fit.pl mobile logo

Świąteczne potrawy wspomagają odchudzanie

Tradycyjne, klasyczne świąteczne potrawy z polskiej kuchni są nie tylko pyszne, ale także posiadają wysokie właściwości odżywcze. Co więcej spożywane w okresie świąt potrawy z powodzeniem mogą wspomagać procesy odchudzania, a same święta nie muszą być traktowane przez odchudzających się, czy dbających o linię, jako grzeszna przerwa na przysłowiowe popuszczanie pasa! 


Kardynalnym warunkiem, jest nie objadanie się ponad miarę, a delektowanie pełną różnorodnością świątecznych smakołyków. Święta to raj dla naszych kubków smakowych!

A oto kilka ciekawostek na temat wartości odżywczych siedmiu popularnych potraw świątecznych.

1. Śledź wigilijny

Śledź to tłusta ryba, ale bardzo zdrowa. Zamiast w śmietanie warto przygotować go w jogurcie greckim, którego konsystencja i smak nadaje większej wyrazistości każdej potrawie, a zawarte w nim bakterie probiotyczne zwiększają odporność organizmu i przyspieszają proces trawienia.

Warto wiedzieć:
Porcja 10 dkg śledzia np. w oleju zawiera ok. 20 jdn. witaminy D, ponad 4,5 mg witaminy E i ok.3,00mg niacyny. Śledź bogaty jest w kwasy tłuszczowe, 100g zawiera 2,7g kwasu omega 3 (dzienna dawka to 1g) oraz 2,67g kwasu omega 6 (dzienna dawka to ok. 5g).

2. Barszcz czerwony z buraków

Buraki zawierają potas, witaminę C, wapń i sód... Nasz organizm przyswaja potas tylko w towarzystwie sodu, i właśnie burak, który posiada właściwą proporcję sodu i potasu jest najlepszym źródłem tego potrzebnego dla naszego organizmu pierwiastka.

Warto wiedzieć:
10 dkg buraków zawiera 348 mg potasu (dzienna dawka to 2 – 3 g), 10,0mg witaminy C, 41mg wapnia i 52 mg sodu (dzienna dawka 2 – 3 g).

3. Uszka z grzybami

Aby uszka były zdrowsze warto zrobić je z mąki orkiszowej zamiast pszennej - zmielone ziarna orkiszu z polskich upraw to świetna mąka do każdego rodzaju ciasta. Ziarna orkiszu są bogatym źródłem witamin (A D i E) jak również fosforu, żelaza i cynku, a także miedzi, manganu i kobaltu. Mąkę orkiszową zdecydowanie polecam osobom, którym zależy na kontrolowaniu swojej wagi.

A co z grzybami? Mówi się, że grzyby nie mają żadnych wartości odżywczych, że to tylko chityna, a na dodatek w całości wydalana z organizmu. Tymczasem grzyby zawierają witaminy A, C, D, PP i z grupy B, a także sole mineralne potasu, fosforu, wapnia, sodu i żelaza. Ponadto, dzięki dużej zawartości wody (80-90% w grzybie) oraz błonnika, przyrządzone z nich potrawy są szczególnie polecane dla osób walczących z nadwagą - grzyby są niskokaloryczne i zawierają 21 procent zalecanej dziennej dawki selenu i jedną trzecią miedzi.

Warto wiedzieć:
Grzyby są ciężkostrawne, dlatego należy jeść je powoli - w jamie ustnej powinny być przemielone i rozdrobnione (nie należy ich łykać w kawałkach).

4. Postny bigos, czyli kapusta z grzybami

Bigos zrobiony z kapusty kwaszonej to doskonałe źródło witaminy C. W klasycznym bigosie mamy połączenie kapusty i mięsa, co sprawia, że jest ona ciężkostrawna. Nawet bez dodatku mięsa bigos może u niektórych osób powodować wzdęcia, czemu łatwo zapobiec, dodając do tej potrawy odrobinę kopru włoskiego. Ze względu na zawartość składników odżywczych, kapusta nie tylko wzmacnia układ odpornościowy, co jest szczególnie ważne w okresie zimowym, gdy nasz organizm zużywa dużo energii na utrzymanie temperatury ciała, ale również jest ważnym składnikiem diety osób dbających o sylwetkę i walczących z nadwagą. Kapusta zawiera bardzo dużo błonnika, pobudza pracę żołądka i ułatwia trawienie, a tym samym przyspiesza przemianę materii.

Warto wiedzieć:
Porcja 10 dkg kapusty zawiera jej 16,0 mg, a ponadto 211 mg potasu, 3,4 g węglowodanów i 29 g białka.

5. Kluski z makiem

Kluski przygotujmy z mąki żytniej – jest ona bogata w witaminy z grupy B (m.in. B1, B 2, B3 i B6), substancje mineralne (m.in. – sód, potas, magnez, wapń, żelazo, miedź, cynk, chrom, fosfor i jod). Ze względu na bogactwo minerałów, mąka żytnia polecana jest do przyrządzania potraw osobom, które chcą się odchudzić, kontrolować wagę oraz utrzymywać ładną sylwetkę. Z kolei mak niebieski jest produktem wysokokalorycznym zawiera aż 73% tłuszczu, ponadto w 100 dkg znajdziemy m.in. 1,80 mg witaminy E, 1266g wapnia, 963g potasu i 1022g fosforu.

Warto wiedzieć:
Ze względu na śladową zawartość opiatów, mak spożyty w niewielkiej ilości będzie nas koił poprawiając nastrój, natomiast w większej ilości (kilka porcji) spowoduje senność, co może pozbawić nas radości z towarzyszenia w czasie świąt naszym gościom i domownikom.

6. Pieczone mięso

W naszej kulinarnej tradycji króluje wieprzowina, której powinniśmy jednak jeść mało. Ze względów odżywczych proponuję zastąpić wieprzowinę - wołowiną. Pieczona wołowina zawiera tylko 29% tłuszczu, a 10dkg zawiera 5,40 mg niacyny, 380 mg potasu i 80 mg sodu. Jeszcze lepsza zamiana to indyk, którego mięso zawiera tylko 8% tłuszczu, a 10 dkg zawiera 4,90 niacyny, 470 mg potasu i 48 mg sodu.

Warto wiedzieć:
Jako dodatek do mięs często podajemy ziemniaki. W w 10dkg zawierają tylko 1% tłuszczu, ale niestety 90 % węglowodanów – dlatego uważane są za warzywa tuczące dla osób o siedzącym trybie życia. Ziemniaki natomiast są bogate w potas (440 mg) i niacynę (1,40 mg), a także zawierają mało sodu, dlatego dobre są w chorobach układu pokarmowego.

7. Kompot z suszu

Kompot z suszu to nie jedynie dodatek na świątecznym stole – to odżywcza kwintesencja suszonych owoców, z których go przygotowujemy. Warto do osłodzenia kompotu użyć cukru trzcinowego zamiast rafinowanego - kompot będzie mniej kaloryczny i zdrowszy.

Korzystajmy z dobrodziejstwa i wyjątkowości świątecznych potraw. Z umiarem mieszajmy smaki i doceniajmy tą jedyną w swoim rodzaju różnorodność.

Lidia Szeworska

www.dieta.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl