fit.pl mobile logo

Sposób na nadwagę?

Problem nadwagi społeczeństwa staje się co raz groźniejszy. Sprawdź jak z nim walczyć
W ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat zaobserwowano na świecie gwałtowny wzrost liczby osób z nadwagą. Nastąpił on również w krajach, w których do tej pory był to problem raczej marginalny.

Rośnie także skala tego zjawiska, gdy porównamy stopień nadwagi z jaką mamy do czynienia obecnie, z tym sprzed paru dekad, coraz częściej bowiem spotykamy się ze zjawiskiem nadwagi olbrzymiej. Tak mówią statystyki i sami zresztą widzimy te zmiany na co dzień. To jednak nie wszystkie problemy, które trapią ludzkość z coraz większym nasileniem. Raporty są również bezlitosne w sprawie wielu innych chorób nazywanych wymownie – cywilizacyjnymi.

Wspólny mianownik

Co łączy rosnącą nadwagę, cukrzycę, choroby serca, stawów, a nawet banalny – jak mogłoby się wydawać – trądzik? To właśnie badania nad trądzikiem i cukrzycą były punktem wyjścia dla rewolucji w dziedzinie dietetyki jaką zapoczątkował Otto Schaeffer. To on jako pierwszy około 35 lat temu zwrócił uwagę na zróżnicowanie produktów żywnościowych ze względu na szybkość z jaką organizm jest w stanie pozyskać z nich czystą energię w postaci wzrostu stężenia glukozy we krwi. To on też zauważył, że przyczyną wielu współczesnych chorób (z nadwagą na czele) jest nowoczesna dieta oparta na produktach dostarczających „łatwej energii”. W niecałe trzy lata później użyto po raz pierwszy terminu indeks glikemiczny do opisania tego zjawiska. W rezultacie w 1981 roku D. J. Jenkins zaproponował podział żywności zawierającej węglowodany według wskaźnika GI. Na podstawie powstałych wtedy tabel zaczęto opracowywać dietę o niskim indeksie glikemicznym.

Jaka jest skuteczność takiej diety dla procesu odchudzania?

Otóż podążając za badaniami D. E. Thomas opublikowanymi w “Cochrane Database of Systematic Reviews”, gdzie porównano skuteczność często stosowanych do tej pory diet: 1000 kcal, niskotłuszczowej z dietą niskokaloryczną i jednocześnie o niskim GI, jak również dietę o normalnej zawartości kalorii ale o niskim GI: wyniki tego eksperymentu były zaskakujące, gdyż wykazały, że zastosowanie niskiego GI przynosi oczekiwane rezultaty nawet, gdy sama dieta nie jest niskokaloryczna, co zdruzgotało ostatecznie pogląd, że aby uzyskać stały efekt utraty wagi, należy stosować drakońskie diety, lub głodzić się.

[-------]

Co może dać nam ta dieta, gdy nie mamy nadwagi?

Zastosowanie niskiego GI w eksperymencie przyniosło również szereg pozytywnych efektów ubocznych w postaci poprawy wyników dotyczących poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi, wyrównania cukrzycy, regulacji ciśnienia, a nawet ogólnej poprawy stanu cery i włosów. Osoby stosujące tą dietę miały również zdecydowanie lepsze rezultaty testów wysiłkowych. Zatem, jak widać na podstawie ogólnych wyników, wniosek wydaje się nasuwać sam: zasadnicze założenie tej diety powinno być wyznacznikiem diety każdego człowieka, poddane jedynie indywidualnym modyfikacjom dotyczącym niepowtarzalności potrzeb każdego z nas.

jablkoJak wygląda to w praktyce?

Naukowcy nie odkryli nic nowego, a jedynie wrócili do naszych korzeni. Cała historia zaczęła się przecież podczas badań nad ludami żyjącymi w sposób tradycyjny i właśnie różnice w żywieniu plemion indiańskich i ludzi ze współczesnego industrialnego świata rzuciły światło na błędy żywieniowe. To dzisiejsza wysoko przetwarzana żywność: białe pieczywo, słodycze, słodkie napoje i przede wszystkim cukier sam w sobie, są przekleństwem w naszej diecie. To te właśnie produkty mają wysoki indeks glikemiczny, nie niosąc ze sobą niemal żadnego balastu jakim jest błonnik pokarmowy.

Unikając w diecie niepożądanych składników, będziemy na pewno bliżej ideału, choć to zaledwie część prawdy. Sama natura także dostarcza nam produkty o wysokim GI, jak na przykład wiele owoców, czy miód. Są również pewne sytuacje w życiu, gdy produkt o wysokim indeksie może dać nam w danej chwili spore korzyści, o czym doskonale wiedzą sportowcy.

Naukowcy w budowaniu rzetelnych tabel mieli także pewien problem, ponieważ wyniki niejednokrotnie były rozbieżne. Zatem należy zakładać jedynie przybliżone wartości. Budując dietę, nie można zapominać o konieczności dostarczenia organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i mikroelementów. Przestrzegam więc przed próbą układania sobie diety samemu w oparciu jedynie o tabele indeksów, a polecam zwrócić się o opinię specjalisty potrafiącego pogodzić te wszystkie wymagania i uwzględnić dodatkowo nasze indywidualne potrzeby. Efekty zastosowania takiej dobrze wyważonej diety przyniosą nam korzyści na pewno nie tylko pod względem regulacji wagi, ale i przyczynią się do poprawy ogólnego samopoczucia i zdrowia.

 

Katarzyna Skoropada

mgr inż. Żywności i Żywienia Człowieka, dietetyk i mikrobiolog.

“SOLARIUM & Fitness”, nr 3/2008

www.solarium.net.pl


 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl