fit.pl mobile logo

Prawdy i mity o opalaniu

Lato w pełni – pora więc rozprawić się z mitami dotyczącymi opalania. Ten poradnik jest właśnie dla Ciebie
opalanie2Mit nr 1
W cieniu się nie opalę. Nieprawda. Promienie UVA oddziałują na skórę nawet w pochmurny dzień, a co gorsza przenikają przez chmury, szyby, a nawet ubrania. Stanowią aż 90% promieniowania słonecznego docierającego na ziemię i to bez względu na porę roku. Jedyna różnica jest taka, że zimą - analogicznie w cieniu - operują z mniejszym nasileniem. Nie bagatelizujmy jednak tego. Promienie UVA sprawiają, że godzina spędzona w samochodzie skończy się dla skóry tym, czym słoneczna sesja na plaży w pełnym słońcu.

Mit nr2
Nieważne czy Majorka, czy Mrągowo – zabieram ten sam filtr. Nieprawda. Filtr powinno się dobierać do fototypu i rodzaju skóry, a także w zależności od tego, gdzie zamierzamy spędzić wakacje. Warto kierować się zasadą: im wyższy filtr SPF, tym lepiej. Osoby z jasną karnacją (fototyp I: rude włosy i mleczna skóra oraz fototyp II: włosy blond i normalna skóra) o skórze wrażliwej na słońce, skłonnej do alergii powinny stosować filtr SPF 50+. Podobnie jeśli urlop spędzamy w miejscu o intensywnym nasłonecznieniu: w górach, nad morzem czy w tropikach. Najwyższa ochrona, czyli 50+, jest wskazana w Tajlandii, Egipcie, Turcji, na Kubie i Krecie. Niższe faktory (SPF 30, SPF15) są odpowiednie dla skór wrażliwych na słońce, jednak przy normalnym nasłonecznieniu.

Mit nr3
Opalanie przyspiesza starzenie skóry. Prawda. Promienie UV, a zwłaszcza UVA, przyspieszają proces fotostarzenia się skóry. Okazuje się, że aż 80% zmarszczek powstaje w wyniku nadmiernej ekspozycji na słońce. Podczas gdy promienie UVB działają na powierzchni – wywołują opaleniznę, czasem powodują oparzenia słoneczne - to promienie UVA są znacznie bardziej niebezpieczne. Przenikają aż do głębokich warstw skóry, gdzie uszkadzają DNA komórek. Jeśli ten proces stale się powtarza, może dojść nawet do powstania zmian nowotworowych. UVA odpowiedzialne jest zaalergie słoneczne (zaczerwienienie, swędzenie) oraz powstawanie przebarwień.

Mit nr 4
Filtry się dodają. To niemożliwe. Nakładając krem do twarzy z SPF 15, a potem kosmetyk przeciwsłoneczny SPF 30, nie jesteśmy w stanie otrzymać protekcji na poziomie filtra SPF 45. Tak naprawdę chroni nas ostatni nałożony preparat. Pamiętajmy przy tym, że nawet najwyższy faktor SPF 50+ nie będzie nas chronił przez cały dzień. Aplikację należy powtarzać co dwie godziny oraz po każdym wyjściu z wody.

Mit nr5
Krem do opalania z poprzednich wakacji nie nadaje się do użycia. Prawda. Termin ,,przydatności” kremu do użytku poza tym, że jest uzależniony od daty produkcji, zależy od tego czy kosmetyk był dobrze przechowywany i nie utlenił się pod wpływem słońcu. Krem do opalania po sezonie można stosować jak balsam nawilżający, który dodatkowo będzie chronił skórę przed działaniem promieni UVA. Nie żałujmy sobie kremu. Zaleca się stosowanie ok. 2mg/cm kwadratowy skóry, co daje ok. 30 ml na całe ciało podczas jednorazowej aplikacji. Oznacza to, że standardową butelkę kosmetyku o pojemności ok. 150 ml powinniśmy zużyć po 5 razach. Tymczasem zużywamy tylko 10% wymaganej dawki kosmetyku.

Mit nr6
Terapia szokowa oswoi skórę ze słońcem. Nic bardziej mylnego. Fundując skórze intensywny seans na słońcu, oparzenia skóry mamy zapewnione. Do tego dochodzą niewidoczne gołym okiem uszkodzenia DNA komórek skóry, które z czasem mogą się kumulować i przechodzić w stany, będące zagrożeniem dla zdrowia. Lekarze potwierdzają, że oparzenia słoneczne zwiększają ryzyko pojawienia się zmian nowotworowych skóry. Intensywne, jednorazowe romanse ze słońcem często skutkują alergiami słonecznymi oraz powstawaniem przebarwień.

Mit nr7
Latem odstawiam retinol. Prawda. Kremy z retinolem oraz inne, zawierające dużo składników aktywnych, w kontakcie ze słońcem mogą powodować reakcje alergiczne lub nadwrażliwości. Niektóre składniki kosmetyków, np. olejki zapachowe, parabeny, czyli utrwalacze nasilają występowanie przebarwień. Latem lepiej stosować ,,odchudzone” wersje kremów dostępne w aptekach, które zawierają ok. 70 składników, a nie 200, jak tradycyjne kremy.

Mit nr8
Latem nie zrobię sobie peelingu. Nieprawda. Peelingi chemiczne można z powodzeniem stosować także latem. Co prawda przywykliśmy, że najlepszy moment na ich wykonanie przypada wczesną wiosną lub jesienią, to pamiętając o odpowiedniej ochronie, nie trzeba z nich rezygnować. Tutaj konieczne jest zabezpieczanie skóry preparatem zapewniającym najwyższą ochronę przeciwsłoneczną (SPF50+). Podobna zasada tyczy się zabiegów laseroterapii. Pamiętając o fotoprotekcji, nic nie stoi na przeszkodzie, aby je wykonać. Wystarczy spojrzeć na kraje Ameryki Południowej. W Brazylii sezon na peelingi chemiczne i depilację laserową trwa cały rok, podobnie jak sezon na plażowanie.

Mit nr9
Picie wody wystarczy, aby nawilżyć skórę. Niekoniecznie. Kiedy wzrasta temperatura, powinniśmy pamiętać o wypijaniu nawet ponad 2 litrów płynów dziennie. Nie zawsze ta ilość wystarczy, aby nasza skóra zachowała odpowiedni stopień nawilżenia. W takiej sytuacji warto wspomóc ją od środka, stosując suplementację z preparatów z kwasem hialuronowym (np. HialuCell, BioCell). Substancja, trochę na zasadzie gąbki, doskonale magazynuje wodę w skórze i zapobiega jej przedwczesnemu odparowywaniu. Skórę nawodnią także zabiegi mezoterapii – dzięki temu, że kwas podaje się bezpośrednio w głąb skóry, efekt nawilżenia jest natychmiastowy i długotrwały.

Mit nr10
Znamiona lepiej usunąć, niż wystawiać na słońce. Nieprawda. O usunięciu znamienia zdecyduje lekarz. W tym celu najpierw dermatolog wykonuje badanie dermatoskopowe. Bierze pod uwagę kształt, rozmiar, kolor i głębokość zmiany. Niekiedy dodatkowo zleca badanie histopatologiczne, które pozwala ocenić ryzyko powstania zmiany nowotworowej. Aby się przed tym ustrzec, należy stale pamiętać o fotoprotekcji i profilaktycznie badać znamiona przynajmniej raz w roku, a zwłaszcza po okresie intensywnej ekspozycji na słońce. Wprawnemu dermatologowi wystarczy kilka sekund, aby ocenić, czy jest się, czym martwić.

 

dr Agnieszka Bliżanowska z Centrum Dermatologii i Medycyny Estetycznej WellDerm

www.fit.pl
 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl