fit.pl mobile logo

Wielkanocny stół mam i najmłodszych dzieci

Jak powinno wyglądać świąteczne menu dla kobiet w ciąży, mam karmiących piersią i najmłodszych dzieci? Święta Wielkanocne to doskonały czas, by spędzić go w gronie najbliższej rodziny – tak uważa aż 63% Polaków . Kobiety w ciąży, mamy karmiące piersią oraz niemowlęta to wyjątkowa grupa o szczególnych potrzebach żywieniowych, o których należy pamiętać także przy świątecznym stole



Podczas świątecznego śniadania Twoje dziecko będzie miało okazję, być może po raz pierwszy, poznać świąteczne przysmaki i tradycje z nimi związane. Radzimy, jak wykorzystać Wielkanoc, by także w tym wyjątkowym czasie, kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe. Warto pamiętać, że te wyrobione we wczesnym dzieciństwie maja największą szansę na przetrwanie w przyszłości.

Z myślą o przyszłej mamie

Jeżeli właśnie jesteś w ciąży, pamiętaj, że już od momentu poczęcia masz wpływ na zdrowie Twojego dziecka. Wtedy rozpoczyna się bowiem wyjątkowy okres 1000 pierwszych dni jego życia, w którym masz największy i trwały wpływ na jego zdrowie teraz i w dorosłym życiu. Już w czasie ciąży, za Twoim pośrednictwem, dziecko może poznawać pierwsze smaki, również te z wielkanocnego stołu. By zapewnić dziecku bezpieczeństwo, zrezygnuj z niektórych wielkanocnych potraw. Czego zatem powinna unikać przyszła mama podczas wielkanocnego śniadania?

• Dań z dodatkiem surowych jaj. Sernik na zimno czy domowy majonez nie są wskazane dla ciężarnych kobiet, ponieważ niosą za sobą ryzyko zakażenia salmonellą . Ze świątecznego stołu wybierz jajka gotowane na twardo, faszerowane rybą lub warzywami. Do dekoracji jajek użyj jogurtu naturalnego, który ma dużo mniej tłuszczu. 

• Surowych ryb. Święta wielkanocne nie obfitują w dania rybne, ale pamiętaj, żeby te, które wybierasz, były pieczone, duszone bądź przygotowywane na parze. Kobiety w ciąży muszą unikać ryb, które mogą być zanieczyszczone rtęcią. Śledź jest jednym z gatunków, które posiadają jej najmniej. 

• Ciast z dużą ilością cukru i twardych margaryn. Zawierają niezdrowe kwasy tłuszczowe, niewskazane dla przyszłej mamy, są bardzo kaloryczne i nie dostarczają prawie żadnych wartościowych składników odżywczych. Unikaj gotowych ciastek i ciasta francuskiego, które są zazwyczaj bardzo tłuste. Jeżeli bardzo chcesz zjeść coś słodkiego, skuś się na kawałek domowej babki piaskowej lub szarlotki.

Pierwsza Wielkanoc z niemowlęciem

Dla dziecka najlepszym rozwiązaniem jest wyłączne karmienie piersią przez pierwszych 6 miesięcy życia. Mleko mamy to odżywczy i zbilansowany pokarm, który dostarcza wszystkich składników, jakie organizm dziecka potrzebuje do prawidłowego rozwoju. Dzienne zapotrzebowanie energetyczne u kobiet karmiących rośnie o około 500 kalorii. Dlatego dieta kobiet karmiących powinna być dopasowana pod względem wartości energetycznej oraz odżywczej do potrzeb ich organizmu w tym okresie. Niestety, jak wynika z raportu z badania przeprowadzonego przez dr inż. Danutę Gajewską oraz prof. Barbarę Królak-Olejnik we współpracy z Fundacją NUTRICIA, średnia wartość kaloryczna diet matek karmiących była niska i nie przekraczała 1800 kalorii. Zwrócono także uwagę na różnice w wartości energetycznej ocenianych jadłospisów, od niespełna 600 do ponad 4000 kalorii dziennie. Jako mama karmiąca szczególnie zadbaj o zbilansowaną dietę, wielkanocne menu powinno być lekkie i urozmaicone. Ostrożnie próbuj smaków wielkanocnych dań i obserwuj reakcję malucha. Staraj się wybierać potrawy lekkostrawne. Uważaj na grzyby, lepiej zrezygnuj z dań z ich dodatkiem.

Świąteczny stół dla najmłodszych

Wielkanoc może być świetną okazją do próbowania nowych smaków dla niemowlęcia, które rozpoczęło już przygodę z rozszerzaniem diety. Warto jednak pamiętać, że organizm dziecka jest szczególnie wrażliwy i nie jest gotowy na wszystkie posiłki z dorosłego stołu, nawet z tak wyjątkowej okazji, jaką są święta. Pamiętaj też o zasadzie wprowadzania nowych pokarmów pojedynczo i obserwacji reakcji dziecka. Niemowlęta i małe dzieci są szczególnie wrażliwe na niedobry lub nadmiary składników odżywczych, dlatego ich codzienne menu powinno zapewnić odpowiednie proporcje białka, węglowodanów, tłuszczu i witamin. U dziecka w pierwszych latach życia intensywnie rośnie mózg, rozwija się układ odpornościowy i pokarmowy, programuje się metabolizm i dojrzewa system detoksykacyjny. W przygotowaniach do świąt uwzględnijmy zatem specjalne potrzeby żywieniowe dziecka i zwracajmy uwagę na bezpieczne i sprawdzone produkty. Żywność przeznaczona specjalnie dla niemowląt i małych dzieci, która posiada oznaczenie wieku na opakowaniu, spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa i dostarcza odpowiednich proporcji składników odżywczych. Jeśli chcemy zaspokoić pragnienie dziecka, podawajmy mu do picia wyłącznie wodę.

Świąteczne nawyki

Dzieci lubią naśladować dorosłych, dlatego skupiając się na kształtowaniu zdrowych nawyków u swojej pociechy, nie zapominajmy o dawaniu dziecku odpowiedniego przykładu. Rodzice najmłodszych dzieci powinni zwrócić uwagę na swoje wielkanocne talerze. W te święta zrezygnuj z całodziennego przesiadywania przy stole, łatwo bowiem stracić panowanie nad liczbą spożywanych posiłków oraz ich objętością. Skorzystajcie całą rodziną z wolnych dni i wybierzcie się długi spacer. Ciepłe i rodzinne chwile w gronie najbliższych, przy zdrowych i zbilansowanych świątecznych przysmakach, to gwarancja zdrowia Twojego dziecka teraz i w dorosłym życiu. 

www.dziecko.fit.pl



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl