fit.pl mobile logo

Cukry naturalne i dodane w diecie najmłodszych

Młody organizm w czasie 1000 pierwszych dni życia rozwija się niezwykle dynamicznie. Do prawidłowego wzrostu maluch potrzebuje odpowiednich ilości składników odżywczych, które powinny być mu dostarczane wraz z pożywieniem. To dlatego tak ważne jest, by dieta małego dziecka opierała się na odpowiednio zbilansowanych, dostosowanych do wieku i potrzeb posiłkach, które będą wspierały także kształtujące się nawyki żywieniowe. Węglowodany, potocznie zwane też „cukrami”, stanowią ważne źródło energii, która jest potrzebna dziecku, aby każdego dnia mogło aktywnie poznawać świat. Komponując jadłospis malucha, rodzice powinni jednak mieć na uwadze, że nie każdy cukier będzie odpowiedni dla młodego organizmu

Czym właściwie są węglowodany?

Węglowodany – to składniki odżywcze będące jednym z podstawowych źródeł energii zarówno dla dziecka, jak i dla dorosłego. Pełnią w organizmie wiele ważnych funkcji: warunkują utrzymanie prawidłowej ciepłoty ciała, pracy narządów wewnętrznych czy aktywności ruchowej, są również głównym paliwem dla mózgu. Węglowodany, ze względu na swoją budowę, dzielą się na proste i złożone.

Czym są węglowodany złożone?

Węglowodany złożone to związki zbudowane z dużych ilości cukrów prostych, połączonych ze sobą w łańcuchy. Proces ich trawienia jest długi – cząsteczki rozkładane są na coraz mniejsze i stopniowo uwalniane do krwi. Dostarczają stałą dawkę energii przez dłuższy czas, co poprawia wydajność energetyczną organizmu.

Do węglowodanów złożonych zalicza się skrobia, która naturalnie występuje głównie w ziarnach zbóż, nasionach roślin strączkowych czy ziemniakach.

Czym są cukry proste?

Cukry proste to pojedyncze cząsteczki, które nie rozkładają się już na mniejsze i  wchłaniane są bezpośrednio z przewodu pokarmowego w dość szybkim tempie. Mogą powstawać po trawieniu węglowodanów złożonych bądź naturalnie występować w produktach. Jednorazowe dostarczenie ich w dużej ilości do organizmu powoduje nagły wzrost poziomu glukozy we krwi – szybki i krótkotrwały zastrzyk energii.

Cukry proste to między innymi glukoza i fruktoza, które najczęściej znajdują się w owocach i miodzie, a także galaktoza – wchodząca w skład laktozy (cukru mlecznego).

To ciekawe!

Młody organizm naturalnie wykazuje preferencje do smaku słodkiego, aby akceptować pokarm mamy, który dzięki obecności laktozy jest lekko słodki. Jak wynika z badań, akceptacja słodkiego smaku widoczna jest u wszystkich niemowląt.

Cukier niejedno ma imię

Węglowodany w żywności występują w postaci wolnej (naturalnie występujące w produkcie) lub w postaci przetworzonej (poddane obróbce technologicznej)[4]. Cukier dodany to każdy cukier prosty, syrop powstały na jego bazie czy też ten, znajdujący się w cukierniczce, w postaci białych kryształków (sacharoza). W produktach spożywczych może być ukryty pod różnymi nazwami: dekstroza, melasa, słód jęczmienny, syrop glukozowo-fruktozowy, syrop kukurydziany itd. Cukry dodane znajdują się najczęściej w słodkich przekąskach, napojach czy żywności przetworzonej – jednak nie każda przemysłowa żywność, do której dodano cukier, ma słodki smak. Analizując opakowania różnych produktów, może wydać się zaskakujące, że znajduje się on również tam, gdzie zwykle nikt go się nie spodziewa – w pieczywie, keczupie, wędlinach czy niektórych sklepowych pastach warzywnych. Nie znaczy to jednak, że wszystkie produkty, które w składzie na opakowaniu zawierają cukier, są złe. Dobrym przykładem jest mleko i jego przetwory, zboża lub owoce, które zawierają cukry występujące naturalnie. Dzieje się tak, ponieważ pozycja „cukry” w tabeli wartości odżywczej obejmuje wszystkie węglowodany występujące w produkcie – zarówno te dodane, jak i naturalne. Jeśli produkt nie zawiera dodatku cukrów, producent może podać oświadczenie żywieniowe „Bez dodatku cukrów”, zaś jeśli cukry występują naturalnie w produkcie – na etykiecie musi pojawić się napis „Zawiera naturalnie występujące cukry”.

Alarmujące wyniki badań

Zarówno długotrwały niedobór, jak i nadmiar węglowodanów w diecie jest niekorzystny dla zdrowia[6]. Aktualnie dużo poważniejszym problemem jest jednak ich nadmierne spożycie. Jak pokazują badania, codzienna dieta aż 75% polskich dzieci po 1. roku życia zawiera zbyt dużo cukru. Konsekwencją błędów popełnianych w kluczowym okresie 1000 pierwszych dni życia jest niewłaściwy stan odżywienia – już 32% polskich niemowląt i małych dzieci ma nieprawidłową masę ciała. Nadmiar węglowodanów w diecie może prowadzić do wystąpienia w przyszłości takich chorób jak: nadwaga, otyłość, cukrzyca czy próchnica. Przyczyną jest zwiększenie podaży w diecie sacharozy i cukrów prostych pochodzących ze słodyczy, wyrobów cukierniczych, napojów słodzonych i żywności wysoko przetworzonej (kosztem węglowodanów złożonych). Wszystko to prowadzi do zwiększenia wartości energetycznej diety, a tym samym – nadmiernego gromadzenia w organizmie tkanki tłuszczowej[11]. Właśnie dlatego warto pamiętać, że poprzez prawidłowe żywienie w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju dziecka rodzice mają realny wpływ na zdrowie pociechy teraz i w przyszłości.

Jak ograniczyć spożycie cukrów dodanych u dziecka?

W trosce o prawidłowy rozwój dziecka rodzice powinni zadbać, aby podstawowym źródłem cukrów w rodzinnej diecie były produkty bogate w węglowodany złożone. Słodycze warto zastąpić świeżymi i suszonymi owocami, jednak ze względu na obecność naturalnie występujących w nich cukrów – powinny być spożywane w ograniczonym zakresie. Słodkie napoje najlepiej zastąpić wodą z cytryną lub ciepłą herbatą.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl