fit.pl mobile logo


Dietetyczne pułapki podczas urlopu

Lato to czas sprzyjający częstszym spotkaniom towarzyskim w plenerze. Co jeść i pić podczas tego typu spotkań, by nie zaszkodzić swojej sylwetce i mieć dobre samopoczucie?  
Urlop to okazja, by nadrobić zaniedbywane w okresie intensywnej pracy życie towarzyskie. Pikniki, przyjęcia w ogrodzie, wypady za miasto połączone z grillowaniem lub ogniskiem, to idealny sposób na to, by miło spędzić czas z przyjaciółmi i jednocześnie skorzystać z uroków letniej aury. Dobra atmosfera towarzysząca tego typu spotkaniom oraz smakowite, urozmaicone, niecodzienne menu przyczyniają się do tego, że zdarza się nam jeść więcej niż zwykle. Jeśli posiłki w plenerze należą do naszych ulubionych form spędzania czasu ze znajomymi i jednocześnie nie chcemy zakończyć urlopu z bagażem zbędnych kilogramów, zadbajmy o odpowiednie menu.

Zdrowe przysmaki z grilla

Pieczone kiełbaski, ociekające tłuszczem kawałki mięsa czy szaszłyki, to typowy grillowy repertuar. Przez takie skojarzenia potrawy z grilla uchodzą za tuczące i niekoniecznie zdrowe, tymczasem wcale tak być nie musi. Grill można wykorzystać do przyrządzenia niezliczonej ilości smakowitych, dietetycznych potraw z chudego mięsa, ryb, owoców morza, a nawet warzyw i owoców. Trzeba tylko pamiętać, że ryby o delikatnym mięsie (np. dorsz), jak również owoce i warzywa o miękkim i soczystym miąższu (np. pomidory) nie należy piec bezpośrednio na ruszcie, ale w folii aluminiowej, która zabezpiecza przed nadmiernym odparowaniem płynów, wysychaniem i przywieraniem potraw do kratki grillowej.

Nie można też zapominać, że atrakcyjny smak pieczonych potraw zależy od ich odpowiedniego przyprawienia. Techniką kulinarną standardowo stosowaną podczas grillowania jest marynowanie. Polega ono na przetrzymaniu przeznaczonych do pieczenia porcji mięsa, ryb czy warzyw w mieszance przypraw oraz dodatków takich jak oliwa, ocet, sok cytrynowy czy jogurt. Dzięki marynatom potrawy nabierają nie tylko ciekawego smaku, ale i konsystencji, stając się na zewnątrz kruche i chrupiące, a wewnątrz miękkie i soczyste.

Zasady zdrowego grilla <<< Czytaj więcej...>>>

Lekkie sałatki

Jeśli posiłek ma być pełnowartościowy, nie może w nim zabraknąć warzyw. Sałatki przyrządzone z świeżych sezonowych warzyw stanowią bogactwo witamin, składników mineralnych, błonnika pokarmowego, a przy tym dostarczają niewiele kalorii. Uważajmy jednak na dodatki – sos majonezowy, olej lub tłusta śmietana mogą lekką kompozycję warzywną przemienić w kaloryczną przekąskę. Aby zminimalizować ilość kalorii z tłuszczów do połączenia składników sałatki można wykorzystać sos jogurtowy (jogurt z dodatkiem majonezu i przypraw), sos winegret (na bazie oliwy, octu winnego lub soku cytrynowego), jogurt naturalny lub odtłuszczoną śmietanę. Miejmy również na względzie, że kaloryczność sałatek znacznie podnoszą nie tylko sosy, ale też składniki takie jak żółte sery czy tłuste wędliny.

Jak przygotować zdrowe sałatki? <<<Czytaj więcej...>>>

Napoje niekoniecznie alkoholowe

Podczas posiłków w plenerze bardziej zgubne dla naszej sylwetki są często nie kuszące smakiem potrawy, a trunki popijane mimochodem w czasie towarzyskich rozmów. Na grillowych przyjęciach jednym z najchętniej wybieranych napojów jest piwo. Jest ono nie mniej kaloryczne od słodkich napojów. Jedna puszka piwa (500 ml) to prawie 250 kcal, co stanowi około 10% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Symboliczna ilość alkoholu wypita do posiłku ma swoje plusy – poprawia nastrój, pobudza krążenie i korzystnie wpływa na trawienie. Z drugiej strony alkohol osłabia kontrolę działania i zaostrza apetyt – to dlatego posiłki zakrapiane alkoholem często kończą się przejedzeniem. Jeśli mamy wybór, zamiast butelki piwa zdecydowanie lepiej wybrać lampkę wina, najlżej czerwonego, wytrawnego, które dostarcza sporych ilości korzystnych dla zdrowia związków polifenolowych i nie zawiera tak dużo cukru jak wina słodkie.

Uwaga! Alkohol powinien być dodatkiem do posiłku, a nie napojem gaszącym pragnienie. Do zaspokojenia pragnienia najlepiej wybrać wodę mineralną. Aby miała ona ciekawy smak można do niej dodać plasterek cytryny czy parę listków świeżej mięty. Godne polecenia są również soki, zwłaszcza warzywne. Soki owocowe ze względu na dość dużą zawartość węglowodanów prostych są bardziej kaloryczne i zaleca się, aby pić je w umiarkowanej ilości (jedna, maksymalnie dwie szklanki dziennie) lub rozcieńczone wodą.

dr Joanna Anna Walczak

www.poradniadietetyczna.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl