fit.pl mobile logo

Tłuszcz w diecie - warto rezygnować?

Zbliża się lato, w związku z czym coraz więcej z nas decyduje się zacząć dietę umożliwiającą szybki powrót do formy po okresie „zimowego lenistwa”. Wiele osób jednak rozpoczyna odchudzanie od ograniczania spożywania tłuszczów, kojarzących się z tkanką tłuszczową i cellulitem. Jednak czy dieta pozbawiona tłuszczów jest najlepszym wyborem dla naszego zdrowia i figury?  


Zdrowe tłuszcze, czyli jakie?

Powszechnie tłuszcze uważane są za składnik niekorzystny dla zdrowia i wymieniane jako główny czynnik sprzyjający rozwojowi chorób sercowo-naczyniowych, takich jak miażdżyca czy nadciśnienie. Tymczasem tłuszcze stanowią jeden z trzech głównych składników odżywczych, które należy dostarczać organizmowi, aby dobrze funkcjonował. Pełnią one bowiem wiele pożytecznych funkcji, takich jak m.in. budowa i zapewnienie elastyczności błon komórkowych całego ciała, ochrona serca poprzez zapewnienie odpowiedniego stężenia i proporcji cholesterolu, czy umożliwianie trawienia witaminy A, D, E i K.

Najzdrowszymi dla naszego zdrowia tłuszczami są te zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i 6. Kwasy te wpływają pozytywnie na pracę układu sercowo-naczyniowego oraz biorą udział w rozwoju układu nerwowego i zmysłu wzroku. Nasz organizm nie potrafi sam ich wytwarzać, wobec czego powinniśmy dostarczać je wraz  z pożywieniem. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że w spożywanej przez nas żywności zawarta jest znacznie mniejsza ilość kwasów omega-3 w stosunku do omega-6, dlatego szczególną uwagę trzeba przywiązywać do zapewnienia odpowiedniej podaży  z dietą tych pierwszych – mówi ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach”,  dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia.

Cennym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 są ryby, skorupiaki, migdały oraz orzechy, a także niektóre oleje roślinne, takie jak olej lniany, arachidowy i rzepakowy. Kwasy omega-3 są zawarte również w wysokiej jakości margarynach. Do ich produkcji wykorzystuje się bowiem oleje roślinne tłoczone z nasion roślin takich jak rzepak, słonecznik czy len, które charakteryzują się właśnie dużą ilością kwasów omega-3.

Kwasy omega-6 z kolei zawarte są w dużych ilościach w olejach takich jak: ryżowy, słonecznikowy, kukurydziany, z pestek winogron, arachidowy, sezamowy i sojowy oraz w produktach, które te oleje zawierają. Oleje te w większości powinny być spożywane w postaci surowej.

Dieta bez tłuszczów zwierzęcych – co na to dietetycy?

Chociaż tłuszcze stanowią ważny składnik naszej diety, należy pamiętać o tym, że ich zalecana ilość w codziennej diecie zależy od wielu czynników, takich jak m.in.: wiek, płeć czy aktywność fizyczna. Według zaleceń ekspertów spożycie tłuszczów powinno być ograniczone do 25-35% całkowitego dziennego zapotrzebowania energetycznego. Poza ilością spożywanego tłuszczu, należy również zwrócić szczególną uwagę na jego jakość. Nienasycone kwasy tłuszczowe powinny być dostarczane z dietą na poziomie 20-25%, podczas gdy już nasycone kwasy tłuszczowe na poziomie poniżej 10%. Nadmiar nasyconych kwasów tłuszczowych w naszej diecie wpływa bowiem negatywnie na nasze zdrowie, gdyż sprzyja rozwojowi takich chorób cywilizacyjnych jak nowotwory, zawały serca czy miażdżyca.

Głównym źródłem kwasów nasyconych są tłuszcze zwierzęce, pochodzące zarówno z tkanki tłuszczowej i mięsa zwierząt, jak i z mleka. Oleje kokosowy i palmowy, wbrew swojemu roślinnemu pochodzeniu również zawierają znaczną ilość nasyconych kwasów tłuszczowych. To istotna informacja, gdyż tłuszcze nasycone, bez względu na swoje pochodzenie roślinne czy zwierzęce, wykazują takie samo działanie na nasz organizm. Negatywny wpływ kwasów tłuszczowych pochodzenia zwierzęcego związany jest głównie z faktem, iż niekorzystnie wpływają one na stężenie cholesterolu LDL i ogólną proporcję frakcji cholesterolu względem siebie we krwi oraz wykazują działanie prozakrzepowe, przez co ich zbyt duża ilość w diecie może wzmagać ryzyko powstawania skrzepów  w naczyniach krwionośnych. Z drugiej strony jednak tłuszcze zwierzęce stanowią bogate źródło energii oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E i K) oraz wspomagają naturalne funkcje obronne organizmu. Organizm człowieka jest jednak w stanie samodzielnie wytworzyć potrzebną mu ilość kwasów nasyconych, a nasza codzienna dieta powinna je jedynie uzupełniać – wyjaśnia ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach”, mgr Ewa Kurowska, dietetyk.

A jak to jest z produktami light?

Produkty light w ostatnich latach zdobyły dużą popularność, szczególnie wśród osób dbających o zachowanie szczupłej sylwetki. Reklamowane są jako produkty, dzięki którym szybko pozbędziemy się dodatkowych kilogramów. Tymczasem eksperci przekonują, że produkty te nieumiejętnie wybierane i wkomponowane w dietę mogą spowodować więcej szkód niż pożytku. Produkty light często nie zawierają składników odżywczych wskazanych dla naszego organizmu. Aby obniżyć kaloryczność tych produktów najczęściej zmniejsza się w nich zawartość tłuszczu, dodając do nich wodę, substancje zagęszczające i wypełniające. Spożywając te produkty jako główny składnik diety narażamy się m.in. na niedobór witaminy A, E i D, oraz ograniczamy spożycie korzystnych kwasów tłuszczowych. Jednocześnie nie każdy produkt oznaczony jako „light” jest produktem niskokalorycznym. Dlatego tak ważne jest uważne czytanie etykiet znajdujących się na produktach. Ponieważ odchudzone produkty nie są złotym środkiem w walce z kilogramami, eksperci zalecają zamiast tych produktów, spożywanie mniejszej ilości ich pełnowartościowych odpowiedników i uważne wybieranie produktów o obniżonej kaloryczności.

www.dieta.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl