fit.pl mobile logo

Słodkie przetwory owocowe

Wiele osób unika ich ze względu na zawarty cukier, w rzeczywistości stosowane z umiarem mogą stanowić wartościowe uzupełnienie posiłku. Co warto wiedzieć o owocowych przetworach?  
dzemDla jednych są substytutem owoców, dla innych – formą słodyczy. Najczęściej używane są do smarowania pieczywa, choć świetnie sprawdzają się również jako dodatek do najróżniejszych deserów, ciast, naleśników oraz... słodzenia herbaty. Dżemy, konfitury, marmolady, powidła, galaretki – wiele osób w ogóle ich nie rozróżnia. Jeśli lubimy tego typu przetwory i chętnie po nie sięgamy, wypadałoby przynajmniej wiedzieć, czym się różni dżem od konfitury czy marmolady.

Co mamy do wyboru?

Najpopularniejszymi owocowymi słodkościami w słoikach są dżemy. Otrzymuje się je poprzez podgrzewanie i zagęszczenie rozdrobnionych owoców z cukrem lub syropem oraz pektyną. Prawidłowo przyrządzony dżem powinien mieć konsystencję zżelowanej, smarownej masy. Mimo, że na półkach sklepowych można spotkać dżemy o różnych egzotycznych smakach (np. pomarańczy, ananasów czy papai), to niezmiennie najchętniej kupowany przez Polaków jest dżem truskawkowy, w dalszej kolejności – wiśniowy oraz brzoskwiniowy. Dżemy często mylone są z konfiturami, tymczasem to produkty różniące się od siebie zarówno konsystencją, stopniem rozdrobnienia owoców, jak i zawartością cukru.

Konfitury powstają przez gotowanie owoców całych lub w cząstkach w roztworze cukru. Znaczny udział cukru w konfiturach (do 2 kg cukru na 1 kg owoców) sprawia, że finalny wyrób jest nie tylko bardzo słodki, ale też nie wymaga stosowania dodatkowych środków utrwalających (cukier w odpowiednio dużej ilości pełni rolę naturalnego „konserwanta”). W porównaniu z dżemami, konfitury są znacznie mniej zżelowane oraz mniej rozdrobnione – mają wyczuwalne całe owoce lub ich cząstki. Konfitury świetnie sprawdzają się jako dodatek do deserów i wyrobów cukierniczych (np. tradycyjne pączki z konfiturą różaną) oraz słodzenia herbaty.

Do najsłodszych przetworów owocowych zalicza sie również marmolady. Przygotowuje się je poprzez gotowanie pulp lub przecierów owocowych z dodatkiem cukru oraz ewentualnie środków żelujących. W porównaniu z dżemami marmolady charakteryzują się stałą galaretowatą konsystencją, która zachowuje swój kształt przy krojeniu i jednocześnie daje się rozsmarowywać. Współczesne marmolady przyrządza się z różnorodnych owoców, choć pierwotnie słowo to zarezerwowane było dla przetworu sporządzanego z owoców pigwy (pigwa w języku portugalskim to marmelo).

[-------] 

Przetworem owocowym przygotowywanym bez dodatku cukru lub jedynie z niewielką jego ilością są powidła. Przygotowuje się je ze śliwek poprzez kilkakrotne zagęszczenie rozdrobnionych owoców. Na skutek wielogodzinnego podgrzewania na wolnym ogniu powidła nabierają ciemnej barwy, charakterystycznego słodko-kwaśnego smaku oraz gęstej, smarownej konsystencji.

Kolejnym popularnym przetworem z owoców są galaretki. Ich podstawowymi składnikami są soki odciśnięte z owoców, które po odpowiednio długim ogrzewaniu z dodatkiem cukru nabierają gęstej konsystencji. Do przyrządzenia galaretek wykorzystuje się owoce o naturalnie wysokiej zawartości pektyn, w tym głównie porzeczki. Galaretki mogą być dodatkowo usztywniane żelatyną, pektyną lub agar-agarem.

Nie tylko witaminy

Wiele osób zamiast smarować dżemem kanapkę woli zjeść owoc. I słusznie – przetwory owocowe nigdy nie dorównają pod względem smaku, aromatu i wartości odżywczej świeżym owocom. Wbrew powszechnej opinii owocowe słodkości w słoikach nie stanowią dobrego źródła witamin. Większość witaminy C zawartej w owocach podczas ogrzewania ulega zniszczeniu. Niemniej jednak przetwory owocowe mogą być cennych źródłem flawonoidów, które w porównaniu z witaminami są bardziej odporne na działanie wysokiej temperatury. Szczególnie bogate w dobroczynne flawonoidy są dżemy z owoców leśnych, porzeczek oraz gorzkich pomarańczy.

Jeśli chcemy uniknąć zbędnych kalorii pochodzących z cukru wybierajmy przetwory owocowe niskosłodzone. Dla porównania 100 g niskosłodzonego dżemu dostarcza 150 kcal, natomiast taka sama ilość dżemu wysokosłodzonego – aż 250 kcal.

Uwaga na konserwanty

Przetwory owocowe kojarzą się z produktami naturalnymi, tymczasem może się zdarzyć, że w ich składzie znajdziemy konserwanty. Substancje takie jak kwas sorbowy czy benzoesan sodu są dodawane nie tylko do dżemów, ale też do cukrów żelujących ułatwiających przyrządzanie dżemów i konfitur w warunkach domowych. Konserwanty zwykle dodawane są do przetworów niskosłodzonych, które ze względu na mniejszy dodatek cukru z jednej strony są mniej kaloryczne, z drugiej natomiast – bardziej podatne na pleśnienie. Niewielkie ilości konserwantów w diecie większości osobom nie szkodzą, muszą jednak na nie uważać osoby wrażliwe oraz alergicy.

Domowe najlepsze

Najważniejszymi cechami przetworów owocowych są naturalny smak i zapach, widoczne cząsteczki owoców, świeżość oraz brak sztucznych dodatków. Te wszystkie cechy dają wrażenie, że nie mamy do czynienia z produktem fabrycznym, ale domowym rarytasem, który w dzieciństwie przyrządzały nasze babcie. Najbardziej wymagający konsumenci zamiast szukać idealnego dżemu czy konfitury wolą tego typu przetwory przyrządzać samodzielnie w domu. Przygotowanie przetworów owocowych zajmuje trochę czasu, ale dzięki temu mamy pełną kontrolę nad jakością użytych owoców, ilością dodanego cukru oraz możemy być pewni, co to naturalności finalnych wyrobów.

dr Joanna Anna Walczak

www.poradniadietetyczna.fit.pl
 

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl