fit.pl mobile logo

Cukier w diecie dzieci niszczy ich układ odpornościowy

Cukier znajduje się niemal w każdym przetworzonym pożywieniu i dlatego pojawia się w diecie większości dzieci jeszcze przed ukończeniem pierwszego roku życia. Zamiast zdrowych pokarmów, dostają dosładzane jedzenie i słodycze, co niszczy ich układ odpornościowy



Niemal połowa (48 proc.) badanych w ankiecie przeprowadzonej na zlecenie Baby Land – dystrybutora akcesoriów dziecięcych marki NUK w Polsce przyznaje, że cukier pojawił się w diecie ich dziecka jeszcze przed ukończeniem pierwszego roku życia! Niewiele mniej (41,8 proc.) respondentów przyznało, że ten moment nastąpił w pierwszym roku życia dziecka. Tylko nieliczni rodzice (7,4 proc.) pozwolili swoim pociechom na produkty z cukrem po ukończeniu dwóch lat, a zaledwie 2,8 proc. - powyżej trzeciego roku życia. Duża grupa rodziców (41,1 proc.) spełnia słodkie zachcianki dzieci nawet kilka razy w tygodniu. Biorąc pod uwagę, że zdaniem ekspertów żywieniowych, do drugiego roku życia dziecko nie powinno jeść czegokolwiek co zawiera cukier – wyniki ankiety Baby Land są zatrważające! Pocieszające jest jedynie to, że 45,7 proc. rodziców podchodzi do sprawy bardziej świadomie i daje dzieciom słodkie przekąski tylko kilka razy w miesiącu i że jedynie 9 proc. dzieci dostaje słodycze codziennie.

Wirusy kochają cukier

Pierwsze dwa lata życia dziecka to okres, w którym kształtuje się jego układ immunologiczny. Wszelkie niezdrowe pożywienie zaburza ten proces. Cukier zaś w szczególności!

- Zbyt duża zawartość cukru w organizmie upośledza układ odpornościowy i może powodować obniżenie odporności na wirusy, bakterie i infekcje górnych dróg oddechowych. Dzieci nie potrzebują słodyczy, całe zapotrzebowanie na glukozę i węglowodany może być zapewnione dzięki zbilansowanym posiłkom, warzywom i owocom - mówi dietetyczka Małgorzata Bellwon.

Ponadto cukier znacznie podnosi poziom glukozy we krwi i może upośledzać funkcje trzustki. Może też uzależniać, bo dzieci bardzo szybko uzależniają się od słodkiego smaku. W dalszym etapie może powodować nadwagę i otyłość - bardzo łatwo przekroczyć dawkę dziennego zapotrzebowania na energię. Cukier jest też najczęstszą przyczyną próchnicy zębów, dodaje ekspertka.

Jak chronić?

Najlepiej nie dawać dzieciom nic, co ma w sobie cukier. Jeśli to jednak niemożliwe, szczególną uwagę trzeba zwrócić na zęby dziecka, bo trawienie cukru rozpoczyna się już w jamie ustnej. Każdy kęs słodyczy oznacza rozwój szkodliwych bakterii w jamie ustnej. Jak radzą sobie z tym rodzice, kiedy dziecko jest zbyt małe aby to zrozumieć?

- Pomaga w tym nauka mycia zębów za pomocą kolorowych szczoteczek i past do zębów, przeznaczonych specjalnie dla dzieci. Niektóre szczoteczki mają tak zwany pierścień zabezpieczający, który zapobiega włożeniu jej za daleko do buzi- mówi Alicja Szmigiel, ekspertka Baby Land.

Polscy rodzice przyznali w ankiecie, że uczą dzieci jak czyścić zęby i robią to regularnie (72,8 proc.), a bardzo małym dzieciom myją zęby sami (60,2 proc.). W opisowych odpowiedziach, jak dbają o zęby dziecka, ujawnili m.in., że starają się dawać dobry przykład, chodzą na kontrolę do dentysty, niektórzy myją żeby po każdym posiłku, a innym w zachęcaniu do mycia zębów pomaga starsze rodzeństwo maluchów. Okazuje się nawet, że rodzice korzystają ze specjalnej aplikacji na telefon, która liczy czas mycia i przy okazji zabawia dzieci piosenką.

Szkodzi, bo atakuje ze wszystkich stron

Chociaż często wiemy, że cukier szkodzi, nie potrafimy wyeliminować go z naszej diety, a tym samym nie wprowadzać go do diety naszych dzieci. 88,7 proc rodziców daje dzieciom produkty z zawartością cukru. Jedynie 10,5 proc. respondentów nie robi tego w ogóle.

Badani rodzice odpowiedzieli, że ich dzieci bardzo dobrze znają smak cukru, bo trudno dzisiaj kupić produkty dla dzieci, które go nie zawierają (41,6 proc.).

Nieco mniej osób odpowiedziało, że dodatkową przeszkodą jest to, że rodzina i znajomi przynoszą słodycze w prezencie (34,4 proc.). Kolejnym problemem okazało się to, że gdy inne dzieci jedzą słodycze, ciężko odmówić dziecku tego samego (17,1 proc.)

Pozostałe powody to reklamy, które wcale nie pomagają rodzicom w kształceniu dobrych nawyków żywieniowych oraz traktowanie słodyczy jako nagrodę za dobre zachowanie. Najczęściej (66,7 proc.) są to kupione ciastka, wafelki, batoniki i napoje słodzone cukrem. Niewielu rodziców zadaje sobie trud zrobić słodkie przekąski własnoręcznie (33,3 proc.). Jeśli już, to najczęściej są to domowe ciasta, kasza manna, desery mleczne oraz domowe soki.

Badanie przeprowadzone za pośrednictwem ankiety anonimowej w październiku 2015 r. Próba badania wyniosła 745 rodziców dzieci od 1 do 3 lat.

www.dziecko.fit.pl



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl