fit.pl mobile logo

Tajemnica stabilizacji kręgosłupa

Czy zastanawialiście się nad tym jak bardzo zmienił się tryb życia człowieka współczesnego? Jak długo nasz układ ruchu zniesie jeszcze ten stan?
Czy zastanawialiście się kiedyś nad tym jak bardzo zmienił się tryb życia człowieka współczesnego? A dalej: jak długo nasz układ ruchu przystosowany w procesie ewolucji do codziennej aktywności fizycznej zniesie jeszcze ten stan ?

Poniższa ilustracja jest karykaturalnym odbiciem tych zmian a dalsza cześć artykułu przybliża tajemnice stabilizacji naszego kręgosłupa i na załączonych zdjęciach pokazuje jak prostymi ćwiczeniami przechytrzyć niekorzystne wpływy współczesnego trybu życia.

ilustracja%201

Dwa systemy mięśniowe- jeden cel

Silnie umięśnione ciało wcale nie jest jednoznaczne ze stabilnym kręgosłupem jego posiadacza.... Inaczej, wielu kulturystów ma niestabilne kręgosłupy i związane z tym dolegliwości. Zapytacie, dlaczego ? Otóż oni w swoim treningu wzmacniają przede wszystkim duże mięśnie systemu globalnego, zapominając o tych położonych bardzo głęboko, tzw. mięśniach lokalnych.

W dalszej części artykułu zawarta jest tajemnica tego skomplikowanego i delikatnego, jak dziecinna budowla z klocków, tworu, jakim jest kręgosłup. Muskulatura naszego aparatu ruchowego, ze względu na jej anatomiczne, fizjologiczne i funkcjonalne właściwości, tworzy dwa systemy. System globalny / rycina A / odpowiedzialny w pierwszym rzędzie za ruch / i system lokalny, który to właśnie stabilizuje kręgosłup / rycina B, / Ale na tym nie koniec. Mięśnie systemu globalnego są duże, powierzchowne i przebiegają przez jeden lub dwa stawy.

Z uwagi na duża zawartość specyficznych włókien są silniejsze i wytrzymalsze, od krótkich, powolnych, leżących głęboko pod globalnymi i blisko stawów, mięsni lokalnych. Ale to właśnie te małe, krótkie i słabsze odpowiadają w warunkach prawidłowych za stabilizacje naszych stawów. Obydwa systemy pracują u zdrowego człowieka razem, gwarantując wyprostna postawę, skoordynowane ruchy i optymalna stabilizacje, zarówno stawów peryferyjnych jak i stawów kręgosłupa. Ale już, kiedy pojawiają się pierwsze bóle krzyża może w sposób powolny dochodzić do osłabiania stabilizującej funkcji mięsni lokalnych. Specyficznie dobrany trening, prowadzone pod kontrola ćwiczenia równoważne, pobudzające niejako automatycznie, właśnie te głębokie mięśnie, może przywrócić ich funkcje i zniwelować o 50% dolegliwości odkręgosłupowe....

Zobacz galerię ćwiczeń

Zobacz informację o szkoleniach dr Joli <tutaj>

[-------]

ramka

1/ Mięśnie brzucha : prosty i skośne

 2/ Prostownik grzbietu / Erektor spinae/

 3/ Głęboko położone mięśnie brzucha / Transversus abdominis /

 4/ Głęboko położone mięśnie około kręgosłupowe / Multifidus / 

Czy Fitness został zastrzeżony tylko dla silnych jednostek?

Wszystko do tej pory wydawałoby się łatwe. Ale nie wszyscy rodzimy się silni, mocni z prostym kręgosłupem. Co czwarte dziecko w wieku szkolnym ma tendencje do wady postawy, a to są nasi potencjalni przyszli klienci.

 Przyjmując za światowymi badaniami, statystykami i rozmowami w klubach, co druga, co trzecia osoba odczuwa, co jakiś czas dolegliwości ze strony kręgosłupa. Co w takiej sytuacji zaproponuje doświadczony trener? Znając wyniki badań naukowców australijskich // pisałam o tym w nr.1/2002 i1/2003 BL /, które potwierdzają opóźnione włączanie się mięsni lokalnych, zanik części ich włókien, bądź w ekstremalnych przypadkach / duże dolegliwości bólowe / znikomy ich udział w stabilizowaniu kręgosłupa,// będzie poszukiwał metod przywracających ich stabilizującą funkcje. Uff... Będzie uczył jak angażować mięśnie tzw. centrum

Kiedy do tej wiedzy dołoży doświadczenie i wprowadzi ćwiczenia równoważne, jego podwładny ćwicząc w siłowni, stojąc na niestabilnej powierzchni zacznie automatycznie angażować właściwe stabilizatory kręgosłupa? Jego ciało będzie się samoistnie korygowało, bo jeśli przyjmie wadliwe ustawienie poszczególnych segmentów, po prostu straci równowagę. Jakież to proste i jednocześnie fenomenalne. Autokorekcja! Cóż zatem zaleci naszemu kulturyście z niestabilnym kręgosłupem? -Ćwicz dalej, ale zastosuj np. poduszkę Airexu lub zrolowana matę również w siłowni. Kiedy w wypadzie wyciskasz sztangę, stan jedna stopa np. na malej piłce, bądź zamiast ławeczki użyj piłki fitball itd. Twój kręgosłup podziękuje Ci za to. Wierzcie mi wszyscy najlepsi sportowcy wyczynowi na świecie wykorzystują ten fenomen. Austriak Hermann Maier, czołowy narciarz alpejski po wypadku na motocyklu odbudowywał swoja niesamowita stabilizacje, stojąc boso ze sztanga na ... poręczach równoległych. Już pierwsza w świecie „szkoła kręgosłupa” Delpecha w swoim programie zalecała ćwiczenia równoważne i wspinanie się na skałkach dla poprawy stabilizacji kręgosłupa i tym samym zmniejszenia jego dolegliwości bólowych.


Zobacz galerię ćwiczeń

Zobacz informację o szkoleniach dr Joli <tutaj>

[-------]

Ukłon dla metody Pilates



Właśnie Josef Pilates urodził się słabowitym osobnikiem. Ale postanowił ćwiczeniami cielesnymi przezwyciężyć wrodzone słabostki. Był tak konsekwentny w swoim postępowaniu, iż już w wieku 14 lat stal się modelem z wzorowo zarysowana muskulatura. Postanowił nabytym doświadczeniem dzielić się z innymi. Kiedy po epidemii w obozie jenieckim, wszyscy ćwiczący z nim w baraku, towarzysze niewoli przetrwali, był pewien dobroczynnego wpływu swoich autorskich ćwiczeń nie tylko na system immunologiczny. Z uwagi na fakt, iż w swoim pierwszym nowojorskim studio przywracał stabilizacje i rehabilitował na początku tancerzy baletu, od samego początku jego technika przykładała olbrzymia wagę właśnie do stabilizacji tzw.„centrum „. Jest w tej metodzie mnóstwo ćwiczeń wykorzystujących fenomen równowagi. Na każdym szkoleniu nie pójdzie się dalej bez dokładnego, wnikliwego zrozumienia istoty stabilizacji, zachowania tzw. ”neutralnego kręgosłupa”, praktycznego nauczenia siebie samego, a potem podwładnych budowania tzw. „ napięcia centrum”. Nic zatem dziwnego, iż, technika Pilates wykorzystywana jest do pracy z ciałem również w rehabilitacji.



Każdy z nas ma prawo mieć swoje zdanie, co do nowości w fitnessie. Ja osobiście podchodzę z wrodzona rezerwa. Jeśli mnie jakiś nowy trend interesuje, jadę na szkolenie do najlepszych w świecie, w danej metodzie, sprawdzam u innych / ćwicząc z nimi na kongresach i konwencjach /, czytam naukowe publikacje i uzasadnienie, obserwuje najpierw reakcje własnego ciała, potem próbuje z moimi podopiecznymi, małymi kroczkami np.10 minut w lekcji. Kiedy wołają o więcej – wprowadzam z własną interpretację, zawsze wersję przyjazną kręgosłupowi, jako, ze wiem o tym tajemniczym tworze coraz więcej, jako magister rehabilitacji, / który złożył przysięgę pomagania ruchem a nie szkodzenia /, jako trener „Szkoły Kręgosłupa doktor nauk o kulturze fizycznej, którego „ szlachectwo” pogłębiania wiedzy i dzielenia się nią z innymi zobowiązuje, wreszcie jako zwykły śmiertelnik po dyskopatii bez operacji.... Kończąc namawiam serdecznie do korzystania z fenomenu równowagi a chłonnych wiedzy i praktyki zapraszam na szkolenia.


Zobacz galerię cwiczeń

Zobacz informację o szkoleniach dr Joli <tutaj>


jolanta.kuehbauch@gmail.com 




PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl