fit.pl mobile logo

Dieta małego geniusza

Sposób odżywiania wpływa na rozwój fizyczny i psychiczny młodego człowieka. Jak powinna wyglądać dieta dzieci i młodzieży w wieku szkolnym? Które ze składników odżywczych mogą wspomagać funkcje poznawcze i pomóc uzyskać lepsze wyniki w nauce?  
Okres szkolny przypada na czas intensywnego rozwoju zarówno fizycznego, jak i intelektualnego. Z tego powodu zapotrzebowanie na energię oraz niektóre składniki odżywcze w przypadku dzieci i młodzieży jest większe niż w przypadku osób dorosłych. Długoterminowe niedostarczanie choćby jednego z niezbędnych składników prowadzi do niedożywienia, które powoduje, że dziecko łatwo się męczy, jest apatyczne, ma problemy z koncentracją oraz osiąga gorsze wyniki w nauce.

Podstawowe zasady

Dla dzieci w wieku szkolnym szczególnie ważne są regularne i urozmaicone posiłki. Ponieważ składniki odżywcze są najlepiej wchłaniane i wykorzystywane, gdy dostarczane są w mniejszych ilościach, ale regularnie, zaleca się, aby jadłospis dziecka składał się z 4-5 posiłków. Ważne jest przy tym, aby odstępy między kolejnymi posiłkami były nie dłuższe niż 3-4 godziny. Zbyt długie przerwy przyczyniają się do znacznego spadku poziomu glukozy we krwi, co wpływa na zmniejszenie wydolności psychofizycznej, zwiększenia podatności na stres, pogorszenia samopoczucia i zdolności do koncentracji. Planując jadłospis dla dziecka należy wykorzystywać produkty z wszystkich podstawowych grup (warzywa, owoce, produkty zbożowe, produkty mleczne, mięso i ryby, nasiona strączkowe, tłuszcze). Zróżnicowane menu daje największą pewność, że młody organizm otrzymuje wszystkie potrzebne składniki, w tym również te niezbędne do sprawnej pracy mózgu.

Witaminki, witaminki...

Witaminy z grupy B (tzw. witamina B-kompleks), w tym tiamina, ryboflawina, niacyna, pirydoksyna, kobalamina i kwas foliowy, odgrywają ważną rolę w rozwoju i prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Cechą wspólną tych witamin jest między innymi to, że są rozpuszczalne w wodzie i dość szybko wydalane z organizmu. Z tego powodu konieczne jest ich regularne uzupełnianie, w przeciwnym razie dochodzi do niedoborów, które mogą prowadzić do pogorszenia funkcjonowania centralnego i obwodowego układu nerwowego, zaburzeń neurologicznych, gorszego samopoczucia, nadmiernej drażliwości, a w przypadku dzieci i młodzieży dodatkowo – problemów w nauce. Utrzymanie właściwego poziomu witamin z grupy B zapewnia przede wszystkim spożywanie produktów zbożowych, nasion strączkowych, drożdży, mięsa oraz jaj.

Niezbędne tłuszcze

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 wpływają korzystnie na czynność układu nerwowego, rozwój funkcji poznawczych, zdolność do zapamiętywania, koncentrację i procesy myślowe, a przez to sprzyjają wyższemu współczynnikowi inteligencji. Kwasy tłuszczowe omega-3 odgrywają również ważną rolę w regulacji snu, łagodzą stres, agresję, nadpobudliwość, poprawiają wzrok, pomagają w leczeniu coraz częściej diagnozowanych u dzieci w wieku szkolnym dysleksji oraz ADHD. Aby zapewnić właściwą ilość tych ważnych tłuszczów zaleca się, aby w menu dziecka przynajmniej dwa razy w tygodniu znalazły się ryby morskie, takie jak śledzie, makrela, łosoś, halibut, dorsz, sardynki. Cennym roślinnym źródłem kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 mogą być również orzechy oraz oleje roślinne, w tym zwłaszcza olej lniany i rzepakowy.

dr Joanna Anna Walczak

www.dieta.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl