Coraz więcej Polaków sięga po roślinne zamienniki mięsa i mleka. Według danych GFI Europe sprzedaż roślinnych alternatyw w Polsce osiągnęła rekordową wartość 782 milionów złotych. Konsumenci chcą mieć jednak pewność, że produkty, które wybierają zapewnią odpowiednie właściwości odżywcze, najlepszy smak, oraz, że są dobre dla zdrowia ich oraz planety. Soja, roślina która przebojem weszła na rynki spożywcze już wiele lat temu, wciąż pada ofiarą mylących opinii.
"Obecność soi w naszej diecie nie jest konieczna, ale może przynosić korzyści. Badania wykazują, że obecna w diecie, może obniżać ryzyko rozwoju nowotworu prostaty. W przypadku nowotworu piersi, najlepszy efekt był u kobiet, które spożywały soję już w okresie dzieciństwa. Warto więc serwować ją nie tylko sobie, ale również dzieciom, także ze względu na urozmaicenie diety - jest ona dobrym źródłem białka, wapnia, żelaza i witamin z grupy B." - komentuje Joanna Lotkowska, dietetyczka i edukatorka żywieniowa z Fundacji ProVeg.
Weźmy pod lupę najpopularniejsze mity dotyczące soi.
Nieporozumieniem jest twierdzenie, że masowe spożywanie soi wpływa destrukcyjnie na środowisko. Globalnie, aż 77% uprawianej soi służy do wykarmienia zwierząt, wykorzystywanych przez przemysł mięsny i nabiałowy. Zaledwie 19% uprawy przeznaczana jest, aby wyżywić ludzi - 2.6% do produkcji tofu, 2.1% - mleka sojowego, 2.2% do wytwarzania innych produktów na bazie soi, 13.2% jest używana do produkcji oleju. [1]
“Unia Europejska produkuje około 2,7 milionów ton soi (dane z 2020). Największymi producentami są Włochy, Francja, Rumunia, Chorwacja i Austria. Ponadto UE importuje 30 milionów ton soi i przetworów sojowych rocznie. Odliczając eksport pozostaje 28 milionów ton. Większość zostaje przeznaczona na karmę dla zwierząt. [2] Kiedy uprawa soi wymieniana jest jako przyczyna karczowania lasów i przekształcania ich na tereny pod uprawę soi, pamiętajmy, że uprawa na żywność dla ludzi jest marginalną częścią tego procesu.” - komentuje Marlena Kozłowska, rzeczniczka prasowa Fundacji ProVeg.
To kolejny popularny i groźny mit powielany przez przeciwników soi.
"W UE, na produktach do których wykorzystywane są jakiekolwiek składniki modyfikowane genetycznie, musi znajdować się wyraźna informacja ‘produkt modyfikowany genetycznie’ lub ‘wyprodukowane z soi modyfikowanej genetycznie’. Ten wymóg dotyczy zarówno produktów spożywczych przeznaczonych dla ludzi jak i karmy dla zwierząt o ile zawiera co najmniej 0,9% składników modyfikowanych genetycznie. Należy tu podkreślić, że mleko sojowe zawiera nawet 10% nasion soi w swoim składzie.” - dodaje rzeczniczka Fundacji ProVeg.
Opinia, że soja jest szkodliwa dla zdrowia jest związana z obawami dotyczącymi alergii na soję. Owszem, alergia na soję istnieje (i osoby na nią cierpiące powinny unikać produktów sojowych), jednak dotyczą wąskiego grona osób. Badania pokazują, że rozpowszechnienie alergii na soję jest niskie w porównaniu z innymi alergenami.
W rzeczywistości soja, jako część zbilansowanej diety, może być korzystna dla zdrowia. Zawiera duże ilości białka i błonnika, ma wszystkie dziewięć niezbędnych aminokwasów (dlatego uważa się, że soja jest pełnowartościowym białkiem), a oprócz tego ma niski poziom tłuszczu i jest łatwostrawna. Według PDCAAS (Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score) – skali mierzącej jakość białka w różnych pokarmach - białko sojowe odpowiada białku jaj, mleka, kazeiny i serwatki.
Badania potwierdzają również, że soja jest bogata w izoflawony i składniki odżywcze, w tym witaminy z grupy B, potas i magnez. Dzięki temu może zapewnić wiele korzyści zdrowotnych, gdy jest spożywana zamiast czerwonego mięsa. [4]
Niektórzy konsumenci uważają, że soja może mieć „feminizujący” wpływ na organizm, a konkretnie - może negatywnie wpływać na poziom męskich hormonów. To przekonanie to efekt obaw dotyczących wpływu na organizm izoflawonów – substancji zawartych w soi, które pod względem chemicznym są podobne do estrogenu. Badania pokazują jednak wyraźnie, że izoflawony zawarte w soi nie mają wpływu na hormony płciowe u mężczyzn.
Białko sojowe jest jednym z różnego typu białek roślinnych wykorzystywanych w roślinnych zamiennikach mięsa. W ostatnim czasie tego typu produkty cieszą się coraz większym zainteresowaniem konsumentów. Dobrze, aby mylne opinie na temat soi nie przesłaniały jej korzystnych właściwości dla zdrowia oraz pozytywnego wpływu na środowisko.
“Alternatywą dla soi, dla osób redukujących spożycie produktów odzwierzęcych, mogą być produkty na bazie owsa. Są coraz bardziej popularne. W wielu krajach to właśnie mleko owsiane ma największy udział wśród roślinnych alternatyw mleka. Co ciekawe Polska jest największym producentem owsa w UE, a ponad połowa tej produkcji przeznaczana jest na paszę dla zwierząt.” - opowiada Marlena Kozłowska, rzeczniczka Fundacji ProVeg.
FIT.PL
Redakcja Współpraca
Reklama
Redakcja Współpraca
Dla prasy Partnerzy
Prywatność
Polityka prywatności
Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl
Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.
Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).
W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.
Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.
Przetwarzamy te dane w celach, aby:
Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.
Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.
Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.
Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.