Pomiędzy zbiorem ziaren a przygotowaniem filiżanki kawy zachodzi wiele procesów, oddziałujących na jej ostateczny charakter. Zarówno selekcja, jak i metoda parzenia mają niebagatelne znaczenie dla smaku i aromatu, którymi ostatecznie się delektujemy. Wpływa na to także pochodzenie ziaren – warto zauważyć, że obecnie kawę uprawia się w prawie 80 krajach na całym świecie!
Eksperci kawowi są zgodni – taka, którą zachwyca się Twoje podniebienie. Natomiast smak nawet najlepszej jakości ziaren nie zostanie wydobyty, jeśli nie będą one prawidłowo przechowywane, tj. w suchym, ciemnym miejscu i szczelnym pojemniku. Nie bez znaczenia jest też sposób mielenia.
Należy zwrócić uwagę również na sposób zaparzania, bowiem to właśnie woda jest nośnikiem smaku. Ta przefiltrowana, o umiarkowanej twardości i odpowiedniej temperaturze (90-96°C, tj. gorąca, ale nie wrząca), sprawdzi się najlepiej. Jeśli dodatkowo będzie bogata w minerały i tlen, to jeszcze lepiej wydobędzie unikatowy aromat ulubionego gatunku.
Zanim jednak aromatyczne ziarna trafią do naszych domów, poddawane są wypalaniu – metodą bębnową lub gorącym powietrzem. To dzięki niemu ziarna uzyskują swoją brązową barwę, niepowtarzalny aromat i wyjątkowy smak – bardziej wyrazisty i gorzki w przypadku ciemnego palenia, a kwasowy w wariancie jasnym.
– W Tchibo dbamy o jak najwyższą jakość naszych kaw. Aby wydobyć z każdego ziarna najlepsze nuty, stosujemy indywidualny proces palenia. Przygotowanie kawy to dla nas sztuka, rzemiosło i wieloletnia pasja, a w naszym portfolio wciąż znajdują się odmiany, wypalane przy użyciu tradycyjnych bębnowych maszyn prażalniczych, tak, jak robiono to przed 100 laty. Są to Tchibo Barista oraz Davidoff Espresso 57 – mówi Dorota Józeforska, Quality Assurance & Customer Care Senior Specialist, odpowiadająca m. in. za jakość kawy i szkolenia na jej temat w Tchibo Warszawa.
Różnorodną gamę smaków kawy zawdzięczamy również warunkom klimatycznym, m.in. wysokości, na której rosną krzewy. Najlepsze zbiory uzyskamy z najwyżej położonych kawowców, obfitujących w wysokiej jakości ziarna, dojrzewające dłużej. Liczy się także rodzaj kawy – a jest w czym wybierać.
Istnieje ponad 60 różnych gatunków ziaren, z czego najpopularniejsze i o największym znaczeniu gospodarczym, okazują się być dwa z nich – Arabika oraz Robusta. Arabika jest łagodna, aromatyczna i delikatnie kwasowa w smaku, Robusta zaś – odkryta zaledwie dwa stulecia temu, ostra, z nutą goryczy i ziemistym smakiem. To właśnie ten drugi gatunek dostarczy nam większej dawki energii, bo w porównaniu z Arabiką zawiera nawet 2-3 razy więcej kofeiny. Używa się jej najczęściej do przygotowania espresso, a wyrazisty i mocny smak przywołuje na myśl niespieszne letnie poranki.
Idealny napar kawowy otrzymamy jednak dopiero, gdy zastosujemy wszystkie zasady zaparzania kawy, m.in. do metody parzenia dopasujemy grubości zmielenia ziaren. Warto pamiętać o podstawowej zasadzie: im dłużej kawa nasiąka, tym grubszy powinien być stopień jej zmielenia. Kawę przyrządzoną zgodnie z tymi zasadami można smakować w kawiarniach Tchibo.
– W naszych kawiarniach delektować się można rozmaitymi wariantami kaw: wyśmienitym espresso, klasycznymi americano lub cappuciono czy delikatnym latte macchiato. Bazą do wszystkich naparów i napojów kawowych w kawiarniach Tchibo jest kawa produkowana zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, szacunkiem do kraju, z którego pochodzi i samej historii tego napoju – wyjaśnia Dorota Józeforska.
Prawidłowo przygotowana, dobrana zgodnie z preferencjami podniebienia kawa to nie tylko doskonały sposób na pobudzenie zmysłów, ale także – zgodnie z tym, co oznacza staroarabskie ”kahwa” (”usuwające zmęczenie” lub ”siła podnosząca”) – potencjalna możliwość czasowej poprawy samopoczucia.
FIT.PL
Redakcja Współpraca
Reklama
Redakcja Współpraca
Dla prasy Partnerzy
Prywatność
Polityka prywatności
Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl
Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.
Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).
W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.
Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.
Przetwarzamy te dane w celach, aby:
Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.
Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.
Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.
Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.