fit.pl mobile logo

Herbata zero waste, czyli drugie życie herbacianych listków

Coraz więcej z nas próbuje życia w zdobywającym popularność ruchu zero waste. Przestawiamy nasze nawyki na jak największe ograniczenie produkowanych przez nas odpadów. Korzystamy z opakowań wielokrotnego użytku, rezygnujemy z plastikowych woreczków w sklepach oraz kupujemy napoje w szklanych butelkach. Ta sama zasada dotyczy żywności: z resztek po obiedzie przygotowujemy danie na następny dzień, obierki i skorupki jajka wykorzystujemy jako nawóz, a z fusów kawy robimy peeling do ciała. Co ciekawe – także herbaciane listki mogą zyskać drugie życie i posłużyć nam nie tylko do przygotowania jednego kubka naparu

Parzenie herbaty zaczynamy od prostej czynności: nastawienia wody. Po zagotowaniu i ewentualnym odczekaniu do osiągnięcia niższej temperatury, pozwalającej na zrobienie odpowiedniego gatunku herbaty, zalewamy wrzucony do kubka susz i chwilę czekamy, aż napar nasyci się herbacianą esencją. Po wypiciu herbaty fusy wyrzucamy do kosza... Zmieńmy nieco ostatnią czynność: po wypiciu fusy zalejmy ponownie gorącą wodą, by raz jeszcze cieszyć się naparem. Wiele gatunków herbat jest odpowiednich do wielokrotnego zaparzania, o czym warto pamiętać. Możemy również w zgodzie z nurtem „zero waste” zużyte listki wykorzystać do pielęgnacji ciała lub roślin doniczkowych.

Herbata „z drugiej ręki”

Zaskakująco wiele rodzajów herbat nadaje się do ponownego parzenia. Taką odmianą herbaty jest na przykład oolong, nazywana także herbatą turkusową lub niebieską. Duże, częściowo sfermentowane i umiejętnie zrolowane liście dają smak zbliżony do klasycznej zielonej herbaty, jednak z mocniej wyczuwalną nutą kwiatowo-owocową. Często można spotkać oolong także w wersji mlecznej – przy procesie suszenia namacza się listki w mleku, co nadaje im oryginalny, delikatny aromat. Zarówno klasyczny oolong jak i oolong mleczny doskonale wpisują się w trend zero waste: z łyżeczki suszu lub jednej torebki stworzymy kilka naparów. Do takiego kilkukrotnego parzenia nadają się także herbata czerwona pu-erh i klasyczna zielona. Z tej ostatniej pierwszy napar jest mocniejszy i bardziej wyrazisty w smaku oraz pobudzający, dzięki dużej zawartości teiny. Kilka następnych natomiast delikatniejszych, o właściwościach relaksacyjnych i odprężających.

– Niezwykłą właściwością wysokiej jakości herbaty oolong czy herbaty zielonej jest to, że z raz użytej porcji suszu lub jednej torebki przyrządzimy wielokrotnie pyszny, choć z każdym kolejnym parzeniem delikatniejszy w smaku napar. Pozwala to nie tylko zaoszczędzić czas i pieniądze oraz na dłużej cieszyć się smakiem herbaty, ale również pomaga zadbać o środowisko. Dzięki wielokrotnemu zalewaniu tych samych listków wodą nie marnujemy esencji herbacianej, której wciąż pozostaje wiele po pierwszym zaparzeniu – podkreśla Piotr Duniec z English Tea Shop Polska.

Kiedy już susz straci swój aromat, pozostałe fusy możemy wykorzystać na przykład do pielęgnacji urody.

Herbaciane właściwości upiększające

Mówi się, że najlepsze kosmetyki daje nam natura. I jest w tym niemałe ziarno prawdy. Coraz chętniej wybierane są produkty naturalne, zawierające odżywcze ekstrakty z kwiatów, ziół czy innych dóbr natury. W Internecie nie brakuje także przepisów na własnoręcznie zrobione kosmetyki w duchu zero waste, jak toniki czy peelingi. Do tego ostatniego możemy użyć zużytych fusów od herbaty. Wykorzystane torebki z zielonej herbaty są też bardzo pomocne przy opuchniętych oczach. Wystarczy położyć torebki lub nasączone esencją z fusów waciki na powieki i zrelaksować się. Zawarte w herbacie garbniki – substancje pochodzenia roślinnego – nie tylko „wyciągną” opuchliznę, także uspokoją skórę wokół oczu. Najbardziej klasycznym wykorzystaniem fusów po herbacie jest „kąpiel parowa”. Wystarczy wrzucić je do miski, zalać gorącą wodą i trzymać głowę pochyloną nad parą przez dziesięć do piętnastu minut. Taka kąpiel parowa sprawi, że skóra po ochłonięciu będzie wyraźnie gładsza. Właściwości odżywcze herbaty są wykorzystywane w kosmetyce od dawna.

Szczególne miejsce ma w tej kategorii herbata zielona. Jej esencja jest szeroko wykorzystywana jako naturalna ochrona przed promieniowaniem UV, a także jako środek łagodzący oparzenia. Na półkach w drogeriach można także spotkać produkty z herbatą o działaniu detoksykacyjnym – maseczki, peelingi czy toniki, mające za zadanie głęboko oczyścić skórę twarzy. Zielona herbata to także sposób na młodą cerę dzięki działaniu przeciwzmarszczkowym – zawarte w niej katechiny zapobiegają wolnym rodnikom, przyczyniającym się do starzenia się skóry. Aby wykonać szybką maseczkę odmładzającą wystarczy wymieszać łyżeczkę zużytych liści lub wykorzystaną torebkę zielonej herbaty z miodem w proporcji 1:1 i nałożyć na twarz na 10 minut. W ten sposób nie tylko zapewnimy naszej skórze odpowiednią pielęgnację, ale także skorzystamy z naszej porannej herbaty ponownie.

Odżywka herbaciana do roślin

Zawarte w herbacie teina oraz wspomniane wcześniej garbniki to przepis na zadbane i piękne rośliny doniczkowe. Wpływają one szczególnie na wzmocnienie odporności, odpowiednie podtrzymanie wilgotności podłoża oraz intensywniejszy kolor liści. Jak dokładnie wykorzystać zużyte fusy? Przygotowanym uprzednio naparem możemy podlewać kwiaty lub fusy położyć bezpośrednio na ziemię. Dobrym sposobem jest także położenie torebek po herbacie na dnie doniczki. Pamiętajmy jednak, że herbata nieco zakwasza ziemię, wybierajmy więc takie rośliny, które wolą kwaśniejsze środowisko, na przykład hortensje, paprocie, azalie, rododendrony, ale też róże.

Od wielu lat zauważa się co raz mocniejszy i ważniejszy nurt w stronę ekologicznego stylu życia. To nie tylko recykling czy segregowanie śmieci, ale też świadoma konsumpcja i umiejętne wykorzystywanie zużytych lub pozornie niepotrzebnych rzeczy. Tak jest też z fusami po naszej ulubionej herbacie – zamiast wyrzucać zadbajmy o siebie lub domowe rośliny, czym dorzucimy naszą cegiełkę do większego dbania o środowisko.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl