fit.pl mobile logo

Jak zmieniły się normy żywienia dla dzieci?

Jak zaspokoić potrzeby żywieniowe? Wystarczy dostarczać odpowiednią ilość energii i składników pokarmowych. Drogowskazem w tym zakresie są normy żywienia, opracowane i regularnie aktualizowane przez ekspertów. Przy nowych normach specjaliści brali pod uwagę najnowsze wyniki badań oraz zalecenia m.in. Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Normy mają być pomocne w pracy lekarzy, dietetyków i osób planujących żywienie zbiorowe, a ich wdrażanie ma na celu poprawę stanu zdrowia Polaków, także tych najmłodszych

Normy żywienia - więcej kwasów tłuszczowych

Uszczegółowiono zalecenia dotyczące spożycia kwasów w poszczególnych grupach wiekowych, a także przez kobiety w ciąży i karmiące piersią. Podkreślono rolę kwasów z grupy omega 3, szczególnie kwasu α-linolenowego (ALA), zawartego w olejach roślinnych, i dokozaheksaenowego (DHA), który znajduje się w rybach, olejach rybnych i owocach morza. „Polska należy do krajów o niskim spożyciu ryb i owoców morza, stąd nacisk na kwestię kwasów tłuszczowych. Eksperci zalecają spożywanie ryb dwa razy w tygodniu. Ich zdaniem korzyści zdrowotne spożycia umiarkowanych ilości ryb przeważają nad ryzykiem związanym z zanieczyszczeniem metalami ciężkimi czy zanieczyszczeniami organicznymi, o których często się ostatnio mówi”. – podkreśla Anna Sobolewska, specjalista ds. żywienia edukacyjnego programu „1000 pierwszych dni dla zdrowia”.

Normy żywienia - jakie ryby są zalecane?

Eksperci stworzyli listę ryb dopuszczalnych, zalecanych i niezalecanych dla kobiet ciężarnych, karmiących piersią i małych dzieci. Całą publikację norm żywienia, wraz z tym zestawieniem, można znaleźć pod linkiem: https://ncez.pl/upload/normy-net-1.pdf.

Warto, żeby zapoznali się z nią rodzice maluchów, których organizmy są szczególnie wrażliwe w okresie 1000 pierwszych dni życia. „Kluczowym czasem dla prawidłowego rozwoju dziecka jest zarówno etap ciąży, jak i pierwsze lata życia, nazywane okresem 1000 pierwszych dni. To wtedy rozwija się mózg, dojrzewa układ pokarmowy, programuje się metabolizm oraz kształtuje się układ odpornościowy dziecka, a także nawyki żywieniowe. Poprzez prawidłowe żywienie w okresie tego intensywnego rozwoju i wzrostu rodzice mają realny oraz trwały wpływ na zdrowie dziecka teraz i w przyszłości” – dodaje Anna Sobolewska. Dodatkowych informacji o spożyciu ryb przez dzieci można szukać na stronie www.1000dni.pl.

Normy żywieniowe - więcej witaminy D

Zdecydowano się podnieść normy na witaminę D dla wszystkich grup ludności. Według zaleceń dla Europy Środkowej niezależnie od sposobu karmienia dzieci powinny mieć suplementowaną witaminę D w następujących dawkach:

  • 400 IU (10 μg) dla noworodków i niemowląt do 6. miesiąca życia,
  • 400-600 IU (10-15 μg) dla niemowląt między 6. a 12. miesiącem życia, w zależności od dawki witaminy przyjmowanej z pożywieniem,
  • 600-1000 IU (15-25 μg) dla dzieci po 1. roku życia, zależnie od masy ciała, w miesiącach wrzesień-kwiecień, a przez cały rok, jeśli nie jest zapewniona efektywna synteza skórna witaminy D w miesiącach letnich1.

Niestety, właściwa podaż witaminy D jest w Polsce problemem, badania wykazały, że aż 75% niemowląt i 94% dzieci po 1. roku życia otrzymuje niewystarczającą ilość witaminy D wraz z dietą2. W dodatku wraz z wiekiem niemowlęcia obniża się częstość suplementacji oraz stosowane są nieodpowiednie dawki. Skutkuje to niedoborami, badania biochemiczne potwierdzają wysoki wskaźnik niedoboru witaminy D już u niemowląt3.

Zmiany norm żywieniowych dla niemowląt

Zgodnie z zaleceniami ekspertów EFSA dotyczącymi zapotrzebowania najmłodszych na składniki odżywcze zaktualizowano normy dla niemowląt, dotyczące m.in. witamin A, K, C, niacyny, witaminy B6 i kwasu pantotenowego.

  1. Zmiana zaleceń dotyczących spożycia witaminy A. Zalecenia niższego zapotrzebowania w porównaniu do norm z 2012 roku.
  2. Zmiana zaleceń dotyczących spożycia witaminy K. Dzienne spożycie 5 µg witaminy K dla niemowląt do 6. miesiąca życia jest wystarczające, zwłaszcza że otrzymują one profilaktyczne dawki tuż po urodzeniu. Dla niemowląt powyżej 6. miesiąca życia przyjęto 8,5 µg witaminy K (wcześniej było to 10 µg)
  3. Zmiana zaleceń dotyczących spożycia witaminy C. Z 40 mg witaminy C na dobę dla dzieci w pierwszym półroczu (normy z 2012 r.) do 20 mg, w przypadku dzieci do ukończenia pierwszego roku życia 20 mg zamiast 50!
  4. Zmiana zaleceń dotyczących spożycia niacyny. Zalecenia wyższego zapotrzebowania w drugim półroczu życia dziecka.
  5. Zmiana zaleceń dotyczących spożycia witaminy B6. Zwiększenie norm dla grupy dzieci między 6. miesiącem a 1. rokiem życia.
  6. Zmiana zaleceń dotyczących spożycia kwasu pantotenowego. Zwiększenie norm na zapotrzebowanie niemowląt na kwas pantotenowy (podobnie w grupie dzieci 1-3 lata i 4-6 lat).
  7. Zmiana norm na chlor w pierwszym półroczu życia. Normy zostały ustalone na podstawie spożycia tego składnika z mlekiem matki.

Czym są normy żywienia?

To ilość energii oraz niezbędnych składników odżywczych wystarczających do zaspokojenia zapotrzebowania organizmu. Normy wyrażone są w przeliczeniu na osobę i dzień, uwzględniają różnice w zapotrzebowaniu organizmu zależne od płci, stanu fizjologicznego, aktywności fizycznej, masy ciała, a przede wszystkim wieku. Stosowanie się do wytycznych ma zapobiegać chorobom, które wynikają z niedoboru energii i składników odżywczych, a także dolegliwości czy chorób wynikających z nadmiernej podaży niektórych składników.
Nowelizacja norm dla populacji Polski to element działań realizowanych w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020. Normy zostały ustalone na poziomie wystarczającego spożycia (AI) dla niemowląt i średniego zapotrzebowania (EAR) i zalecanego spożycia (RDA) dla pozostałych grup wiekowych.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
gabka5655

Serdecznie polecam trenera Mgr Igora Mieńkowskiego Wejdź na stronę WWW.IGORTRENERONLINE.PL Osiągnij szczupłe lub muskularne ciało szybciej niż kiedykolwiek! Prosty trening, tania dieta, indywidualnie dobrana suplementacja! Wejdź teraz na www.igortreneronline.pl i wygraj nawet 10 tysięcy złoty! Sama skorzystałam i serdecznie polecam :D

Zgłoś nadużycie-
marcela.t93

Chcesz zbudować fantastyczną muskulaturę? Chcesz spalić zbędny tłuszcz? Chcesz spełnić swoje kulturystyczne marzenie? Chcesz stać się prawdziwą bestią? Chcesz stać się sławny i bogaty? Chcesz zdobyć podziw pięknych kobiet i zazdrość wszystkich mężczyzn na Świecie? Już teraz możesz to zrobić, bo rozwiązanie na, które od dawna czekasz? Jest teraz na wyciągnięcie ręki!!! Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl Igor Mieńkowski, twórca PAKIETU DZIK zaprasza Cię do przeżycia niesamowitej przygody! PAKIET DZIK to według wielu firm z branży sportu, zdrowia i suplementacji największa REWOLUCJA NA RYNKU trenerskim. PAKIET DZIK to jedyne tak skuteczne rozwiązanie w całej Polsce i Europie, które pozwala Ci w ciągu zaledwie tygodnia spalić tłuszcz i zbudować potężną muskulaturę! Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl PAKIET DZIK to jedyne rozwiązanie w Polsce i Europie w którym razem z planem treningowym, dietą i suplementacją otrzymujesz sekretną wiedzę opracowaną przez specjalistów, podzieloną na etapy kiedy masz ją stosować. Ta wiedza jest dostępna tylko dla wybranych. To wszystko pozwala Ci wreszcie na ekstremalnie skuteczną i szybką przemianę! Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl