Choć Polacy to naród kibiców, sami sportu nie uprawiają zbyt często. Zaledwie co 3. dorosły przyznaje się do regularnego ruchu, a aktywność na poziomie zalecanym przez WHO dla prawidłowego rozwoju utrzymuje tylko 20 proc. chłopców i 15 proc. dziewczynek w wieku 11-16 lat oraz kilkanaście procent przedszkolaków – podaje Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny. Wśród seniorów jest nieco lepiej, lecz nie idealnie: ci aktywni stanowią ok. 40,8 proc. Nasz i tak niewielki zapał do sportu ograniczyła pandemia. W czasie obostrzeń swoją codzienną porcję ruchu zmniejszyła 1/3 dzieci, 39 proc. mężczyzn i 30 proc. kobiet1. To wszystko przekłada się na rosnącą liczbę osób z nadwagą i otyłością (zbyt dużo waży już 54 proc. Polaków)2, które prowadzą do zwiększonej zachorowalności na choroby serca, stawów czy nowotwory3. Czas to zmienić, mówią przedstawiciele Fundacji Zwalcz Nudę, która od 9 lat organizuje Narodowy Dzień Sportu. Z jej inicjatywy 13 września rusza kampania „Spoć się!”, która ma zachęcić całe rodziny do aktywnego spędzania czasu we wspólnym gronie.
Jak Fundacja Zwalcz Nudę zamierza przełamać nasz opór wobec sportu? Przede wszystkim edukując, podkreślając jego korzyści zdrowotne, a także udowadniając, że ruch może być atrakcyjny i przyjemny. Kampania „Spoć się!” ma pokazać, że uprawianie sportu nie wymaga dobrej kondycji – jest wiele dyscyplin „mniej wysiłkowych”, a wśród nich każdy znajdzie tę adekwatną do swojego wieku oraz poziomu sprawności. Organizatorzy kampanii „Spoć się!” chcieliby nie tylko odczarować mity funkcjonujące wokół aktywności fizycznej, ale też zmienić nasze postrzeganie pocenia się. To właśnie ono stało się kolejną wymówką dla ograniczenia ruchu, obok zapracowania, braku czasu i długich godzin spędzanych przy komputerze.
Strach przed poceniem się wpływa negatywnie na naszą aktywność – potwierdza Krystyna Radkowska, prezes Fundacji Zwalcz Nudę. – Z rozmów z trenerami, nauczycielami WF oraz sportowcami, które prowadziłam przy organizacji Narodowego Dnia Sportu, wynika, że Polacy bardzo nie lubią się pocić. Z jednej strony mają świadomość, że aktywność fizyczna to warunek zachowania zdrowia, z drugiej jednak rezygnują z ruchu z powodu pocenia się. Nie tylko zresztą dorośli mają problem z tym aspektem fizjologii: także nastolatki, a nawet małe dzieci potrafią unikać zajęć sportowych, nie chcąc się spocić. A przecież pot to zdrowy objaw, towarzyszący aktywności. Świadczy o tym, że dobrze wykonaliśmy trening i powinien być powodem do zadowolenia, bo oznacza, że zrobiliśmy coś dobrego dla naszego organizmu. Chcemy zmienić to nastawienie, promować modę na sport, dlatego nadaliśmy kampanii przykuwającą uwagę i nieco przewrotną nazwę – „Spoć się!” – dodaje Radkowska.
Przez najbliższe miesiące kampania „Spoć się!” będzie promować różne formy ruchu, by zachęcić do uprawiania sportu nawet osoby leniwe, starsze czy mniej sprawne. Wśród jej założeń znalazła się m.in. popularyzacja rodzinnych, wielopokoleniowych form aktywnego spędzania czasu, takich jak np. basen czy wycieczki rowerowe. Organizatorzy chcieliby wywołać reakcję łańcuchową: dotrzeć do uczniów szkół, którzy wciągną w sport rodziców i dziadków i odwrotnie – do dorosłych, którzy zachęcą do ruchu dzieci. Pomóc mają w tym znani i lubiani influencerzy oraz ambasadorzy. Na stronie internetowej kampanii: www.spocsie.pl, będzie można obejrzeć filmy z ich udziałem i zobaczyć, jak się pocą, uprawiając sport. W materiałach kampanii znajdują się także treningi od klubów sportowych i prosty test, pomagający dobrać sport do swoich preferencji. Całości towarzyszyć będzie kampania informacyjna w mediach, z których korzystają odbiorcy w różnym wieku: od TikToka, przez Facebook, Youtube i Instagram po portale internetowe.
Pierwsza edycja kampanii „Spoć się!” potrwa do końca listopada 2021 roku, ale jej materiały będą dostępne online bezterminowo. Jej organizatorem jest Fundacja Zwalcz Nudę. Projekt jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z programu Sportowe Wakacje+.
Patronami medialnymi kampanii są: Wirtualna Polska, Fitrepublic.pl, Życie Seniora i Fit.pl
FIT.PL
Redakcja Współpraca
Reklama
Redakcja Współpraca
Dla prasy Partnerzy
Prywatność
Polityka prywatności
Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl
Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.
Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).
W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.
Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.
Przetwarzamy te dane w celach, aby:
Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.
Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.
Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.
Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.