniej całe dnie spędzałaby w domu, w łóżku bez konieczności zmieniania pidżamy na inną garderobę. III trymestr z kolei jest męczący. Brzuch jest na tyle duży, że skuteczne utrudnia podstawowe czynności. Zmęczone i zrezygnowane chcemy już tylko, żeby poród był za nami. Zdecydowanie najlepszym okresem w ciąży jest II trymestr. Większość pań właśnie te miesiące wspomina najlepiej. To czas, w którym mija większość przykrych dolegliwości z pierwszego okresu i wstępuje w nas nowa energia. Szczegółowe informacje o tym jak wygląda ten czas znajdziecie w kalendarzu ciąży. Wykorzystajmy te 3 miesiące jak najlepiej, a z pewnością przełoży się to na nasze samopoczucie w ostatnich tygodniach ciąży. Zadbajmy o siebie zewnętrznie i wewnętrznie. Nie zaniedbujmy spotkań z przyjaciółmi i chwil spędzonych tylko we dwoje z partnerem. Po urodzeniu dziecka głównie będziemy się skupiać na tym nowym życiu, które nasze wywróciło do góry nogami, wiec póki mamy czas nacieszmy się towarzystwem na zapas. Raz na jakiś czas dodatkowo zadbajmy o swój wygląd udając się np. z przyjaciółką do SPA, do kosmetyczki czy fryzjera. Jeżeli staramy się w tym czasie oszczędzać to możemy sobie przygotować dużo tańsze domowe SPA.

Wszystkie wyżej wymienione zasady sprawdzają się nie tylko w czasie ciąży, ale w codziennym naszym życiu. Dieta, sport i chwile relaksu pozwalają nam lepiej funkcjonować w stresującym świecie. Pamiętajmy jednak, że czas ciąży jest podwójnie wyjątkowo – to okres, w którym oprócz odpowiedzialności za siebie pojawia się odpowiedzialność za małego człowieka. Jego życie jest w 100 % uzależnione od naszego, wiec nie zaniedbujmy tego czasu, ale wykorzystajmy go jak najlepiej dla dobra nas samych i maluszka.

Więcej informacji znajduje się na stronie: Droga Zdrowia

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
daruderally

OSIĄGAJ SZCZUPŁE LUB MUSKULARNE CIAŁO SZYBCIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK! PROSTY TRENING, TANIA DIETA, INDYWIDUALNIE DOBRANA SUPLEMENTACJA! WEJDŹ TERAZ NA http://www.igortreneronline.pl PRZECZYTAJ POZYTYWNE OPINIE ZADOWOLONYCH KLIENTÓW ! I WYGRAJ 10 TYSIĘCY ZŁOTYCH!

Zgłoś nadużycie-
krysia

ZRZUĆ ZBĘDNE KILOGRAMY PRZED WAKACJAMI !!! Zmień się nie do poznania nawet w ciągu jednego tygodnia! Pozbądź się tłuszczu na zawsze, zbuduj piękna smukłą sylwetkę lub wspaniałe muskularne ciało! Wejdź teraz na: http://www.igortreneronline.pl i wygraj 10.000 złotych!

Zgłoś nadużycie-
Eugeniusz Fil

?ŁATWE DECYZJE ? TRUDNE ŻYCIE. TRUDNE DECYZJE ? ŁATWE ŻYCIE? ? JERZY GREGOREK PODEJMIJ TRUDNĄ DECYZJE I ZACZNIJ ĆWICZYC Z TRENEREM - SCHUDNIJ I ZMIEŃ CAŁE SWOJE ŻYCIE W 3 MIESIĄCE. TYLKO TERAZ PROMOCJA: 99ZŁ ZAMIAST 400! DODATKOWO MASZ SZANSĘ WYGRAĆ 10 000ZŁ! WEJDŹ TERAZ: HTTPS://WWW.IGORTRENERONLINE.PL

Zgłoś nadużycie-
agit

ZADBAJ O SEXI CIAŁO !!! Chcesz wyglądać seksownie i atrakcyjnie? Chcesz cieszyć się wspaniała sylwetką? Chcesz pokazać wszystkim, że możesz się zmienić? Wejdź teraz na stronę najlepszego trenera w Polsce: http://www.igortreneronline.pl I przeczytaj pozytywne opinie zadowolonych klientów !

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl