fit.pl mobile logo

Rusz się!

Wprawdzie spacerując po parku lub spędzając czas na placu zabaw dotlenimy organizm, poprawimy pracę układu krążenia, a nawet pośrednio wpłyniemy na naszą wydolność, to jednak nie podniesiemy znacząco sprawności naszego organizmu. Dorota Marcula, fizjoterapeutka z CM Medyceusz podpowiada osobom prowadzącym statyczny tryb życia, jak to zrobić bez szwanku i wyjaśnia dlaczego to jest tak ważne

Ruch nasz codzienny to za mało

Większość z nas odpowie, że przecież rusza się na co dzień. Pracujemy, robimy zakupy, bawimy się z dziećmi - w naszej głowie rodzi się przekonanie, że skoro tego ruchu jest sporo, się to na pewno dostarczamy organizmowi solidnej dawki wysiłku. Ale czy na pewno? Fizjoterapeuci nie mają wątpliwości:

- Wysiłek, aby być dla nas pożyteczny, powinien oscylować w okolicach 130 uderzeń serca na minutę, a można to osiągnąć głównie w trakcie treningu – tłumaczy Dorota Marcula. - Nie uzyskamy takiego rezultatu chodząc przez cztery godziny po galerii, czy spędzając godzinę na placu zabaw z dzieckiem. Spacerując po parku lub spędzając czas na placu zabaw dotlenimy organizm, poprawimy pracę układu krążenia, a nawet pośrednio wpłyniemy na naszą wydolność, to jednak nie podniesiemy znacząco sprawności naszego organizmu. Dlatego właśnie warto rozpocząć regularne treningi.

Co trenować?

Dorota Marcula radzi: Po pierwsze trzeba zadać sobie pytanie, jaką formę ruchu lubimy i po prostu zacząć to robić. Po drugie trzeba wiedzieć, że o ile z powodu choroby lekarz nie zaleci inaczej, to każdy rodzaj treningu jest dla nas dobry. Po trzecie pamiętajmy, ze najważniejsza w treningu jest przyjemność – robienie czegoś na siłę nigdy nie będzie dla nas dobre. Oprócz tego, że ruch ma być pozytywny dla naszego ciała, to musi równie korzystnie działać na naszą psychikę. I, co za tym idzie, po czwarte trenujmy to, co lubimy: jazdę na rowerze, bieganie, zajęcia fitness czy wyciskanie ciężarów.

Jakie zajęcia dla początkujących?

Osobom prowadzącym statyczny i siedzący tryb życia zalecamy na początek pływalnię. Dlaczego? Ponieważ pływanie doskonale wpłynie na mięśnie, układ krążenia, układ oddechowy, sylwetkę oraz poprawi nasz nastrój, a ze względu na to, że odciąża kręgosłup, jest najlepszą formą treningu dla osób borykających się z bólami pleców. Obecnie na każdej pływalni są organizowane są zajęcia aquaaerobiku. Nieumiejętność pływania nie jest już więc żadną przeszkodą w spędzeniu czasu na takim treningu.

Jak trenować co innego?

W zależności od stopnia zaawansowania można zaczynać od 30 minut i w miarę wzrostu wydolności zwiększać czas do 45- 50 minut.

Najważniejsze jest, aby nie przekraczać 60 minut dziennie. Jest to istotne, ponieważ dłuższe treningi będą powodowały wydzielanie się kortyzolu - hormonu stresu - co może zaburzyć gospodarkę całego organizmu, a także spowodować problemy z apetytem oraz snem.

Należy zaczynać od małych obciążeń, które można w trakcie treningu zwiększać.

Najlepszym rozwiązaniem jest trening 2 - 3 razy w tygodniu - pozwala to zregenerować organizm w czasie przerw między treningami.

Każdy trening powinien być poprzedzony rozgrzewką, a zakończyć się powinien ogólnie rozumianym wyciszeniem organizmu.

Nasze ciało zostało stworzone do ruchu

Wtedy czuje się najlepiej. Pozbawiając go aktywności sprawiamy, że poza oczywistymi spadkami wydolności, niekorzystnymi zmianami w układzie krążenia czy metabolizmie, zmianom ulega również elastyczność i siła mięśniowa. Wie o tym każdy, kto miał unieruchomioną kończynę. Po 6 tygodniach takiego zablokowania widać zaniki mięśniowe i czuć utrudnione ruchy, a jeżeli mamy unieruchomioną nogę, może dojść do sytuacji że nie będziemy mogli chodzić. Brak aktywności fizycznej prowadzi do zmniejszenia gęstości kości, a to już pierwszy krok do osteoporozy. Trening wzmacnia nasz cały układ więzadłowo - stawowy, a co za tym idzie zmniejsza ryzyko jego uszkodzenia. Ponadto poprawia się równowaga, koordynacja i postawa ciała, a poza tym, co najważniejsze, ruch wpływa na naszą psychikę - po prostu czujemy się lepiej.

Centra Medyczne Medyceusz to działająca od 20 lat sieć nowoczesnych, prywatnych placówek medycznych w Łodzi. W sześciu placówkach świadczone są kompleksowe usługi medyczne. W skład oferty wchodzi Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ), opieka pediatryczna, poradnie lekarzy specjalistów (AOS), hospitalizacja planowa w Szpitalu Centrów Medycznych Medyceusz, laboratoria, diagnostyka specjalistyczna, transport medyczny, nocna i świąteczna opieka lekarska. Sztandarową usługą CM Medyceusz jest diagnostyka obrazowa (RTG, USG, Rezonans Magnetyczny, Tomografia Komputerowa, Mammografia). Placówki mają podpisane umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, a także świadczą usługi komercyjne. 

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl