fit.pl mobile logo

Karnawałowe menu

Początek nowego roku to czas maskarad, zimowych balów i przyjęć. Jak spędzić ten czas zdrowo? Co jeść i pić podczas spotkań towarzyskich, aby na następny dzień być w miarę dobrej formie?
>>>Sprawdź ile możesz schudnąć. Darmowa porada dietetyczna>>>

Na balach karnawałowych stoły uginają się od jedzenia. Wiele dań kusi wyglądem, zapachem i niepowtarzalnym smakiem. Jeśli taki bal zdarza nam się nie częściej niż raz do roku, chcielibyśmy doświadczyć w pełni oferowanych nam przyjemności, w tym również uciech podniebienia.

Jeść, czy nie jeść

Oczywiście jeść. Podczas zabawy i tańca zużywamy sporo energii. Aby dobrze funkcjonować przez wiele godzin i nie odczuwać zmęczenia, zapewnienie stałego dopływu energii jest niezbędne. Niestety bardzo często w czasie zabawy zapominamy o zasadach zdrowego żywienia i próbujemy wszystkiego po kolei. Potem nasz żołądek cierpi i część zabawy spędzamy za stołem z marsową miną. Jak tego uniknąć?

Jeśli jeść, to co

Przede wszystkim zachowaj rozsądek i nie próbuj wszystkiego na raz. Noc jest długa i jedzenia na pewno wystarczy do rana. Pamiętaj też, że dania, które stały na stole przez 10 godzin w temperaturze pokojowej, nie zawsze są dobre dla naszego organizmu. Najmniej bezpieczne są sałatki z sosami, wędliny, tatar z jajem, galantyny (galarety), jaja w majonezie i ciasta z kremami. W tych specjałach najszybciej rozwijają się drobnoustroje mogące wywołać zatrucia pokarmowe. Dlatego też zanim nałożysz coś na talerz dokładnie przyjrzyj się smakowitemu kąskowi. Jeśli nie wzbudza twojego zaufania z jakiegokolwiek powodu (posiada nietypowy zapach lub kolor), zrezygnuj z jego spożycia.

Uwaga na napoje

Skutki przedawkowania alkoholu wszystkim są znane, jeśli nie z autopsji to z obserwacji. Wybierając się na imprezę warto pamiętać, że alkohol w tzw. drinkach, czyli w połączeniu z sokami owocowymi, warzywnymi, syropem cukrowym, coca-colą ma to do siebie, że nie czuć efektów upojenia od razu, tylko po pewnym czasie. Nie zapominajmy też, że napoje alkoholowe to też źródło kalorii. Sącząc drinka za drinkiem mimochodem możemy dostarczyć sobie znacznie większych ilości kalorii niż wraz ze spożytymi potrawami. Podczas wielogodzinnej zabawy uzupełnianie płynów jest jednak niezbędne. Do tego celu najlepsze są napoje bezalkoholowe, niskokaloryczne lub bezkaloryczne, w tym niezawodna woda mineralna. Alkohole natomiast traktujmy jako dodatek, który pijemy dla przyjemności. Kontrolując i ograniczając ilość spożywanego alkoholu, następnego dnia będziemy mogli normalnie funkcjonować i ominą nas przykre skutki jego nadużycia.

Zrób to sam

Jeśli organizujesz imprezę karnawałową dla znajomych w domu, jesteś w o tyle lepszej sytuacji, że samodzielnie decydujesz o tym, co trafi na karnawałowy stół. Przygotowując dania pamiętaj, aby były delikatne i wygodne w jedzeniu. Porcje powinny być na tyle małe, aby umożliwić jedzenie przy tzw. szwedzkim stole – na stojąco, przy barku, bez zasiadania przy suto zastawionym stole. Organizując przyjęcie zadbaj też o osoby będące na diecie lub wegetarian rezygnujących ze spożywania mięsa. Planując menu uwzględnij życzenia kulinarne gości, dzięki temu każdy znajdzie na stole coś co lubi. Na przyjęciach tego typu doskonale sprawdzają się tartinki, sałatki, koreczki, dipy, owoce, ciasta oraz babeczki z różnymi nadzieniami.

dr Aleksandra Czarnewicz-Kamińska
dr Joanna Anna Walczak

Zobacz przepisy polecane na karnawałowe przyjęcie

[-------]

dip awokadiKolorowe szaszłyki

Składniki:
po jednym strąku papryki czerwonej, zielonej, żółtej, 3 ogórki kwaszone, 1 pęczek rzodkiewki, 300g chudej szynki, 200g sera żółtego, 100g oliwek czarnych i zielonych, 100g suszonych śliwek, 100g cebulek koktajlowych

Wykonanie:
Paprykę pokroić w prostokąty, ogórki i rzodkiewkę w plastry. Szynkę i ser pokroić w kostkę. Na drewniane patyczki nabijać kolejno od dołu ser, rzodkiewkę, paprykę, szynkę, cebulkę, suszoną śliwkę i oliwkę. Podawać na półmisku wyłożonym liściem sałaty.


Ruloniki z szynki

Składniki:
300g gotowanej szynki w plastrach, 100g żółtego sera, ½ puszki mini kukurydzy, 10 korniszonów, ½ puszki fasoli czarnej, 12 oliwek zielonych, 200g pędów z bambusa, 30g pieczarek marynowanych, 1 por, ½ pęczka natki z pietruszki, ½ pęczka koperku, 1 główka sałaty, ½ puszki brzoskwiń

Wykonanie:
Koper, sałatę i pietruszkę opłukać. Liście pora dokładnie umyć i pokroić w cienkie paseczki. Korniszony przekroić na pół. Na każdym plastrze szynki ułożyć kawałek sera, kukurydzę, łyżeczkę pędów z bambusa i fasoli, korniszona, oliwkę, pieczarkę, piórko koperku, 1 liść pietruszki. Zwinąć plastry w ruloniki i przewiązać paseczkiem pora. Ułożyć ruloniki na liściach sałaty i przybrać brzoskwinią pokrojoną w ósemki.

Tatar z wędzonego łososia

Składniki:
100 g wędzonego łososia, 1 cebula, 2 ogórki konserwowe, 1 łyżka kaparów, 1 łyżka oliwy z oliwek, świeże zioła (szczypiorek, koperek, natka pietruszki), sok z cytryny (do smaku)

Wykonanie:
Łososia rozdrobnić. Cebulę i ogórka pokroić w bardzo drobną kostkę. Dodać rozdrobnione kapary, oliwę, sok z cytryny oraz posiekane zioła. Całość wymieszać. Przed podaniem ozdobić kawałkami warzyw i zieleniną.

Dip z awokado

Składniki:
1 dojrzałe awokado, 125 g jogurtu naturalnego, 2 łyżki soku z limonek lub cytryny, ząbek czosnku, szczypta chilli w proszku

Wykonanie:
Z awokado usunąć pestkę, obrać ze skóry i rozetrzeć na pastę. Dodać zmiażdżony ząbek czosnku, jogurt, sok z limonek oraz chilli. Wymieszać na gładką masę. Podawać do chipsów z tortilli oraz z warzywami (kawałki papryki, liście sałaty).

Sałatka owocowa

Składniki:
1 pomarańcza, 1 melon, 1 owoc kiwi, 1 jabłko, 1 gruszka, 1 banan, 1 kiść winogron ciemnych, 1 kiść winogron jasnych, 5 truskawek, 100g rodzynek, 1 kieliszek alkoholu np. czerwonego słodkiego wina

Wykonanie:
Owoce obrać ze skóry i wydrążyć gniazda nasienne, pokroić w dowolne cząstki z włożyć do naczynia. Rodzynki namoczyć w alkoholu. Zalać alkoholem z rodzynkami. Można dosłodzić miodem. Odstawić do lodówki na 2 godziny. Podawać schłodzone.

Poncz jabłkowy

Składniki:
2 litry soku jabłkowego, 1/3 szklanki soku cytrynowego, 5dag rodzynek, 3 słodkie jabłka, 20 goździków, 4 laski cynamomu (4-5cm), 3 pomarańcze, 3 cytryny, 250g żubrówki

Wykonanie:
Jabłka umyć, wydrążyć gniazda i pokroić w plastry ok. 1,5cm. Do stalowego garnka wlać sok jabłkowy i włożyć jabłka, cynamon, rodzynki, i goździki. Gotować aż jabłka będą miękkie, ale nie rozgotowane. Wyjąć goździki, dodać żubrówkę i przelać do wazy na poncz. Pomarańcze i cytryny umyć, sparzyć, pokroić w plasterki i włożyć do wazy. Podawać zimny.

www.dieta.fit.pl
 

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl