fit.pl mobile logo

7 sposobów, aby nie przytyć jesienią

Gdy nadchodzi jesień, nasz organizm powoli przestawia się na tryb „trzeba przetrwać tę zimę”. A my coraz częściej mamy ochotę na ciepłe, słodkie i wysokokaloryczne potrawy. Jak uniknąć nadprogramowych kilogramów i zachować dobrą formę aż do wiosny?

Jesienią dni stają się coraz krótsze, pogoda zaczyna być kapryśna, a nas dopada jesienna chandra i ogólne zniechęcenie. Latem aktywni i zajadający się zdrowymi sałatkami, teraz najchętniej zaszylibyśmy się pod kocem na kanapie i pałaszowali obfite, ciepłe posiłki oraz słodycze. Jak nie zaprzepaścić wypracowanej sylwetki i nie poddać się jesiennemu przesileniu?

Jedz tylko wtedy, gdy naprawdę jesteś głodny

Zanim sięgniemy po niezdrową, słodką lub tłustą przekąskę albo przygotujemy zestaw kinomaniaka przed domowym seansem filmowym, zadajmy sobie pytanie: czy naprawdę jestem głodny/głodna? Bardzo często po jedzenie sięgamy z powodu nawyku jaki w sobie wykształciliśmy w danych sytuacjach, a nie dlatego, że faktycznej jesteśmy głodni. Dostrzeżenie tej zależności to pierwszy krok do przeprowadzenia zmian. I pamiętajmy – jeżeli to nie głód jest problemem, jedzenie nie jest rozwiązaniem.

Unikaj ataków głodu i nie rezygnuj z tłuszczu

Większy apetyt jesienią nie jest niczym niezwykłym. W chłodniejsze dni organizm zaczyna potrzebować więcej energii do ogrzania ciała. Wzrasta metabolizm, a my nabieramy ochoty na wysokokaloryczne, często tłuste potrawy. Mogłoby się wydawać, że nie da się uniknąć nadprogramowych kilogramów, a osoby na diecie mają w tym okresie podwójnie ciężko. Nie musi tak być. W jesiennej diecie bardzo ważna jest częstotliwość spożywania posiłków. Najkorzystniej jest jeść pięć razy dziennie, ale w mniejszych porcjach. Nie warto pomijać śniadań i zachowywać długie przerwy między posiłkami – mogą one skutkować napadami głodu. Jeśli mamy ochotę na tłuste jedzenie, wybierzmy ryby morskie np. śledzia, łososia czy makrelę, które są bogate w „dobre” kwasy tłuszczowe omega-3 oraz witaminy A i E.

Maraton serialowy? Jeden odcinek obejrzyj… ćwicząc

Wiosną i latem aktywni, a jesienią zmieniamy się w „kanapowce”, które preferują spędzać czas pod kocem oglądając seriale? Nie ma nic złego w serialowych maratonach i domowym relaksie, ale warto przynajmniej jeden odcinek spędzić poza kanapą np. ćwicząc na macie albo jeżdżąc na rowerze stacjonarnym. Ponura aura nie oznacza, że mamy całkiem zrezygnować z ruchu i ograniczyć się do sporadycznych wizyt na siłowni aż do wiosny.

Rzuć sobie jesienne wyzwanie

Wielu z nas obawia się, że aby utrzymać nienaganną sylwetkę przez jesień i zimę, jesteśmy skazani na wizyty na siłowni kilka razy w tygodniu i monotonne treningi. Nic bardziej mylnego. Jeżeli potrzebujemy motywacji, warto podjąć się osobistego wyzwania pt. „aktywna/aktywny do wiosny”. Przykładowo październik możemy ogłosić miesiącem rowerowym (pogoda wciąż sprzyja rowerzystom!) w trakcie którego ustalamy sobie konkretny cel np. 300-500 km do przejechania. Każdego dnia, na wygodnym miejskim rowerze jak np. Le Grand, możemy jeździć do pracy, na zakupy czy na popołudniową przejażdżkę, a w weekend na wycieczki za miasto. W listopadzie – stawiamy sobie kolejne wyzwanie np. związane z pływaniem – 20 km do przepłynięcia. W grudniu – wyzwanie taneczne np. za cel uznajemy wytańczonych 30 godzin. I tym sposobem wiosnę przywitamy w świetnej formie.

Słodycze? Tak, ale najpierw… wypij szklankę wody!

Jesienią nasza silna wolna jest poddawana kolejnym próbom, a chęć zjedzenia czegoś słodkiego w zimny, pochmurny dzień wydaje się czymś niezwykle kuszącym. Jak ją przezwyciężyć? Najpierw wypijmy szklankę wody lub herbaty owocowej (bez cukru!) i odczekajmy 10-15 min. Taka strategia przynajmniej w połowie przypadków pomaga, ponieważ głód bywa często mylony z pragnieniem. Jeśli jednak w dalszym ciągu mamy ochotę na coś słodkiego, sięgnijmy po zdrowe przekąski, jak owoce, orzechy i bakalie. Od czasu do czasu możemy ulec słodkiej pokusie i zjeść kilka kostek czekolady lub kawałek ciasta – najlepiej w pierwszej połowie dnia, gdy jesteśmy najbardziej aktywni i mamy sporo czasu, aby spalić dodatkowe kalorie.

Jesienne menu – ostre, gorące, a także kiszonki i mrożonki

Jesienią i zimą warto jeść więcej ciepłych posiłków. Na śniadanie zamiast kanapki lepiej rozgrzeje nas sycące musli z gorącym mlekiem. Na obiad sprawdzą się gęste i pikantne potrawy np. sycące zupy, które nie tuczą, a dodatkowo posiadają właściwości rozgrzewające. Dania z takimi przyprawami jak papryka, chili, pieprz, imbir i kurkuma pobudzają trawienie i powodują wzrost temperatury ciała. A co zamiast świeżych warzyw, których latem było pod dostatkiem? Po pierwsze, sięgnijmy po mrożonki, które dzięki temu, że są przechowywane w niskiej temperaturze, zachowują większość właściwości odżywczych. Po drugie, jedzmy produkty kiszone np. kapustę czy ogórki, które zawierają pożyteczne bakterie dla jelit. Ma to szczególnie ważne o tej porze roku – naturalna flota bakteryjna jelit istotnie wpływa na odporność organizmu, stanowiąc barierę dla atakujących nas zarazków.

Aktywne hobby i nowe doświadczenia

Jesień to nie tylko kocyk, kubek kawy i ekran telewizora czy laptopa oraz przesiadywanie z bliskimi ze znajomymi w ulubionej knajpce czy kawiarni. Każda pora roku może być atrakcyjna, o ile o to zadbamy. Można spędzać czas z rodziną i znajomymi w sposób aktywny i ciekawy, a nie tylko przy piciu i jedzeniu. Turnieje planszowe, ścianka wspinaczkowa, wypady do escape roomu, wieczorne wyjście do teatru lub wspólna gra w kosza, siatkówkę czy squasha, wizyta na strzelnicy, lekcje tańca a może kurs fotograficzny lub malarski. To najlepszy moment, aby rozwijać swoje zainteresowania!

Dodatkowe kilogramy, złe samopoczucie – nie tak musi wyglądać okres do kolejnej wiosny. To, czy jesień będzie dla nas czasem równie aktywnym i atrakcyjnym jak wiosna czy lato, zależy tylko i wyłącznie od nas.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl