fit.pl mobile logo

Migrena - problem milionów Polaków

Z najnowszych badań wynika, że aż 92% Polaków cierpi na bóle głowy. Z kolei aż 25% ankietowanych deklaruje, iż zmaga się z dolegliwością migreny
 Skala tego problemu może być jednak znacznie większa. Okazuje się, że prawie 30% respondentów, którzy w badaniu zadeklarowali, że cierpią na bóle głowy,  odczuwa jednocześnie inne objawy towarzyszące, takie jak: nudności, nadwrażliwość na światło czy dźwięk. Zatem spełniają jedno z najważniejszych kryteriów diagnozowania migreny. Istnieje duże prawdopodobieństwo występowania u nich opisywanej choroby. Migrena w znacznym stopniu wpływa na jakość życia osób zmagających się z tą dolegliwością. Z powodu uciążliwych objawów ogranicza ich normalne funkcjonowanie oraz izoluje od świata zewnętrznego. W konsekwencji ma to poważne skutki medyczne, psychologiczne i społeczne, zwłaszcza u osób cierpiących na migrenę przewlekłą.
Migrena to problem milionów Polaków
Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że na migrenę cierpi 11% dorosłej populacji, czyli choroba ta dotyka aż 324 miliony osób na całym świecie. Jest ona trzecim, po anemii i utracie słuchu, najbardziej rozpowszechnionym schorzeniem.
W Polsce na migrenę cierpi aż 25% osób. Jednak skala problemu może być znacznie większa. Prawie połowa Polaków cierpiących na bóle głowy określa je jako jednostronne, a prawie 20% jako pulsujące. Natomiast prawie 30% dodatkowo odczuwa uciążliwe dolegliwości takie jak: światłowstręt, nadwrażliwość na dźwięki czy nudności1. Tymczasem  wspomniane dolegliwości są objawami charakterystycznymi dla migreny i stanowią ważne kryterium w diagnozowaniu tego schorzenia.
Migrena jest chorobą o podłożu nerwowo-naczyniowym, a osoby na nią cierpiące odczuwają intensywne, pulsujące bóle głowy wraz ze wspomnianymi już symptomami towarzyszącym. Ataki migreny mogą trwać nawet do 3 dni i powracać w nieregularnych odstępach czasu.
Migrena to więcej niż silny ból głowy
Blisko 1/4 ankietowanych twierdzi, że migrena w znacznym stopniu wpływa
na ich codzienne życie. Intensywność i nawracanie choroby ogranicza aktywność osób zmagających się z tą dolegliwością. Także dodatkowe symptomy charakterystyczne dla migreny powodują, że cierpiący izolują się od świata zewnętrznego, rodziny oraz przyjaciół, by w spokoju przetrwać atak choroby. Przebywanie w zaciemnionym i pustym pokoju staje się jedynym sposobem, aby ukryć się przed rażącym światłem, drażniącymi dźwiękami oraz meczącymi nudnościami, które potęgują ból. Taki stan może trwać nawet do 3 dni. Dane Światowej Organizacji Zdrowia pokazują, że prawie 1/3 osób cierpiących na migrenę opuszcza w okresie trzech miesięcy przynajmniej 1 dzień pracy lub zajęć szkolnych. Ponadto 2/3 osób zmagających się z migreną, pomiędzy jej atakami, czerpie mniej przyjemności z zajęć rekreacyjnych lub aktywności wykonywanych
w wolnym czasie. Choroba utrudnia lub całkowicie pozbawia szans na realizację zawodowych aspiracji lub życiowych pasji. Migrena ma również przykre skutki psychologiczne i wywołuje wiele negatywnych emocji tj.: lękprzed kolejnym atakiem, czy złość i frustrację wywołane bezradnością wobec choroby. Osoby cierpiące na migrenę często czują się osamotnione, ponieważ nie znajdują zrozumienia w najblizszym otoczeniu. W konsekwencji towarzyszące im negatywne emocje oraz poczucie wyobcowania mogą prowadzić do depresji, która trzy razy częściej występuje u osób zmagających się z migreną niż u osób zdrowych.  

[-------]
Migrena zawsze była przykrą częścią mojego życia. Ataki zupełnie wyłączały mnie z życia prywatnego i zawodowego. Nie byłam w stanie normalnie funkcjonować. Długo też nie byłam świadoma, że to właśnie migrena i nie wiedziałam jak sobie z nią skutecznie radzić. Kiedy pojawiały się zaburzenia widzenia, byłam przerażona. Wiedziałam, że zaraz nadejdzie ból głowy, który sparaliżuje mnie co najmniej na kilka godzin. Szukałam najlepszego rozwiązania, stosowałam np. domowe sposoby – nic nie było skuteczne. Ataki powtarzały się coraz częściej, zdarzało się, że nie byłam w stanie pójść do pracy czy zająć się domem - mówi Aleksandra (35 lat).
Bezradność w walce z migreną
Blisko 70% respondentów próbuje zwalczyć bóle migrenowe zażywając popularne leki przeciwbólowe dostępne bez recepty. Prawie połowa badanych stosuje je, by jak najszybciej osłabić objawy migreny. Część osób, by ulżyć sobie w bólu, dodatkowo stosuje domowe sposoby, takie jak kompresy na głowę, zioła. Jeśli nic nie pomaga pozostaje spędzić cały dzień w łóżku, w zaciemnionym pomieszczeniu. Jednak prawie połowa ankietowanych (49%) przyznaje, że stosowane metody nie zawsze są skuteczne.  Dlatego aż 51% osób, które cierpią z powodu migreny, chciałoby spróbować nowych metod zwalczania objawów związanych z tą dolegliwością.
Migrena to coś więcej niż zwykły ból głowy, dlatego należy ją odpowiednio leczyć. Bez podjęcia skutecznej i wczesnej terapii może poważnie wpływać na życie prywatne i zawodowe cierpiących na nią osób. Dlatego ważna jest dostępność wygodnych i kompleksowych rozwiązań, czyli leków bez recepty, które nie tylko szybko likwidują ból głowy, ale także inne objawy migreny i umożliwią pacjentowi szybki powrót do normalnego funkcjonowania.– przekonuje prof. dr hab. n. med. Adam Stępień, Kierownik Kliniki Neurologicznej Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie.
Rosnąca potrzeba edukacji
Przedstawione powyżej wyniki badań jasno pokazują, że migrena w znacznym stopniu wpływa na jakość życia osób cierpiących na tę dolegliwość, izolując je od świata zewnętrznego. Wiele osób nie wie, czym tak naprawdę jest migrena, a nawet Ci, których problem dotyczy, często nie mają skutecznego sposobu radzenia sobie z tą dolegliwością. Istnieje zatem potrzeba edukacji na temat symptomów migreny oraz skutecznych sposobów radzenia sobie z tą chorobą. Konieczne jest również budowanie świadomości społecznej na temat ograniczeń i utrudnień, jakie migrena wywołuje w codziennym życiu osób, które się z nią zmagają.

www.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl