fit.pl mobile logo

Ochrona podczas opalania – co warto o niej wiedzieć?

Promieniowanie słoneczne jest zarówno energetyzujące dla organizmu jak i szkodliwe, dlatego w czasie od czerwca do września należy skutecznie chronić skórę przed nadmiernym nasłonecznieniem. Jak to zrobić? Stosując odpowiednie filtry
opalanieZanim wyjdziemy na plażę powinniśmy zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat promieniowania i ochrony przed nim.

Rodzaje promieniowania

Promieniowanie słoneczne to nic innego jak strumienie fal, które docierają od słońca do ziemi w określonych długościach. Popularne skróy na opakowaniach kosmetyków typu UVA i UVB oznaczają długości fal.

Wskaźniki filtrów

Tymczasem filtry przeciwsłoneczne są to substancje chemiczne, znajdujące się w kosmetykach, których celem jest ochrona skóry przed promieniowaniem, a określa się je symbolem SPF.

Wartość i rodzaj SPF (inaczej Sun Factor Protector) oznacza się cyfrą np. SPF 6, SPF 10, która informuje o ilości minut w trakcie których może dojść do poparzenia skóry np. przy faktorze 5 w przybliżeniu należy pomnożyć 5x15mint co daje 75 minut. Po tym czasie nasza skóra prawdopodobnie znacznie się zaczerwieni lub zbrązowieje w zależności od fototypu skóry. Dana cyfra lub liczba oznacza także stopień ochrony: wysokiej lub niskiej. Im wyższy faktor, tym ochrona jest skuteczniejsza.

Dobierając kosmetyki z filtrami warto przede wszystkim kierować się fototypem skóry i jej reakcjami na słońce. Im skóra jaśniejsza, tym wyższy faktor należy stosować. Np. jeśli mamy ciemniejszą, oliwkową cerę w warunkach miejskich wystarczy ochrona SPF 10, 15 lub 20 w zależności od pory dnia i nasłonecznienia. Skóra jasna i bardzo jasna wymagają wysokiej ochrony SPF 30 lub w 50.

Wysokie wskaźniki filtrów czyli od SPF 30 najczęściej nazywamy blokerami ze względu na najskuteczniejszą ochronę skóry przed promieniowaniem. Należy jednak pamiętać, że blokery nie zapewniają całkowitej ochrony, dlatego przy intensywnym nasłonecznieniu, pomimo stosowania wysokiego faktora, skóra z czasem będzie zaczerwieniona lub zyska ciemniejszy, opalony kolor.

Rodzaje filtrów

Filtry przeciwsłoneczne, chroniące przed działaniem promieni UV można podzielić na dwie kategorie: chemiczne i fizyczne.

Chemiczne: to inaczej związki które powodują absorbowanie UVA zamieniając ją na energię, powodującą podwyższenie temperatury. Podczas emisji ciepła, skóra paruje i traci wodę, dlatego w trakcie opalania należy często uzupełniać płyny. Minusem filtrów chemicznych (zawartych w popularnych kosmetykach do opalania) jest ich ciężka struktura, zapychająca pory.

Fizyczne: mają za zadanie blokować działanie promieni,  tworząc barierę na skórze, dzięki substancjom takim jak dwutlenek cynku, czy tytanu, przez co przy użyciu niektórych kosmetyków pozostawiają biały nalot na skórze, który jednak szybko lub częściowo się wchłania. Filtry fizyczne nie powodują reakcji alergicznych, chroniąc promieniowanie UVB i UVA jednocześnie.

W dobrych kosmetykach przeciwsłonecznych dla lepszej ochrony stosuje się zarówno filtry fizyczne, jak i chemiczne. Prócz filtrów tworzonych przez kosmetologów znamy także naturalne filtry chroniące skórę przed efektami działania wolnych rodników i starzenia skóry. Są nimi witaminy C i E. Warto "zajadać" je postacią naturalnych produktów spożywczych  w trakcie sezonu urlopowego i dużego nasłonecznienia.

Jeśli jednak opalanie ma być przyjemne, a efekty tuż po, nie zmuszały do wizyty w aptece lub u dermatologa warto zadbać o regularne smarowanie kosmetykami z wybranym filtrem. Jednorazowa aplikacja nie wystarczy, gdy plażujemy i korzystamy z kąpieli czy prysznica. Po każdym wyjściu na słońce, zmianie ubrania, czy kąpieli należy nałożyć na skórę odpowiednią ilość kosmetyku, ponieważ filtry zawarte w olejkach, sprayach czy balsamach szybko się wycierają, wchłaniają lub po wejściu do wody, przestają spełniać swoją funkcję.

m.k

www.uroda.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl