fit.pl mobile logo

Opalanie - tak czy nie? Fakty i mity dotyczące opalania

Opalona, złocista skóra kojarzy nam się ze zdrowiem i udanym wypoczynkiem w egzotycznym kraju. Jednocześnie, lekarze biją na alarm ostrzegając przed zbytnią ekspozycją na promieniowanie UV. Czy da się pogodzić marzenie o muśniętej słońcem skórze, a jednocześnie nie narażać swojego zdrowia?

Choć jeszcze kilkanaście lat temu brązowa skóra była obiektem pożądania, a solaria święciły triumfy, zwiększenie świadomości na temat profilaktyki raka skóry oraz fotostarzenia poskutkowało znacznym zmniejszeniem popularności opalenizny. Na ten temat narosło wiele mitów, które zdecydowanie warto rozwiać.

Opalanie pomaga w leczeniu trądziku - MIT!

Osoby zmagające się z trądzikiem często doświadczają po ekspozycji na słońce pozytywnego efektu, jakim jest złagodzenie przebiegu choroby. Na dłuższą metę wystawianie zmian trądzikowych na promienie UV jest jednak bardzo zgubne. Początkowe wysuszenie i załagodzenie stanów zapalnych szybko ustępuje nadmiernemu wydzielaniu sebum, tworząc tym samym idealne warunki do namnażania się bakterii.

Kolejny problemem, który może pojawić się w wyniku opalania cery z trądzikiem, są przebarwienia posłoneczne. Ze względu na różnice w strukturze skóry, melanina rozkłada się nierównomiernie, co może tworzyć plamy. Dlatego osobom z cerą trądzikową szczególnie poleca się stosowanie kosmetyków z filtrem.

Ekspozycja na słońce pobudza produkcję witaminy D - FAKT, ale…

To prawda, że pobudzona działaniem promieni słonecznych skóra wytwarza niezbędną nam witaminę D, którą o wiele trudniej pozyskać z pożywienia. Jednak nie oznacza to wcale, że możemy bezkarnie przebywać na słońcu bez ochrony.

Według badań, opalona skóra wytwarza mniej witaminy D. Z tego powodu na jej niedobory cierpią również ludzie mieszkający w ciepłym klimacie, stale mający kontakt z promieniowaniem UV. Dlatego jeśli chcemy eksponować ciało w celu wyprodukowania tej witaminy, najlepsze są krótkie sesje (10-15 minut) polegające na odsłanianiu nóg i rąk, podczas których nie dojdzie do procesu opalania. Skóra z opalenizną może zablokować wytwarzanie witaminy D nawet na kilka miesięcy! Co więcej, używanie kremów z filtrem nie prowadzi do większych niedoborów, ponieważ nie blokują one całego promieniowania docierającego do skóry.

W cieniu nie można się opalić - MIT!

Choć cień pochłania znaczne ilości promieni UVB, odpowiedzialnych za opalanie, wciąż docierają one do naszej skóry. Przebywanie w cieniu znacznie spowalnia więc ten proces, jednak przy odpowiednio długim czasie ekspozycji wciąż jest ono możliwe. Podobnie rzecz ma się z pochmurnymi dniami:

- Fakt, że nie przebywamy w pełnym słońcu nie oznacza, że nasza skóra nie zacznie wydzielać melaniny. Duże znaczenie w tej kwestii ma położenie Ziemi względem Słońca i związany z tym kąt padania promieni. Właśnie dlatego zimą z reguły skóra nie ulega procesowi opalania, natomiast latem jest to możliwe nawet w pochmurne dni. Część promieni wciąż ma możliwość dotrzeć do skóry - tłumaczy Magdalena Meller, młodsza kierowniczka ds. marketingu w Kontigo.

Przed dłuższą ekspozycją na słońce zawsze należy stosować filtry UV - FAKT

To prawda, że zawsze, kiedy planujemy dłuższy pobyt na słońcu, powinniśmy stosować ochronę przeciwsłoneczną. Jeżeli zależy nam jednak na tym, aby chronić się również przed działaniem promieni UV, jakim jest przyspieszanie procesu starzenia, powinniśmy stosować odpowiednie kosmetyki z filtrem przez cały rok.
Promienie UVA, które w głównej mierze odpowiadają za starzenie cery, przenikają przez chmury, okna czy cienkie ubrania, dlatego również zimą i w pochmurne dni warto jest się przed nim chronić.

Jak widać, zbyt częsta i długa ekspozycja na promieniowanie UV niekoniecznie przysłuża się naszemu zdrowiu. Jeżeli chcemy cieszyć się piękną, “muśniętą słońcem” skórą możemy zastosować kosmetyki brązujące. Działają one tylko w obrębie naskórka - cząsteczki produktu wchodzą w reakcję z aminokwasami obecnymi w skórze, a efektem tej reakcji jest przyciemnienie koloru skóry.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl