fit.pl mobile logo

Nadmiar cukru w diecie dzieci

Słodki smak jest kojarzony przez człowieka pozytywnie już od pierwszych dni jego życia. Cukier ma działanie pobudzające i poprawia nastrój. Niestety długotrwałe i nadmierne spożywanie produktów go zawierających może prowadzić do rozwoju chorób dietozależnych. Wskazane jest, by ograniczać ilość cukru w codziennej diecie, niestety z badań wynika, że w Polsce już pięciomiesięczne niemowlęta spożywają słodycze, a aż 75% dzieci po 1. roku życia spożywa nadmierną ilość cukru. Eksperci wyliczyli, że przeciętne dziecko zjada ok. 100 łyżeczek cukru w ciągu tygodnia!

Czemu sięgamy po cukier?

Cukier aktywuje ośrodek przyjemności i nagrody w mózgu oraz zwiększa ilość wytwarzanych tzw. hormonów szczęścia, m.in. dopaminy, endorfin i serotoniny. Stan euforii nie utrzymuje się jednak długo, a spożywanie nadmiernej ilości cukru może nieść ze sobą konsekwencje dla zdrowia. Prowadzi bowiem do problemów zdrowotnych, przyczynia się do rozwoju próchnicy, nadmiaru masy ciała, zaburzeń łaknienia oraz zaparć, może prowadzić do rozwoju chorób, takich jak otyłość, choroby serca, cukrzyca, zaburzenia psychoruchowe czy nowotwory.

Kiedy szczególnie uważać na cukier?

Ograniczanie ilości cukru w diecie dziecka najlepiej zacząć już w okresie ciąży. Upodobania smakowe malucha kształtują się jeszcze w życiu płodowym. Kobiety w ciąży powinny pamiętać, że im więcej produktów zawierających cukier znajdzie się w ich diecie, tym trudniej będzie im komponować różnorodny i zbilansowany jadłospis, co prowadzi do zubożenia wartości odżywczej diety i grozi niedoborami. Produkty zawierające cukry dodane, oprócz tzw. pustych kalorii, zawierają często tłuszcze obfitujące w niezdrowe izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych. Nadmierne spożywanie cukru przez matki w ciąży może prowadzić do przyszłych problemów zdrowotnych ich dzieci. Niewskazane jest też nadmierne spożywanie słodkich produktów w okresie karmienia piersią. Kobiety w ciąży i matki karmiące powinny zastępować słodycze owocami (również suszonymi bez dodatku cukru) lub orzechami. Przyszłe i obecne mamy zdecydowanie powinny wyeliminować ze swej diety słodzone napoje gazowane i ograniczyć ilość cukru dodawanego do kawy zbożowej lub herbaty. Dieta kobiety ciężarnej i dieta karmiącej matki wpływ na kulinarne wybory niemowlęcia w przyszłości, potrawy po które mama sięga w ciąży i okresie karmienia piersią, staną się z czasem także przysmakami dziecka. Nie warto więc już od pierwszych dni kształtować nieprawidłowych nawyków żywieniowych dziecka serwując mu słodkie potrawy i przyzwyczajając do tego smaku.

Bezpieczna dawka cukru

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby w zdrowej diecie zarówno dorosłego, jak i dziecka cukier stanowił mniej niż 10% dziennego zapotrzebowania kalorycznego, a najlepiej nie przekraczał 5%. Przykładowo dla kobiet właściwa dawka cukru to 5-10 łyżeczek na dzień. Wskazania WHO co do łącznej ilości spożywanego cukru dotyczą tzw. cukrów wolnych (free sugars) czyli zarówno cukrów prostych i dwucukrów z miodu, syropów i soków owocowych jak i cukrów dodanych. Pierwsze z nich naturalnie występują w żywności, a drugie (np. cukier stołowy) to takie, które są dodawane do żywności na etapie produkcji lub podczas przygotowania potraw i napojów w domu. Należy bezwzględnie ograniczać obecność cukrów dodanych w codziennej diecie dziecka, zwracając szczególną uwagę na okres 1000 pierwszych dni życia malucha. To bowiem czas kształtowania się preferencji smakowych, a przede wszystkim – zwyczajów żywieniowych. Szczególnie niekorzystne dla zdrowia dzieci są słodzone napoje, wyroby cukiernicze, gotowe sosy, desery mleczne, słodkie płatki śniadaniowe czy cukierki. Dobrym rozwiązaniem jest podawanie dziecku żywności z oznaczeniem wieku na opakowaniu, gdyż takie produkty przechodzą surowsze kontrole i muszą spełniać bardziej rygorystyczne normy, zawierają też odpowiednią kompozycję składników odżywczych. Zgodnie z prawem dopuszczalna zawartość cukru jest ograniczona, przy czym znaczna większość nie zawiera go wcale, warto zatem wybierać pozycje niedosładzane.

- W soku pomarańczowym średnia zawartość cukrów wynosi 9,1 g na 100 ml soku. 100% sok pomarańczowy zawiera jedynie naturalnie występujące cukry w owocach: glukozę (ok. 25%), fruktozę (ok. 27%) i sacharozę (ok. 42%). Jedna szklanka (200 ml) soku pomarańczowego zawiera ok. 18 g naturalnych cukrów. Eksperci rekomendują aby co najmniej 50% energii pochodziło z węglowodanów w tym 20% z węglowodanów prostych. W standardowej diecie 2000 kcal – 1200 kcal to węglowodany (300 g) z czego 60 g mogą stanowić węglowodany proste (mono i disacharydy). Zatem rekomendowana szklanka soku najczęściej pitego przez konsumentów – pomarańczowego będzie dostarczała raptem 30% tej wartości i równa jest ok. 3 łyżeczkom cukru, a nie 5-10 - mówi doktor Agnieszka Kozioł-Kozakowska dietetyk, Adiunkt w Klinice Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia UJ Collegium Medicum.

Dzieciństwo bez lukru

Rodzice nie dają dzieciom najlepszego przykładu, ponieważ sami spożywają duże ilości cukru. W 2014 roku statystyczny mieszkaniec Polski zjadał aż 44,3 kg cukru rocznie, w 2015 roku wskaźnik ten spadł do 40,5 kg na osobę10. Spożycie cukru, mimo, że spada, wciąż jest bardzo wysokie. Co za tym idzie jednym z najczęstszych błędów popełnianych w okresie rozszerzania diety dziecka jest dosładzanie posiłków dla najmłodszych. Problem niestety nie znika wraz z wiekiem, wręcz przeciwnie, zbyt duża ilość cukru to również jeden z głównych powodów, dla których dieta dzieci w Polsce w wieku 1-3 odbiega od norm. Rodzice nagradzają też najmłodszych słodkimi niespodziankami, a udowodniono, że traktowanie pokarmu w kategoriach nagrody czy kary jest niewłaściwe. Należy pamiętać, że prawidłowe nawyki żywieniowe wykształcone w trakcie 1000 pierwszych dni mają znaczący wpływ na jakość zdrowia i życia dziecka zarówno teraz, jak i w przyszłości. Podawanie niesłodzonych pokarmów zaleca się nie tylko z powodu długofalowego wpływu na zdrowie dziecka, ale także kształcenia właściwych przyzwyczajeń i preferencji żywieniowych w późniejszym życiu.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl