fit.pl mobile logo

Wakacyjna aktywność fizyczna dzieci to zadanie dla rodziców

Jak efektywnie zaaranżować dzieciom czas wolny, by wesprzeć ich rozwój, samopoczucie i zdrowie w okresie wakacji? Zdaniem ekspertów, warto postawić na aktywność fizyczną, której po okresie nauki zdalnej oraz izolacji społecznej szczególnie brakuje najmłodszym

Zgodnie z rekomendacjami Światowej Organizacji Zdrowia dzieci od 5. do 18. roku życia powinny podejmować co najmniej 60 minut umiarkowanego lub intensywnego wysiłku fizycznego każdego dnia. Dlaczego? Ruch wspiera prawidłowy rozwój i zdrowie dzieci, przede wszystkim zapobiega wadom postawy i ich pogłębianiu, wzmacnia kości, poprawia odporność na infekcje i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych. Aktywność fizyczna pełni także ważną rolę w kontekście zdrowia psychicznego najmłodszych - pomaga rozładować napięcie i stres, poprawia skupienie, ułatwia nawiązywanie kontaktu z rówieśnikami.

- Jeszcze przed wybuchem pandemii WHO alarmowało, że ponad 80 proc. dzieci jest niewystarczająco aktywnych fizycznie. Lockdown, czas izolacji, w którym dzieci nie mogły samodzielnie opuszczać domu, a także wielomiesięczna nauka zdalna z dużym prawdopodobieństwem pogorszyły te statystyki. Jednocześnie pandemia zaostrzyła problem siedzącego trybu życia i negatywnie wpłynęła na zdrowie psychiczne najmłodszych. Wszystkie te czynniki sprawiają, że aktywność fizyczna staje się dziś szczególnie ważna zarówno w łagodzeniu skutków pandemii, jak i w kontekście wsparcia zdrowia dzieci na przyszłość – wyjaśnia Mateusz Banaszkiewicz, psycholog zdrowia z Uniwersytetu SWPS.

Więcej czasu w domu to dłuższa aktywność w internecie

Z badania ankietowego przeprowadzonego przez Instytut Matki i Dziecka wynika, że w okresie pandemii blisko 40 proc. dzieci w wieku od 11 do 18 lat zwiększyło swoją aktywność w mediach społecznościowych. Aż 60 proc. dzieci przyznało, że jednym z problemów, jakich doświadczyło w czasie pandemii była nuda, większość (80 proc.) nie układa planu swojego dnia.

- Dziś rodzice odgrywają szczególną rolę w budowaniu zdrowych nawyków wśród dzieci. Internet dla młodego pokolenia jest łatwo dostępną formą rozrywki, która nie wymaga wysiłku i dostarcza wielu bodźców. Dlatego staje się tak częstym wyborem dzieci i młodzieży. Istnieje jednak rozwiązanie, które jest dobre dla dorosłych i najmłodszych – wystarczy, że sami będziemy dla dzieci przykładem aktywnego stylu życia lub stworzymy im okazje do poznania różnych dyscyplin sportowych, zyskamy większe szanse na to, że odnajdą w tym radość. Świetnym rozwiązaniem będzie także wspólne uprawianie sportu, bo w ten sposób, oprócz zdrowych nawyków, budujemy też relację z dzieckiem i poświęcamy nasz czas, a ten w oczach dzieci jest szczególnie cenny. Pokażmy najmłodszym, że internet nie musi być wyłącznie źródłem biernej rozrywki – możemy np. skorzystać z treningu online dedykowanego rodzicom i dzieciom – zachęca psycholog.

W czasie pandemii powstało wiele rozwiązań online, które wspierają aktywność fizyczną. Jednym z nich jest np. polska platforma treningowa Yes2Move.com, gdzie wśród setek treningów, dostępne są również te wspierające aktywność z dziećmi.

Wakacje pełne możliwości

W czasie wakacji oferta sportowa znacznie się poszerza, a pogoda i większa ilość czasu wolnego sprzyjają podejmowaniu różnorodnej aktywności. W miesiącach letnich oprócz ćwiczeń w salach treningowych, dzieci mogą skorzystać m.in. z odkrytych basenów, kortów tenisowych czy parków linowych. Jakie dyscypliny cieszą się największą popularnością? Wśród dzieci, korzystających z kart sportowych MultiSport Kids, najchętniej wybieranymi aktywnościami są basen, taniec i sztuki walki. Dane MultiSport pokazują również, że dzieci mające dostęp do różnych form aktywności średnio uprawiają co najmniej dwie dyscypliny sportowe. Z kolei z badań przeprowadzonych na osobach dorosłych wynika, że aż 78 proc. użytkowników Programu MultiSport, dzięki karcie ćwiczy częściej. Dorośli w okresie letnim również mają do wyboru wiele dodatkowych aktywności w ramach karty MultiSport – m.in. kajaki, deskę SUP, tenis ziemny na otwartych kortach, czy właśnie parki linowe oraz baseny letnie. Szeroka grama sportów i obiektów dostępnych za pośrednictwem karty MultiSport dla dorosłych w dużej mierze pokrywa się z ofertą kart dedykowanych dzieciom, co sprzyja rodzinnej aktywności.

- Ostatnie kilkanaście miesięcy funkcjonowania w zmienionych warunkach pracy i życia negatywnie wpłynęło na nasze zdrowie oraz nadszarpnęło relacje. Jednym z dobrych rozwiązań, które pomoże wzmocnić odporność, poprawić samopoczucie oraz relacje rodzinne czy towarzyskie jest aktywność fizyczna. Nie dziwi zatem potrzeba wspierania aktywnego stylu życia przez pracodawców, której oczekują zwłaszcza w pandemii pracownicy. Dla wielu pracujących rodziców możliwość aktywnego spędzania czasu wolnego z dziećmi jest niezwykle ważnym czynnikiem przy wyborze karty MultiSport oraz jej wersji dodatkowych, stworzonych z myślą o najmłodszych – wyjaśnia Emilia Rogalewicz, członek Zarządu Benefit Systems.

W okresie wakacji pojawiają się także kolonie i półkolonie, które są ciekawym pomysłem na zaaranżowanie czasu wolnego dzieci poza urlopem. Sportowe półkolonie dla dzieci w wieku od 5 do 12 lat organizowane są np. w warszawskiej Atmosferze MultiSport. Program półkolonii łączą sport i naukę w ramach fabularyzowanej, kosmicznej przygody, z wykorzystaniem interaktywnych technologii, by zachęcić dzieci do aktywnego uczestnictwa w proponowanych ćwiczeniach.

Aktywnie spędzone wakacje to dobre przygotowanie do roku szkolnego. Aktywność fizyczna pobudza pracę mózgu i poprawia zdolności poznawcze takie, jak pamięć czy koncentracja. Zdaniem naukowców z Universidad de Castilla-La Mancha regularne uprawianie sportu ma także pozytywny wpływ na rezultaty w nauce. Na podstawie badania z 2017 roku, obejmującego 10 tysięcy dzieci, badacze zaobserwowali, że aktywni fizycznie uczniowi, byli nie tylko bardziej skupieni podczas lekcji, ale mieli również lepsze oceny z matematyki czy umiejętności czytania.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl