fit.pl mobile logo

Uzależnione od sztucznego słońca cz.1

Zwykle zaczyna się niewinnie – ot, żeby raz pójść zobaczyć, spróbować, dla poprawienia wyglądu przed ważną uroczystością. Bywa, że na jednym razie się kończy. Bywa, że zaglądamy tam sporadycznie. A bywa, że wpadamy w nałóg równie silny jak np. palenie papierosów
Według najnowszych badań, aż jedna na trzy osoby korzystające z solarium, jest od niego uzależniona.

Karolina, lat 36: Moja znajoma pracowała w solarium, więc w połowie studiów mogłam opalać się do woli. I korzystałam. Wyglądałam cały czas jakbym właśnie wróciła z egzotycznych wakacji. Jednakże po opalaniu na prawdziwym słońcu zauważyłam na skórze białe plamy, co okazało się depigmentacją skóry. Leczę się od 8 lat, o opalaniu mogę zapomnieć.

solarium 1Tanoreksja

Jak podaje dr hab. med. Radosław Śpiewak, specjalista dermatolog - „Tanoreksja (uzależnienie od solarium) jest nową nazwą, która zdobyła pewną popularność w mediach. Jest to zlepek angielskiego słowa "tan" - opalenizna oraz słowa "anoreksja" - zaburzeń odżywiania na tle patologicznego postrzegania własnej osoby, występującego zwykle u dziewcząt i młodych kobiet. Prawdopodobnie nazwa ta została rozpowszechniona przez BBC w programie na temat nastolatki, która odczuwała przymus korzystania z solarium. Jak każda nowość, tanoreksja wzbudziła spore zainteresowanie wśród telewidzów i czytelników popularnych czasopism. Samo uzależnienie od solarium nie jest zapewne zbyt częste i wymaga psychoterapii, podobnie jak uzależnienie od komputera, telefonu komórkowego, seksu itd.”

Przeczytaj o wadach i zaletach solarium!

Tanoreksja „dotarła” i do Polski. Od kilku lat mówi się o tym zjawisku, chociaż wydaje się, że jeszcze nie dotyczy nas ono na taką skalę jak na zachodzie. Solaria powstają jak grzyby po deszczu – mamy je już niemal w każdym salonie piękności, w centrach handlowych, salonach spa, na osiedlach dużych i małych, a klientek i klientów przybywa. Jaka jest zatem różnica między nawykiem a uzależnieniem? Uzależnieni czują się w obowiązku chodzenia na solarium, mimo świadomości o zagrożeniu chorobą raka skóry. Jest to ten sam mechanizm, jaki występuje w przypadku np. palaczy.

Dlaczego uzależnia?

Leżenie na łóżku do opalania, w cieple przynosi niesamowite uczucie relaksu, powoduje uwolnienie w mózgu endorfin, hormonów odpowiedzialnych za przyjemne doznania. Dlatego właśnie opalanie może tak łatwo powodować uzależnienie – będzie to taki sam proces, jak uzależnienie od alkoholu czy narkotyków.

Naukowcy porównują doznania płynące z opalania w solarium, do błogiego uczucia podrapania swędzącego miejsca. Skóra czuje się świetnie i wysyła taki sygnał do mózgu. Elaine Gilmore, profesor dermatologii na Uniwersytecie w Rochester School of Medicine and Dentistry, twierdzi, że to samo może się dziać w przypadku narażenia skórę na promieniowanie UV, ponieważ jak wykazują niektóre badania, podczas drapania się aktywna staję się część czołowa kory mózgowej związana z odśrodkiem odpowiedzialnym za uczucie przyjemności i „nagrody”. Bardzo podobny obszar uaktywnia się u osób z uzależnieniem.

[-------]



Agnieszka, 27 lat: „Zaczęłam chodzić do solarium przed studniówką. Tak mi się to spodobało, że nim się obejrzałam chodziłam tam codziennie, a potem dwa razy dziennie, bo każdego ranka solarium1wydawało mi się, że jestem jakaś blada. Szkodliwość solarium spadła na mnie nagle - gdy moja koleżanka zaczęła cierpieć na brak pigmentu, zauważyłam u siebie przesuszoną skórę i ogrom zmarszczek. Wyglądałam dziesięć lat starzej. Opamiętałam się i teraz chodzę jedynie raz w miesiącu.”

Badacze zauważają, że nawyk chodzenia do solarium rośnie wśród młodych, dorosłych osób, pomimo wysiłków zmierzających do edukowania ludzi na temat zagrożeń związanych z narażeniem na promieniowanie UV przed słońcem i źródeł innych niż słoneczne.

Sprawdź prawdy i mity w opalaniu!



Młode osoby często korzystają z solarium, nie tylko dla poprawy wyglądu, ale także dla polepszenia samopoczucia i relaksu.

To jest pierwsza część artykułu. Tutaj przeczytasz drugą >>>

Eksperci:

Beata Krajnik, dyplomowana kosmetyczka, od 13lat prowadzi Studio Urody w Szczecinie.Obecnie także Studio Urody & Day SPA. Prawdziwa pasjonatka kosmetyki.Ceniona przez szerokie grono klientek. Autorka wielu artykułów o urodzie i kosmetyce. Laureatka konkursów branżowych. ocean-urody.pl; szkolakosmetyczna.szczecin.pl

dr hab. med. Radosław Śpiewak, specjalista dermatolog i wenerolog (1999), specjalista alergolog (2010). Współzałożyciel i dyrektor naukowy Instytutu Dermatologii w Krakowie oraz laboratorium badań biomedycznych Celimun. Współtwórca i redaktor czasopisma "Annals of Agricultural and Environmental Medicine", członek rady programowej czasopism "Allergologie", "Journal of Investigational Allergology and Clinical Immunology", a także "The Open Allergy Journal". dermatozy.pl

Beata Mąkolska
www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl