fit.pl mobile logo

Otyłość i nadwaga – jak z nią walczyć?

U ponad połowy Polaków występuje nadwaga lub otyłość. Pomimo licznych programów edukacyjnych i informacji w mediach na temat prawidłowego odżywiania i odchudzania, problem stale narasta
odchudzanieOtyłość, która uważana jest aktualnie za poważną, przewlekłą i złożoną chorobę metaboliczną, powstaje w wyniku utrzymującego się przez dłuższy okres czasu dodatniego bilansu energetycznego tj. przewagi spożycia energii nad jej wydatkowaniem. W tym procesie odgrywa rolę wiele czynników, m.in. genetyczne i środowiskowe oraz niektóre schorzenia i leki. Według badań, aż 95% otyłości wynika z nieprawidłowego stylu życia, a tylko 5% ze zmian chorobowych. Dieta wysokokaloryczna szczególnie obfitująca w tłuszcze nasycone oraz cukry proste i mała aktywność ruchowa, zwłaszcza u osób predysponowanych genetycznie, stanowi największe zagrożenie dla wystąpienia otyłości.

Otyłość a ryzyko chorób

Z otyłością związane jest znaczące ryzyko (>3x) rozwoju takich jednostek chorobowych, jak: cukrzyca typu II, hiperlipidemia (podwyższone stężenie cholesterolu i trójglicerydów we krwi), nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, kamica żółciowa, choroba zwyrodnieniowa stawów, dna moczanowa, oraz nieznaczne ryzyko (1-2x) m.in. raka sutka, raka jelita grubego.

Otyłość sprzyja ponadto rozwojowi niewydolności żylno-limfatycznej i żylaków kończyn dolnych. Pacjenci otyli częściej cierpią na zaparcia. Osoby otyłe mają zwykle niską samoocenę, co rzutuje na niższą jakość życia, izolację społeczną i mniejszą efektywność w pracy.

Problemy z zaparciami? Najelpsza jest dieta!

Leczenie nadwagi i otyłości

Leczenie nadwagi i otyłości rozpoczyna się zawsze od modyfikacji stylu życia. Zalecane jest zwiększenie aktywności fizycznej i dieta niskoenergetyczna. Energetyczność diety ustalana jest na podstawie założonego spadku masy ciała. Stosowanie diety rozpoczyna się zwykle od takiej, która dostarcza 500-1000 kcal mniej od dziennego zapotrzebowania energetycznego organizmu. Na ogół dla kobiet jest to dieta 1100-1200 kcal, a dla mężczyzn 1500 kcal.

Optymalna, zalecana, redukcja masy ciała wynosi od 0,5 do 1 kg tygodniowo. Do spalenia 1 kg tkanki tłuszczowej konieczny jest deficyt energetyczny około 6000-8000 kcal.

Zasady prawidłowej diety niskoenergetycznej

Prawidłowe skomponowanie diety nie jest łatwe, wymaga specjalistycznej wiedzy z tego zakresu. Aby dieta była skuteczna i nie stanowiła zagrożenia niedoboru składników odżywczych powinna zawierać w odpowiednich proporcjach tłuszcze, białka, węglowodany, błonnik pokarmowy, witaminy i składniki mineralne. Zawartość tych składników wyliczana jest w odpowiednich programach komputerowych. Większość osób odchudzających się nie korzysta z fachowych porad, dlatego jest duże prawdopodobieństwo nadmiernego spożycia tłuszczów, szczególnie „ukrytych" oraz cukrów prostych. Efektem tego może być niedostateczna redukcja masy ciała lub szybki efekt jo-jo po zakończeniu diety.

Węglowodany

Należy je ograniczać w diecie odchudzającej. Powinny pokrywać 55-60% dziennego zapotrzebowania energetycznego organizmu. 1 gram węglowodanów to 4,5 kcal

W prawidłowo skomponowanej diecie odchudzającej zawarte jest 130-150 gramów węglowodanów dziennie, głównie w postaci złożonej Węglowodany dostarczają odpowiednią ilość błonnika odchudzanie2pokarmowego, który normalizuje pracę jelit. Są niezbędne do prawidłowego przebiegu przemian biochemicznych w organizmie m.in. kwasów tłuszczowych i białek. Przy ich niedostatecznym spożyciu następuje nieprawidłowe spalenie tłuszczów i powstają ciała ketonowe, zakwaszające organizm. Źródłem węglowodanów są, przede wszystkim, produkty zbożowe, warzywa i owoce.

Węglowodany - dowiedz się więcej>>>

Białko

Nie można go ograniczać w dietach odchudzających.

Powinno pokrywać 15-20% dziennego zapotrzebowania energetycznego organizmu. 1 gram białka to 4,5 kcal.

Białko pożywienia dostarcza aminokwasów, które służą w organizmie do wytwarzania nowego białka, niezbędnego materiału budulcowego do budowy komórek i tkanek. Nie można go zastąpić żadnymi innymi składnikami pożywienia. Przy dłuższym niedoborze białka w diecie nastąpi stopniowe wyniszczenie ustroju. Białko zawarte w mleku, jajach i mięsie ma większe znaczenie biologiczne dla organizmu, niż białko zawarte w soi, kukurydzy, fasoli, grochu i zbożach. Nadmierne spożywanie białek jest także niekorzystne. Nadmiar białka nie jest magazynowany w organizmie, ale służy do syntezy cukrów i jako źródło energii. Może powodować zaburzenia metaboliczne, zakwaszanie organizmu, może obciążać pracę wątroby i nerek.

Białko - warto wiedzieć>>>

Tłuszcze

Konieczne jest znaczne ich ograniczenie w diecie odchudzającej. Powinny pokrywać 20-30% dziennego zapotrzebowania energetycznego organizmu. 1 gram tłuszczu to 9 kcal.

Należy zwrócić szczególną uwagę na ten składnik w diecie, gdyż każde kilka gramów za dużo będzie znacznie podwyższało kaloryczność diety.

Tłuszcze są dla organizmu przede wszystkim źródłem energii. Pełnią ponadto funkcję budulcową - są składnikiem m.in. błon komórkowych, są niezbędne do wchłaniania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli witaminy A, D, E i K. Tłuszcze zwierzęce zawierają głównie niekorzystne dla zdrowia nasycone kwasy tłuszczowe oraz cholesterol. Nadmiar tych tłuszczów sprzyja rozwojowi miażdżycy naczyń i chorób układu krążenia. Tłuszcze roślinne oraz ryby zawierają, natomiast, głównie kwasy tłuszczowe nienasycone o korzystnym działaniu na organizm (jednonienasycone oraz wielonienasycone, m.in.omega-3, omega 6).

Co powienieś wiedzieć o tłuszczach?>>>

Uwaga na „tłuszcze ukryte"!

Zgodnie z zasadami prawidłowego żywienia ilość energii pochodzącej z tłuszczu nie powinna być większa niż 20-30% (w tym nasycone kwasy tłuszczowe nie więcej niż 10% energii). W praktyce – spożycie tłuszczu przy prawidłowym odżywianiu powinno wynosić około 70 gramów, a podczas diety odchudzającej nie powinno przekroczyć 40 gramów dziennie. Tymczasem zjada się znacznie więcej zarówno tłuszczu ogółem jak i tłuszczów nasyconych (przeciętna dieta zawiera 120 i więcej gramów tłuszczu). Wynika to z faktu, że pomimo obniżonego przez nas spożycia masła, boczku, śmietany czy innych źródeł tłuszczu „widocznego" nie zdajemy sobie sprawy z tłuszczów tzw. "ukrytych". W Polsce, tłuszcze ukryte dostarczają około 60% ogółu spożywanych tłuszczów. Są one mniej uchwytne dla oka. Na przykład jest to tłuszcz dodany do ciast i wypieków, tłuszcz wchłonięty przez potrawy podczas ich smażenia, oraz tłuszcz zawarty w produktach, wydających się pozornie odtłuszczonych.

Dla przykładu – 2-3 plastry szynki (50g) zawierają 12,8g tłuszczu, pieczone udko z kurczaka – 12g tłuszczu, parówka – 20,6g tłuszczu, ser żółty 1-2 plasterki (30g) – 25,5g tłuszczu, jajko – 5,8g tłuszczu, baton – 9,1g tłuszczu, orzechy 5-6 sztuk (30g) – 13,9g tłuszczu.

www.odchudzanie.fit.pl
 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
Justin_Rose

JEDYNE ROZWIĄZANIE TO PAKIET DZIK!!! ?PAKIET DZIK? JEDYNY, ORYGINALNY, REWELACYJNY!!! "WSPANIAŁE MIĘŚNIE PRZY MINIMUM WYSIŁKU" ZAMÓW TERAZ NA STRONIE www.igortreneronline.pl PAKIET DZIK ? CZYLI KOMPLEKSOWY ZESTAW KTÓRY POMAGA KAŻDEMU. NIEWAŻNE JAK WYGLĄDASZ, CZY MASZ W TEJ CHWILI 50 KILO NADWAGI CZY 50 KILO NIEDOWAGI Z TYM PAKIETEM BUDUJESZ MIĘŚNIE I SPALASZ NIECHCIANY TŁUSZCZ. PIERWSZE ZMIANY W SYLWETCE SĄ WIDOCZNE JUŻ PO KILKU DNIACH. KAŻDY PAKIET DZIK JEST DOPASOWANY INDYWIDUALNIE DO DANEJ OSOBY. ZAMÓW TERAZ NA STRONIE www.igortreneronline.pl PAKIET DZIK POZWALA NA SPALANIE TŁUSZCZU PRZY JEDNOCZESNEJ BUDOWIE MASY MIĘŚNIOWEJ DZIĘKI PRZEMIANIE ROZŁOŻONEJ NA PRECYZYJNE MIKRO CYKLE. UWAGA PAKIET DZIK NIE ZAWIERA STOSOWANIA NIEBEZPIECZNYCH STERYDÓW. CAŁA PRZEMIANA JEST ABSOLUTNIE KONTROLOWANA I BEZPIECZNA. ĆWICZENIA Z PAKIETU DZIK MOŻESZ WYKONYWAĆ W DOMU BEZ POTRZEBY CHODZENIA NA SIŁOWNIĘ. ZAMÓW TERAZ NA STRONIE www.igortreneronline.pl PAKIET DZIK ZAWIERA W SOBIE PROFESJONALNIE PRZYGOTOWANE: PLAN TRENINGOWY, PLAN ŻYWIENIOWY, PLAN SUPLEMENTACJI NA CAŁY OKRES TWOJEJ PRZEMIANY. PLANY KTÓRE DOSTAJESZ ODE MNIE MOŻNA RÓWNIEŻ STOSOWAĆ PÓŹNIEJ PO ZAKOŃCZENIU PRZEMIANY I UZYSKIWAĆ CORAZ WSPANIALSZE REZULTATY. ZAMÓW TERAZ NA STRONIE www.igortreneronline.pl DODATKOWO W PAKIECIE DZIK DOSTAJESZ SEKRETNĄ WIEDZĘ OPRACOWANĄ PRZEZ SPECJALISTÓW, PODZIELONĄ NA ETAPY KIEDY MASZ JĄ STOSOWAĆ. TA WIEDZA JEST DOSTĘPNA TYLKO DLA WYBRANYCH. (UWAGA PAKIET DZIK JEST TO JEDYNE TAK KOMPLEKSOWE ROZWIĄZANIE W  CAŁEJ POLSCE I EUROPIE.) ZAMÓW TERAZ NA STRONIE www.igortreneronline.pl TO WSZYSTKO POZWALA CI WRESZCIE NA EKSTREMALNIE SKUTECZNĄ I SZYBKĄ PRZEMIANĘ! CO DAJE PAKIET DZIK: -EKSPRESOWO SPALASZ NIECHCIANY TŁUSZCZ! - JEDNOCZEŚNIE BUDUJESZ POKAŹNE MIĘŚNIE! - JESTEŚ SILNIEJSZY I SPRAWNIEJSZY! - JESTEŚ ZDROWY I PEŁEN ENERGII! - TWOJA KONDYCJA ZDECYDOWANIE SIĘ POPRAWIA! - STAJESZ SIĘ ODPORNY NA CHOROBY! - TWOJE WYNIKI BADAŃ SĄ O WIELE LEPSZE! - WYDŁUŻASZ SWOJE ŻYCIE NAWET O 20 LAT! - MASZ LEPSZE SAMOPOCZUCIE! - WZRASTA TWOJA SAMOOCENA. JESTEŚ PEWNIEJSZY SIEBIE! - KOBIETY CIĘ PODZIWIAJĄ! - MĘŻCZYŹNI ZAZDROSZCZĄ! ZAMÓW TERAZ NA STRONIE www.igortreneronline.pl

Zgłoś nadużycie-
Mikolaj Nq

Pakiet DZIK (dla mężczyzn) - a dokładniej, jest to kompleksowy zestaw, który pomoże każdemu. Nie ważne jak wyglądasz, czy masz w tym czasie 20-40 kg nadwagi... z tym pakietem budujesz mięśnie i spalasz niechciany tłuszcz, pierwsze efekty są już widoczne po tygodniu !. Jeśli jesteś zainteresowany zapraszam na stronę www.igortreneronline.pl . Posiadamy również pakiet dla płci pięknej ! Nasz pakiet dla kobiet - dzięki niemu spalasz niechciany tłuszcz, ujędrnisz swój biust oraz pośladki. Twoja skóra stanie się bardziej błyszcząca, poprawisz również wygląd swoich włosów oraz paznokci. Pakiet dla kobiet charakteryzuje się bardzo dużą skutecznością. Jeśli jesteś zainteresowana zapraszam na stronę www.igortreneronline.pl .

Zgłoś nadużycie-
ufk

GORĄCO POLECAM PANA DOMINIKA Z www.najlepszy-dietetyk.pl. INDYWIDUALNE PODEJŚCIE BEZ OWIJANIA W BAWEŁNĘ ŻE OTYŁOŚĆ TO U WSZYSTKICH CHOROBA. WAŻYŁEM 117KG PRZEZ TO ŻE O SIEBIE NIE DBAŁEM. TERAZ WAŻĘ 86KG, ZAJĘŁO NAM TO 2 LATA ALE DZIĘKI TEMU NIE WISI NA MNIE SKÓRA ! MAKSYMALNĄ WAGĘ MIAŁEM W 2005 ROKU. W 2009 START I DO TEJ PORY STABILNOŚĆ WAGOWA I ZDROWY ORGANIZM POTWIERDZONY BADANIAMI.

Zgłoś nadużycie-
Karolina Fit

JEDYNE ROZWIĄZANIE TO PAKIET DLA KOBIET!!! ?PIĘKNE CIAŁO PRZY MINIMUM WYSIŁKU? ZAMÓW TERAZ NA STRONIE www.igortreneronline.pl PAKIET DLA KOBIET - INDYWIDUALNIE DOBRANE DLA CIEBIE I PROFESJONALNIE PRZYGOTOWANE: PLAN TRENINGOWY, DIETETYCZNY I SUPLEMENTACJA PRZYGOTOWANY SPECJALNIE DLA KOBIET. ZAMÓW TERAZ NA STRONIE www.igortreneronline.pl CO ZYSKUJESZ DZIĘKI PAKIETOWI DLA KOBIET? - PIĘKNE I ZGRABNE CIAŁO! - PŁASKI BRZUSZEK! - JĘDRNE PIERSI I POŚLADKI! - ZDROWĄ I GŁADKĄ CERE! - LŚNIĄCE I ODŻYWIONE WŁOSY! - MŁODE I ATRAKCYJNE CIAŁO! - PODZIW WSZYSTKICH KOBIET I MĘŻCZYZN! -WIĘCEJ SIŁ I ENERGII DO DZIAŁANIA I CODZIENNYCH OBOWIĄZKÓW! - STAJESZ SIĘ ODPORNA NA CHOROBY! - TWOJE WYNIKI BADAŃ SĄ O WIELE LEPSZE! - LEPIEJ ŚPISZ! - LIKWIDUJESZ BÓLE PLECÓW! - WYDŁUŻASZ SWOJE ŻYCIE NAWET O 20 LAT! - MASZ LEPSZE SAMOPOCZUCIE! - WZRASTA TWOJA SAMOOCENA. JESTEŚ PEWNIEJSZA SIEBIE! ZAMÓW TERAZ NA STRONIE www.igortreneronline.pl DZIĘKI NIEMU SPALASZ NIECHCIANY TŁUSZCZ, UJĘDRNIASZ BIUST ORAZ POŚLADKI. TWOJA SKÓRA STAJE SIĘ BŁYSZCZĄCA, POPRAWIASZ TAKŻE WYGLĄD SWOICH WŁOSÓW I PAZNOKCI. PAKIET DLA KOBIET CHARAKTERYZUJE SIĘ BARDZO DUŻĄ SKUTECZNOŚCIĄ. ZAMÓW TERAZ NA STRONIE www.igortreneronline.pl ĆWICZENIA Z PAKIETU DLA KOBIET MOŻESZ WYKONYWAĆ W DOMU BEZ POTRZEBY CHODZENIA NA SIŁOWNIĘ GDYŻ NIE WYMAGAJĄ UŻYWANIA ŻADNYCH PRZYRZĄDÓW DO ĆWICZEŃ. ZAMÓW TERAZ NA STRONIE www.igortreneronline.pl

Zgłoś nadużycie-

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl