fit.pl mobile logo

Sportowe wymówki Polaków – dlaczego unikamy aktywności fizycznej?

Choć 61 proc. Polaków przyznaje, że chciałoby ćwiczyć częściej, to wciąż blisko połowa z nas jest niewystarczająco aktywna fizycznie. Co trzeci dorosły mieszkaniec Polski nie spaceruje nawet raz w miesiącu. Co sprawia, że tak wielu Polaków stroni od sportu i jakimi wymówkami posługują się najczęściej?

Pod względem aktywności fizycznej Polska od lat pozostaje poniżej europejskiej średniej. Obecnie 68 proc. Polaków korzysta z ruchu przynajmniej raz w miesiącu, włączając w to spacery czy jazdę na rowerze w celach transportowych. Niestety, jak wynika z badania MultiSport Index 2021, wciąż 43 proc. z nas nie wypełnia podstawowych zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia, która rekomenduje osobom dorosłym co najmniej 150-300 minut umiarkowanej lub 75-150 minut intensywnej aktywności w tygodniu.

Brak czasu najczęstszą wymówką

Według raportu Ipsos „Global views on sports and exercise” przeprowadzonego w 2021 roku, aż 42 proc. Polaków jako główną przeszkodę w regularnym podejmowaniu aktywności fizycznej wskazuje brak czasu. Dlaczego tak chętnie z niej korzystamy?

– Wymówki służą nam do redukcji tzw. dysonansu poznawczego, czyli nieprzyjemnego stanu napięcia wynikającego z rozbieżności pomiędzy naszą postawą (np. aktywność fizyczna chroni moje zdrowie) a zachowaniem (nie ćwiczę regularnie). Pozwalają nam więc usprawiedliwić swoje zachowanie przed sobą lub innymi. Brak czasu to popularny powód, który nie wywołuje dalszych refleksji. Z drugiej strony wśród osób ćwiczących regularnie są też tacy, którzy prowadzą intensywny tryb życia, wypełniony mnóstwem obowiązków. Inspiracją do zmiany naszego stylu życia może być poznanie sposobów, poprzez które inni ludzie w naszym otoczeniu zarządzają sobą w czasie. Możemy też zastanowić się nad aktualnymi priorytetami w naszym życiu. Być może umieszczenie aktywności fizycznej wysoko w hierarchii ważności sprawi, że co jakiś czas obejrzymy o jeden odcinek ulubionego serialu mniej, jednak szybko zorientujemy się, że uprawiając w tym czasie sport, zyskujemy znacznie więcej w zamian – tłumaczy Mateusz Banaszkiewicz, psycholog zdrowia z Uniwersytetu SWPS.

W Polsce 81 proc. populacji korzysta z internetu średnio 6 godzin i 26 minut dziennie – wynika z raportu Digital 2020. Kolejne 3 godziny każdego dnia spędzamy przed ekranem telewizora. Jak podkreślają eksperci, tu pojawia się pole do planowania.

–Jeśli spojrzymy na czas, który spędzamy na biernej rozrywce, okazuje się, że wygospodarowanie 30 minut na ćwiczenia każdego dnia, to naprawdę niewiele. Możemy też połączyć przyjemne z pożytecznym i np. podczas oglądania ulubionego serialu, zamiast siedzieć, pomaszerujmy. Tym sposobem podczas godziny możemy zrobić nawet 2-3 tysiące kroków nie wychodząc z domu. Możemy też słuchać audiobooków podczas dłuższych spacerów, zakładając sobie odsłuchanie np. trzech rozdziałów na jednym spacerze. Jeśli spędzamy czas wolny w internecie, spróbujmy sięgnąć np. po 30-minutowy trening online. W czasie pandemii powstało wiele nowych rozwiązań, które umożliwiają wykonanie treningu w domu, bez dodatkowego sprzętu sportowego – podkreśla Natalia Litwiniuk, trenerka Zdrofit i Yes2Move.com.

Trening online to rozwiązanie, które może stać się przepustką do aktywnego stylu życia dla 13 proc. Polaków, którzy wciąż jako główną przeszkodę w podejmowaniu aktywności fizycznej wskazują brak dostępu do infrastruktury sportowej. (Ipsos)

A jeśli po prostu brakuje nam chęci?

Taki powód podaje aż 18 proc. mieszkańców Polski. Jak zaznaczają eksperci, wokół sportu i aktywności fizycznej krąży wiele mitów i stereotypów, które mogą zniechęcać. Co dziesiąta osoba na świecie uznaje, że wiek dyskwalifikuje ją z udziału w treningach, a dla kolejnych 10 proc. przeszkodą są nadprogramowe kilogramy. (Ipsos)

– Skuteczny trening wcale nie musi wyciskać z nas przysłowiowych siódmych potów, nie musi też powodować zakwasów następnego dnia. W grafikach klubów fitness znajdziemy dziś wiele treningów, które dopasujemy do naszych potrzeb i możliwości fizycznych, w tym programy adaptacyjne, które skupiają się na właściwym przygotowaniu organizmu do podejmowania aktywności fizycznej. Takie treningi pomagają nam poprawić mobilność ciała, wydolność oddechową, wzmacniają też mięśnie, bez ich nadmiernego obciążania. Rozpoczynając aktywność fizyczną lub wracając do treningów po przerwie, warto podążać strategią małych kroków, by się nie zniechęcić. Na początek dobry będzie spacer, przejażdżka do pracy rowerem, czy joga. Pamiętajmy, że korzyści przynosi nawet niewielki wysiłek powodujący przyspieszenie oddechu – dodaje Natalia Litwiniuk.

W ramach kampanii edukacyjnej Przygotuj się! zespół ekspertów z siedmiu sieci fitness opracował zestaw bezpłatnych poradników, które podpowiadają jak wprowadzić aktywność fizyczną w codzienną rutynę. Poradniki można pobrać na stronie www.przygotujsie.pl

Odpowiednia motywacja to podstawa

- W przypadku aktywności fizycznej często trening nie jest celem samym w sobie. Największą motywacją do podejmowania aktywności fizycznej od lat dla Polaków jest chęć zadbania o zdrowie i lepsze samopoczucie. 11 proc. traktuje sport wprost jako element profilaktyki zdrowotnej – podkreśla psycholog.

W badaniu „Ruch to zdrowie”, przeprowadzonym przez Benefit Systems na grupie ponad 1000 użytkowników klubów fitness, 85 proc. wskazuje, że regularna aktywność niweluje negatywne skutki siedzącego trybu pracy. 80 proc. przyznaje, że treningi wzmacniają odporność organizmu, a 73 proc. podkreśla pozytywny wpływ ćwiczeń na redukcję stresu i przeciążenia psychicznego. Aktywni fizycznie Polacy uważają również, że ćwiczenia pomagają im w przełamywaniu własnych ograniczeń (70 proc.) oraz dają poczucie wartościowego spędzenia czasu (69 proc.).
–Warto potraktować sport jako element higieny codziennego życia - ruch jest dla naszego zdrowia lepszy niż jego brak i za każdym razem, gdy z niego korzystamy, robimy dla siebie coś dobrego. Takie nastawienie również sprzyja utrzymaniu regularności, ponieważ nie skupiamy się tylko na dalekosiężnych celach, ale doceniamy również każdy podejmowany krok – dodaje Mateusz Banaszkiewicz.

Badanie „Ruch to zdrowie” wskazuje, że w przypadku aż 49 proc. ankietowanych, motywacji do systematycznych treningów dostarcza im trener. We współpracy z trenerem 65 proc. respondentów szczególnie docenia porady dotyczące doboru i prawidłowego wykonania ćwiczeń, a 57 proc. ceni poczucie bezpieczeństwa.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl