fit.pl mobile logo

Trzy proste sposoby na zredukowanie stresu

Stres to nie tylko tlące się gdzieś uczucie przytłoczenia, niepokoju czy wyczerpania. To fizjologiczne zjawisko, które można zbadać i zmierzyć. Gdy człowiek znajduje się pod wpływem stresu, jego organizm wydziela skomplikowaną mieszankę hormonów i substancji chemicznych. Może to spowodować różne reakcje - takie jak podniesione ciśnienie krwi, przyspieszoną akcję serca czy napięcie mięśni. Badając poszczególne uderzenia serca i zmiany rytmu jego pracy Garmin - we współpracy ze specjalistami od analizy pomiarów fizjologicznych z Firstbeat - umożliwia całodzienne monitorowanie poziomu stresu i łatwiejsze odzyskiwanie równowagi

Dobry stres, zły stres

Ważne, by pamiętać, że stres nie zawsze jest czynnikiem negatywnym. Na pewnym poziomie pomaga skupić się na pracy i realizować zadania. Wysoki poziom napięcia może także wskazywać, że w Twoim życiu dzieje się coś ekscytującego. Negatywny wpływ stresu to niepokój i dyskomfort, które sprzyjają poczuciu bezsilności oraz mniejszej efektywności w działaniu.

Jak tłumaczy Riikka Lamminen z Firstbeat, oba rodzaje stresu są nieodłącznym elementem życia. Stresu nie da się zupełnie wyeliminować - można jednak znaleźć równowagę pomiędzy nim a stanem odprężenia.
Do walki ze stresem nie zawsze konieczne są długie ćwiczenia typu mindfulness czy praktykowanie jogi. Można z nim walczyć przy pomocy poniższych trzech prostych sposobów:

1. Dbaj o formę

Wpływ aktywności fizycznej na stres opiera się o pewien paradoks. Podczas ćwiczeń aktywność układu współczulnego wzrasta, a aktywność układu przywspółczulnego maleje. Prowadzi to do wydzielania się hormonu stresu oraz innych reakcji fizjologicznych. Wychodzi więc na to, że wysiłek jest właściwie dla organizmu czynnikiem stresogennym.

Badania wskazują, że regularne uprawianie sportu i dobra forma budują fizjologiczne mechanizmy, które czynią organizm bardziej odpornym na stres i ułatwiają mu radzenie sobie z nim. Badania1, wykazały, że aktywność fizyczna jest powiązana z niższym poziomem stresu występującym w dni pracujące. Oznacza to, że regularne treningi nie tylko podnoszą wydolność i pułap tlenowy2, ale także obniżają wiek sprawnościowy i pozytywnie wpływają na zdolność do redukowania poziomu napięcia.

2. Unikaj alkoholu

Wypicie kieliszka wina czy kilku piw (lub więcej) może wydawać się prostym sposobem na rozluźnienie. Jednak to, że tak się czujesz, nie oznacza, że twój organizm także znajduje się w fizjologicznym stanie rozluźnienia. Alkohol to potężny czynnik generujący napięcie dla twojego ciała. Wzmaga reakcje stresowe poprzez stymulację układu współczulnego, który wyzwala hormony stresu, podnosi ciśnienie krwi i tempo pracy serca.

Alkohol obniża też efektywność snu, co może jeszcze bardziej pogłębić uczucie stresu i niepokoju. Badania opierające się na danych dostarczonych przez Firstbeat3 dowodzą, że nawet jeden drink może obniżyć regenerację podczas snu.

3. Weź głębszy oddech

Kontrolowane oddychanie jest prawdopodobnie najłatwiejszym sposobem na odstresowanie się. Metoda ta opiera się na nerwie błędnym, który czuwa nad dużą liczbą niezwykle ważnych funkcji, takich jak praca serca, trawienie pokarmów czy oddychanie.

Pomimo, że funkcje autonomicznego układu nerwowego działają w znacznej części poza naszą kontrolą, możemy wpływać na pracę nerwu błędnego poprzez kontrolowane oddychanie. Głębokie i powolne oddechy przy użyciu przepony aktywują nerw błędny i wyzwalają stan odprężenia4. Ćwiczenia oddechowe, dostępne np. w niektórych smartwatchach Garmin, przeprowadzą cię przez różne techniki ćwiczeń oddechowych pomagających obniżyć poziom stresu. W zależności od tego, jaki efekt chcesz osiągnąć, możesz skorzystać z jednej z poniższych metod:

1. Wyciszenie
10 minut ćwiczeń oddechowych, które pomogą zasnąć. 4-sekundowy wdech, zatrzymanie na 7 sekund i 8 sekundowy wydech wyciszą twój organizm i ułatwią zasypianie nawet po intensywnym dniu.

2. Równowaga
Ta 15-minutowa aktywność pomoże ci poczuć spokój i odprężenie, gdy czujesz się pobudzony lub nadmiernie zrelaksowany. Metoda ta polega na stopniowym spowalnianiu oddechu, aż do osiągnięcia nawet 6-sekundowego wdechu i 6-sekundowego wydechu.

3. Relaks i skupienie
To kolejna 15-minutowa czynność, która ma na celu wprowadzenie cię w stan skupienia i koncentracji oraz redukcji stresu. Czasami nazywana jest „oddychaniem pudełkowym" (ang. Box Breathong) lub „czterosekundowym oddechem”. Technika ta bazuje na 4-sekundowym wzoru oddechowym 4:4:4:4 - 4-sekundowy wdech, 4-sekundowe przytrzymanie, 4-sekundowy wydech, 4-sekundowe przytrzymanie wydechu.

Początki ćwiczenia oddechu mogą sprawić, że poczujesz się niezręcznie, lecz nie poddawaj się. Kiedy przyzwyczaisz się do tych wzorców i nauczysz się lepiej kontrolować swój oddech, zaczniesz dostrzegać coraz więcej korzyści. Tak, jak w przypadku pozostałych ćwiczeń fizycznych, kontrola oddechu także wymaga praktyki. Zegarki Garmin, na podstawie pomiaru zmienności rytmu serca na bieżąco mierzą poziom stresu, a w razie potrzeby mogą przeprowadzić Cię przez proces ćwiczeń oddechowych. Mogą także wyświetlić specjalne powiadomienie, gdy wykryją nadmierny poziom stresu i automatycznie zaproponować krótką, 5-minutową przerwę na relaks, która pomoże odzyskać równowagę przydatną podczas wykonywania aktualnych czynności.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
alexandraivanova13

Dziewczyny, bardzo przytyłam podczas ciąży, ale zaraz po porodzie postanowiłam to naprawić. Keto pomógł mi. Daję link, studium http://tokilb.com/u15k

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl